PML View

ln94204_105

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/ln94204_105.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94204_105.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94204_105.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94204_105.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94204_105.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/ln94204_105.treex.gz

s-1 Jen konkrétní antisemité

s-2 Ján Štrasser (nar. 1946) je slovenský básník, literární kritik a překladatel, šéfredaktor posledních ročníků revue Slovenské pohľady.

s-3 Měsíc co měsíc textuje písně pro televizní Večery Milana Markoviče.

s-4 Koncem července se objevil v deníku Slovenská republika, který významně ovlivňuje veřejné mínění, epigram jakéhosi anonymního Škorpióna, nazvaný Život bez Soroša: Ťažké je dnes u nás žiť / ak len človek nie je Žid.

s-5 Na téže stránce byla báseň Valentína Beniaka z roku 1940, oslavující paravojenskou fašistickou organizaci Hlinkova garda.

s-6 V polovině srpna jsem se vrátil ze zahraničí a zaregistroval, co se za dva týdny na dané téma odehrálo: verbální protest vlády SR, pár odmítavých glos v denících, nevýrazná námitka představitelů židovské komunity.

s-7 A zejména mlčení - intelektuálů, spisovatelů, novinářů, zejména těch vnímavých, kteří na jedné straně tak bystře odhalili před soudem prototypy esesáka a eštébáka z Feldekovy básně Dobrú noc, milá a na druhé straně tak vnímavě nechali bez povšimnutí Beniakovu Gardu otca Hlinku ve Slovenské republice.

s-8 Možná jsem nějaký ten protest přehlédl, ale spíše ne.

s-9 Co jsem ale přehlédnout nemohl, byly masivní protesty proti protestům.

s-10 Ohradili se zejména ti, kteří za uveřejnění antisemitských textů nesou bezprostřední morální i právní odpovědnost.

s-11 Šéfredaktor Slovenské republiky se ospravedlnil zejména vyslovením názoru, že Židia sa významne pričinili o založenie iného, rovnako hrozného totalitného molocha - komunizmu.

s-12 Termín židobolševizmus ještě nepoužil.

s-13 Autoři těchto a podobných výroků se upřímně diví, když někdo v jejich slovech nachází valéry antisemitismu.

s-14 V lepším případě to připisují židovské přecitlivělosti, v horším židovské zlomyslnosti vůči slovenskému národu a neloajálnosti vůči slovenskému státu.

s-15 Neustále zdůrazňují, že na Slovensku antisemitismus není, a ty, kteří poukazují na jeho evidentní příznaky, obviňují ze zrady národa, z očerňování Slovenska v zahraničí atd.

s-16 Souhlasím s nimi: antisemitismus na Slovensku není.

s-17 Na Slovensku jsou jen konkrétní antisemité, kterým jiní konkrétní antisemité poskytují prostor k volnému šíření rasové a náboženské nenávisti.

s-18 To je samozřejmě trestný čin, ale kdo ho bude trestat, když - například - soudce nejvyššího soudu SR v březnu tohoto roku v odůvodnění rozsudku v kauze Slobodník - Feldek označil Hlinkovu mládež a ČSM za veľmi dobré organizácie?

s-19 V Německu se po nehorázném zdůvodnění mírného rozsudku nad pravicovým radikálem Deckertem, který se dopustil lži o Osvětimi, zvedla vlna protestů od řadových občanů po nejvyšší státní posty.

s-20 se očekávat, že dotyční soudci budou mít problémy.

s-21 Na Slovensku se dotyčný soudce v nadcházejících parlamentních volbách uchází o důvěru voličů jako kandidát číslo 2 (!) za Křesťanskou sociální unii, stranu, která se otevřeně hlásí ke Slovenské republice 1939-1945 a netají se pozitivním vztahem k jejímu prezidentu Tisovi.

s-22 Zdá se, že konkrétní projevy rasismu, fašismu a náboženské nesnášenlivosti nechávají dnes veřejné mínění na Slovensku lhostejným.

s-23 Analyzovat příčiny by přesáhlo rámec této úvahy, pro tuto chvíli konstatujme, že to umožňuje slovenským extrémům posouvat se do centra a měnit se v normy.

s-24 Když před několika lety antisemité v Paříži zhanobili židovský hřbitov, prezident Mitterand kráčel po Champs Elysées na čele 200 000 protestujících Francouzů.

s-25 Nevím, zda by se dnes na Slovensku našel politik schopný podobného činu.

s-26 A když ano, počtu lidí, kteří by šli za ním, by chyběly nejméně čtyři nuly.

s-27 Ján Štrasser


dependency treetext view