PML View

ln94204_79

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-2/ln94204_79.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94204_79.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94204_79.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94204_79.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94204_79.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-2/ln94204_79.treex.gz

s-1 Privatizace státních statků: ráj úředního šimla

s-2 Jiří Pšenička

s-3 Není asi jiného sektoru, kde by privatizace státního majetku probíhala tak složitě jako v zemědělství, respektive na státních statcích.

s-4 Prakticky všechny státní zemědělské podniky hospodařící na půdě mají již své nájemce, ale vlastnická práva byla převedena na soukromé osoby pouze asi u desetiny z nich.

s-5 Je nepravděpodobné, že by se tento zdlouhavý proces v nejbližší době nějak výrazně urychlil.

s-6 Důvodů je několik, některé pochopitelné.

s-7 Na prvním místě je třeba jmenovat restituce.

s-8 Ty se sice všeobecně pokládají za nejjednodušší formu odstátnění, ovšem platí to pouze tam, kde je znám vlastník.

s-9 Identifikace zemědělského majetku, kterou provádějí katastrální úřady se povleče ještě celá léta.

s-10 Jestliže není znám majitel, nemohou ani pozemkové úřady rozhodovat o oprávněnosti či neoprávněnosti restitučních žádostí občanů.

s-11 Navíc, valná většina žadatelů, kterým pozemkový úřad jimi uplatněný nárok zamítne, se dále obrací na soud.

s-12 Jak rychle dnes soudy pracují, netřeba připomínat.

s-13 A v tomto vlastnickoprávním chaosu by měla probíhat privatizace.

s-14 Bylo by tedy možné konstatovat - a mnozí již tak učinili -, že restituce jsou brzdou privatizace.

s-15 Avšak jestliže navracení majetku původním vlastníkům bylo uznáno za jeden ze základních (morálních) principů transformace, nelze dnes z hlediska úzkých ekonomických zájmů kritéria zpochybňovat, měnit či upravovat.

s-16 Je-li zde možné něčím pomoci,tak asi posílením jmenovaných restitučních institucí novými pracovníky.

s-17 O práci budou mít postaráno na deset let.

s-18 Naopak se zdá, že pracovními silami se zbytečně plýtvá ve vlastním procesu schvalování privatizačních projektů.

s-19 Systém se postupem času stal přímo vzorovou ukázkou fungování zákonů profesora Parkinsona.

s-20 Posuďte sami, jakou strastiplnou cestu musel každý privatizační projekt absolvovat, než se dočkal realizace: ministerstvo zemědělství vypracovalo zakladatelské projekty na 279 ze 316 státních statků (rozdíl obou čísel vyjadřuje počet podniků privatizovaných kuponově) a předalo je ministerstvu privatizace.

s-21 Zatím 224 projektů privatizační úřad prodiskutoval a odsouhlasil v tzv. dohadovacím řízení.

s-22 Vláda projednala a schválila 167 projektů.

s-23 Ty vrátila na Skalického ministerstvo privatizace.

s-24 Jeho úřad 116 projektů předal opět Luxovu ministerstvu zemědělství k aktualizaci (provedení auditu účetní uzávěrky, rozdělení aktiv a pasiv na jednotlivé nabyvatele, připojení dokladů o identifikaci majetku atd.).

s-25 Celý proces přehazování fasciklů z kanceláře do kanceláře však samozřejmě nekončí.

s-26 Ministerstvo zemědělství stačilo zaktualizovat 84 projektů, které pak znovu převzali lidé ministra Skalického.

s-27 Upravené projekty ještě jednou zkontrolovali, připojili k nim zapečetěné stanovisko vlády a 55 projektů odeslali Pozemkovému fondu.

s-28 Ten zatím stihl 38 projektů předat svým jednotlivým územním pracovištím.

s-29 Jak nám sdělili na ministerstvu zemědělství, asi 20 25 projektů bylo již realizováno, tj. majetek předán úplně nebo zčásti novým vlastníkům.

s-30 Je to málo.

s-31 Koho je možné vinit?

s-32 Především celý systém.

s-33 Je těžké si představit, že by někdo dokázal vymyslet ještě složitější, nákladnější a pracnější.

s-34 Úřední šiml se dosyta nažral a dlouhé roky se bude moci tvářit, jak usilovně pracuje.

s-35 Téměř želví tempo privatizace státních statků ekonomické a (jak potvrdil Nejvyšší kontrolní úřad) někdy i kriminální důsledky.

s-36 Zbytkové státní statky byly postupně zatíženy vysokými závazky, zejména vůči bankovnímu sektoru a restituentům.

s-37 Jejich hospodářský výsledek v loňském roce hovoří za vše: ztráta 5 miliard korun (více jak polovina z celkové ztráty v zemědělství).

s-38 Dluhy, kterými je zatížena část majetku statků určeného pro restituce, zaplatí rozhodnutím vlády stát.

s-39 Přijde ho to na sedm miliard korun.

s-40 Závazky visící na majetku privatizovatelném převezmou noví vlastníci.

s-41 Je pravděpodobné, že mnozí z nich od kupních smluv pod ekonomickým tlakem nakonec budou muset ustoupit i přesto, že jejich splátkový kalendář je rozložen do rozumných dvaceti let.

s-42 Majetek pak opět spadne do klína státu (Pozemkovému fondu), a jak bylo v minulém týdnu rozhodnuto, potom se začne nanovo - veřejné soutěže, dražby ...

s-43 Po bitvě je každý generál.

s-44 Kdybychom však hned od začátku přistoupili na osvědčený systém dražeb, mohli jsme si pár set milionů korun ve státní kase ušetřit.

s-45 Do celého procesu by bylo daleko více vidět a nemuselo by se vynakládat tolik úsilí na zjišťování aktuální tržní ceny strojů, zvířat či stájí.


dependency treetext view