PML View
ln94203_83
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-6/ln94203_83.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln94203_83.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln94203_83.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln94203_83.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln94203_83.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-6/ln94203_83.treex.gz |
---|
s-1
Jaký
osud
čeká
divadla
s-2
Ivan
Drahola,
Ředitel
Národního
divadla
v
Brně
s-3
V
České
republice
je
mimo
scény
pražského
Národního
divadla
a
pražské
Státní
opery,
které
jsou
financovány
přímo
ze
státního
rozpočtu,
dalších
sedm
vícesouborových
divadel,
která
uvádějí
operu,
operetu
či
balet:
v
Liberci,
Plzni,
Českých
Budějovicích,
Brně,
Olomouci,
Ostravě
a
Opavě,
a
samostatná
opera
v
Ústí
nad
Labem.
s-4
Tato
divadla
nejsou
nějakým
přežitkem
socialismu.
s-5
V
převážné
většině
vznikla
na
přelomu
devatenáctého
a
dvacátého
století.
s-6
Stát
se
po
listopadu
1989
vzdal
jejich
přímého
financování,
které
přenesl
na
města.
s-7
Ta
však
zdědila
po
komunistickém
režimu
rozvrácenou
infrastrukturu,
přestárlou,
s
obtížemi
fungující
dopravu,
zchátralý
bytový
fond
i
finančně
náročné
řešení
ekologických
problémů.
s-8
Přesto
města
vícesouborová
divadla
převzala
a
ze
všech
sil
se
snaží
udržet
jejich
činnost.
s-9
Je
to
však
pro
ně
příliš
velké
břemeno.
s-10
Ministerstvo
kultury
se
k
tomuto
problému
ve
své
koncepci
vyjádřilo
jednou
větou:
Divadelní
činnost
privatizovat
a
majetek
spravovaný
divadly
předat
obcím,
a
to
bez
rozdílu
typů
divadel.
s-11
Snaha
ministerstva
kultury
o
prosazení
grantového
modelu
financování
zejména
opery
podle
praxe
v
Nizozemsku
je
proto
zarážející.
s-12
Vždyť
právě
Nizozemci,
ale
i
Francouzi,
Američané
a
další
cizinci
nás
důrazně
nabádají
k
zachování
toho,
co
jsme
dlouhodobě
budovali
a
co
oni
ve
svých
zemích
postrádají:
po
celou
divadelní
sezonu
denně
kvalitní
představení
na
stálých
scénách
v
kamenných
divadlech.
s-13
Ministr
kultury
se
vyjádřil,
že
není
o
zájmu
o
tato
divadla
přesvědčen.
s-14
Ministerstvo
přitom
sumarizuje
a
každoročně
v
červnu
vydává
statistické
divadelní
přehledy.
s-15
Jen
za
Národní
divadlo
v
Brně
uvádím,
že
počet
diváků
v
roce
1992
činil
268
tisíc,
v
roce
1993
už
345
tisíc.
s-16
Divácký
zájem
se
tedy
zvýšil
téměř
o
třicet
procent
a
růst
zájmu
pokračuje
i
letos.
s-17
Na
sezonu
1994/1995
bylo
třeba
zřídit
další
operní
abonmá,
protože
to
původní,
postačující
dlouhá
léta,
i
za
éry
kolektivních
zájezdů,
je
zcela
vyprodáno.
s-18
Naše
divadlo
přitom
navštěvují
asi
ze
čtyřiceti
procent
Brňané,
zbytek
tvoří
návštěvníci
z
jižní
Moravy
a
ze
zahraničí.
s-19
Tlak
ministerstev
kultury
a
financí
na
urychlené
zavedení
financování
bez
účasti
státu
vytváří
zejména
pro
operní
divadla
stav
ohrožení.
s-20
Všichni,
kdo
jsou
spjati
s
divadly,
vědí,
že
vícezdrojové
financování
je
jedině
možné
a
správné.
s-21
Vědí
ale
také,
že
pro
to
v
naší
společnosti
dosud
nejsou
vytvořeny
podmínky.
s-22
Ty
vidím
v
ustavení
plně
fungujících
regionů,
které
by
svá
divadla
podporovaly
z
vlastních
rozpočtů,
a
ve
vzniku
bohaté
podnikatelské
vrstvy,
z
níž
vyrůstají
mecenáši
operního
umění
a
vážné
hudby
vůbec.
s-23
Na
celém
světě
jsou
právě
finanční
a
podnikatelské
kruhy
neodmyslitelně
spjaty
s
operní
a
symfonickou
hudbou.
s-24
U
nás
však
sponzorské
příspěvky
a
dary
v
současné
době
nepřesahují
jedno
až
dvě
procenta
provozních
nákladů.
s-25
Jaké
je
řešení?
s-26
Po
dobu
pěti
až
sedmi
let
poskytovat
těmto
divadlům
účelový
příspěvek
na
zachování
provozu,
který
by
doplnil
do
záchovné
výše
rozpočet
jejich
již
velmi
úsporného
provozu
o
objem
finančních
prostředků
přesahující
možnosti
zřizovatelů
(divadla
už
totiž
propustila
20
-
45
procent
zaměstnanců,
omezila
výpravy
a
podobně).
s-27
Toto
období
hájení
dává
prostor
ke
vzniku
skutečně
vícezdrojového
financování.
s-28
Odmítání
pomoci
státu
může
v
této
situaci
znamenat
zánik
některých
divadel
a
radikální
omezení
činnosti
ostatních.
s-29
Zánik
je
velmi
snadný,
vybudování
něčeho
nového
a
kvalitního
naopak
mnohem
obtížnější.
s-30
Například
umělecká
výchova
sboru
Janáčkovy
opery,
jednoho
z
nejlepších
v
naší
republice,
trvala
pod
Pančíkovým
vedením
patnáct
až
dvacet
let.
s-31
V
důsledku
necitlivosti
nebo
ve
snaze
privatizovat
kulturní
instituce
stejnou
metodou
jako
státní
podniky
mohou
vzniknout
společenské
škody
těžko
vyčíslitelné
penězi.
s-32
Věřím,
že
víc
než
milion
diváků,
kteří
ročně
tato
hudební
kamenná
divadla
navštěvují,
a
společenská
prestiž
velkoměst,
kde
divadla
sídlí,
budou
zárukou,
že
nebude
podporován
vývoj
směřující
k
přetrvání
dvou
či
tří
oper
a
symfonických
orchestrů
s
celorepublikovou
působností,
že
milovníci
vážné
hudby
nebudou
odkázáni
na
zájezdy
a
na
televizní
přenosy
a
videozáznamy.
s-33
O
schvalování
financí
však
budou
při
schvalování
rozpočtu
na
příští
rok
rozhodovat
poslanci
českého
parlamentu.
dependency tree
•
text view