PML View

ln94202_13

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-3/ln94202_13.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94202_13.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94202_13.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94202_13.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94202_13.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-3/ln94202_13.treex.gz

s-1 Volná parketa v dopravě zvaná duobus

s-2 Ve světě obvyklá kombinace autobusu a trolejbusu přispívá ke zlepšení životního prostředí

s-3 Ing. Jasoň Hampl, MŠMT ČR

s-4 Autobusy a trolejbusy známe.

s-5 Ve světě však jezdí ještě duobus.

s-6 Vozidlo, které dva pohony.

s-7 Na elektřinu jezdí na silně zatížených trasách společných více linkám nebo v podzemí.

s-8 Spalovací motor pak používá na předměstích, kde je provoz řidší a exhalace se snáze rozptylují a kde by se v důsledku slabého provozu nevyplatila trolej s měnírnou.

s-9 Duobus tedy jisté množství škodlivin do ovzduší přece jen emituje, ovšem v praxi bývá jeho přínos pro životní prostředí větší než u tichých a čistých trolejbusů.

s-10 Řada měst se totiž kvůli vysokým investicím na vybudování trolejbusové nebo tramvajové dopravy nezmůže a pokračuje tedy mnohem škodlivější veřejná doprava autobusy.

s-11 Podstatně méně neekologické duobusy by však tato města mohla zavést bez problémů.

s-12 Elektrifikovat lze v menším rozsahu a navíc postupně.

s-13 Příkladem vhodné trasy pro využití duobusu je pražská trasa autobusů MDH od holešovického nádraží na Severní město.

s-14 Jezdí tam osm linek, přičemž u Vychovatelny se jejich společná trasa dělí na dvě větve, ovšem stále ještě dostatečně zatížené, aby se vyplatila trolej.

s-15 Na obou těchto trasách se překonává největší část celkového stoupání a spotřebuje více než polovina paliva.

s-16 Pokud by se jezdilo nahoru elektricky, odpadne produkce exhalací a sníží se hluk.

s-17 Nahoře se již linky rozvětvují, provoz řídne a provětrávání je lepší, takže trolej může skončit a pohon vozidla by převzal spalovací motor.

s-18 Ten by byl v chodu i při energeticky nenáročné jízdě dolů, takže pro směr dolů odpadne trolej rovněž.

s-19 Podobné řešení se nabízí v případě dopravy ze Smíchova na Barrandov.

s-20 Podobných vhodných míst by se našlo po naší republice hodně, zejména v městech s velkými převýšeními, která byla bývalým federálním ministerstvem dopravy vytipována k zavedení trolejbusové dopravy (Liberec, Jablonec n. N., Karlovy Vary, Karviná, Havířov, Příbram, Přerov atd.).

s-21 V České republice je situace k nasazení duobusů zralá již dávno.

s-22 Brání tomu však na jedné straně prohibitně vysoká cena západních výrobků a na druhé straně zásadní nedůvěra v duobusy u českých výrobců vozidel pro městskou hromadnou dopravu.

s-23 Producenti jsou přitom v důsledku odbytových problémů v situaci, kdy rádi takové vozidlo vyrobí na zakázku podle specifikací objednavatele, a to za cenu stále ještě o dost nižší než je cena sériového duobusu ze Západu.

s-24 Jakmile bude toto perspektivně levné vozidlo předvedeno potencionálním zájemcům in natura, bude jim jasné, že na něco podobného vlastně čekali.

s-25 Výrobci pak jistě zalitují, že se této příležitosti nechopili již dávno.

s-26 Produkce duobusů slibuje dlouhodobé a slušné zisky.

s-27 Problémem je ovšem dát dohromady kapitál na vývoj, výrobu a vyzkoušení prototypu, na což by mělo stačit kolem deseti milionů korun.

s-28 To je částka, o kterou se prostřednictvím bezúročné půjčky na inovace pokrývající 50 procent vývojových nákladů může ucházet právnická osoba u Českomoravské záruční a rozvojové banky.

s-29 Klasické duobusy jsou kloubové, přičemž jejich přední část je vybavena kompletním trolejbusovým pohonem a zadní část autobusovým s automatickou převodovkou.

s-30 Existují však levnější systémy s využitím automatické změny převodu i pro elektropohon.

s-31 Koncepce je rozpracována a její výhoda spočívá i v tom, že není nutný kloubový autobus.

s-32 To je výhodné pro uvažované trasy, kde na předměstích stačí klasický autobus vzhledem k nižšímu počtu cestujících.

s-33 Duobusy mohou výrazně přispět ke zlepšení životního prostředí ve městech a současně i zachovat flexibilitu nezávislé trakce.

s-34 Nezastaví je ani objížďky, ani výpadky proudu.

s-35 Minimalizují základní investice, přičemž navíc umožňují vkládat je postupně.

s-36 Snižují celkové náklady a tak přispívají ke zlepšení hospodářských výsledků.

s-37 Dopravní podniky v českých městech by se měly zajímat o tuto variantu městské dopravy a přimět svým zájmem některého z našich výrobců k nastolení programu duobusů.

s-38 Vždyť ve světě existují již více než deset let a jejich výroba narůstá.

s-39 Pokud tu nebude zájem renomovaných producentů autobusů, pak by samotné dopravní podniky mohly vzít věc do svých rukou a vstoupit do hry.

s-40 Je tu ovšem volná parketa i pro někoho, kdo v této oblasti zatím nepodnikal.


dependency treetext view