PML View

ln94203_83

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-6/ln94203_83.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94203_83.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94203_83.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94203_83.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94203_83.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-6/ln94203_83.treex.gz

s-1 Jaký osud čeká divadla

s-2 Ivan Drahola, Ředitel Národního divadla v Brně

s-3 V České republice je mimo scény pražského Národního divadla a pražské Státní opery, které jsou financovány přímo ze státního rozpočtu, dalších sedm vícesouborových divadel, která uvádějí operu, operetu či balet: v Liberci, Plzni, Českých Budějovicích, Brně, Olomouci, Ostravě a Opavě, a samostatná opera v Ústí nad Labem.

s-4 Tato divadla nejsou nějakým přežitkem socialismu.

s-5 V převážné většině vznikla na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

s-6 Stát se po listopadu 1989 vzdal jejich přímého financování, které přenesl na města.

s-7 Ta však zdědila po komunistickém režimu rozvrácenou infrastrukturu, přestárlou, s obtížemi fungující dopravu, zchátralý bytový fond i finančně náročné řešení ekologických problémů.

s-8 Přesto města vícesouborová divadla převzala a ze všech sil se snaží udržet jejich činnost.

s-9 Je to však pro příliš velké břemeno.

s-10 Ministerstvo kultury se k tomuto problému ve své koncepci vyjádřilo jednou větou: Divadelní činnost privatizovat a majetek spravovaný divadly předat obcím, a to bez rozdílu typů divadel.

s-11 Snaha ministerstva kultury o prosazení grantového modelu financování zejména opery podle praxe v Nizozemsku je proto zarážející.

s-12 Vždyť právě Nizozemci, ale i Francouzi, Američané a další cizinci nás důrazně nabádají k zachování toho, co jsme dlouhodobě budovali a co oni ve svých zemích postrádají: po celou divadelní sezonu denně kvalitní představení na stálých scénách v kamenných divadlech.

s-13 Ministr kultury se vyjádřil, že není o zájmu o tato divadla přesvědčen.

s-14 Ministerstvo přitom sumarizuje a každoročně v červnu vydává statistické divadelní přehledy.

s-15 Jen za Národní divadlo v Brně uvádím, že počet diváků v roce 1992 činil 268 tisíc, v roce 1993 345 tisíc.

s-16 Divácký zájem se tedy zvýšil téměř o třicet procent a růst zájmu pokračuje i letos.

s-17 Na sezonu 1994/1995 bylo třeba zřídit další operní abonmá, protože to původní, postačující dlouhá léta, i za éry kolektivních zájezdů, je zcela vyprodáno.

s-18 Naše divadlo přitom navštěvují asi ze čtyřiceti procent Brňané, zbytek tvoří návštěvníci z jižní Moravy a ze zahraničí.

s-19 Tlak ministerstev kultury a financí na urychlené zavedení financování bez účasti státu vytváří zejména pro operní divadla stav ohrožení.

s-20 Všichni, kdo jsou spjati s divadly, vědí, že vícezdrojové financování je jedině možné a správné.

s-21 Vědí ale také, že pro to v naší společnosti dosud nejsou vytvořeny podmínky.

s-22 Ty vidím v ustavení plně fungujících regionů, které by svá divadla podporovaly z vlastních rozpočtů, a ve vzniku bohaté podnikatelské vrstvy, z níž vyrůstají mecenáši operního umění a vážné hudby vůbec.

s-23 Na celém světě jsou právě finanční a podnikatelské kruhy neodmyslitelně spjaty s operní a symfonickou hudbou.

s-24 U nás však sponzorské příspěvky a dary v současné době nepřesahují jedno dvě procenta provozních nákladů.

s-25 Jaké je řešení?

s-26 Po dobu pěti sedmi let poskytovat těmto divadlům účelový příspěvek na zachování provozu, který by doplnil do záchovné výše rozpočet jejich již velmi úsporného provozu o objem finančních prostředků přesahující možnosti zřizovatelů (divadla totiž propustila 20 - 45 procent zaměstnanců, omezila výpravy a podobně).

s-27 Toto období hájení dává prostor ke vzniku skutečně vícezdrojového financování.

s-28 Odmítání pomoci státu může v této situaci znamenat zánik některých divadel a radikální omezení činnosti ostatních.

s-29 Zánik je velmi snadný, vybudování něčeho nového a kvalitního naopak mnohem obtížnější.

s-30 Například umělecká výchova sboru Janáčkovy opery, jednoho z nejlepších v naší republice, trvala pod Pančíkovým vedením patnáct dvacet let.

s-31 V důsledku necitlivosti nebo ve snaze privatizovat kulturní instituce stejnou metodou jako státní podniky mohou vzniknout společenské škody těžko vyčíslitelné penězi.

s-32 Věřím, že víc než milion diváků, kteří ročně tato hudební kamenná divadla navštěvují, a společenská prestiž velkoměst, kde divadla sídlí, budou zárukou, že nebude podporován vývoj směřující k přetrvání dvou či tří oper a symfonických orchestrů s celorepublikovou působností, že milovníci vážné hudby nebudou odkázáni na zájezdy a na televizní přenosy a videozáznamy.

s-33 O schvalování financí však budou při schvalování rozpočtu na příští rok rozhodovat poslanci českého parlamentu.


dependency treetext view