PML View

cmpr9415_026

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/cmpr9415_026.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/cmpr9415_026.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/cmpr9415_026.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/cmpr9415_026.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/cmpr9415_026.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/cmpr9415_026.treex.gz

s-1 Kolik stojí manažer?

s-2 Po nástupu zahraničních "lovců hlav" přicházejí i domácí poradci

s-3 V angličtině se jim říká Headhunters.

s-4 V němčině Kopfjägers.

s-5 Lovci hlav.

s-6 Ale jejich činnost není tak hrozivá, jak by naznačoval název.

s-7 Zabývají se vyhledáváním a výběrem vhodných kandidátů na manažerské pozice.

s-8 Pro firmy, které se rozhodnou využít jejich služeb, to nemusí být zrovna levná záležitost.

s-9 Ale měla by se vyplatit.

s-10 Vždyť správný muž na správném místě vynaložené náklady firmě svojí činností vrátí.

s-11 Po letech, kdy si české a moravské podniky nemusely vyhledáváním vhodných vedoucích pracovníků lámat hlavy, se před nimi objevil požadavek získat pro sebe co nejlepší manažery.

s-12 Ale kde je vzít?

s-13 Po poměrně krátké záplavě veřejných konkurzů na různá pracovní místa přišli ke slovu právě lovci hlav.

s-14 Nejprve především zahraniční, v prvé řadě rakouští.

s-15 Nástup Rakušanů

s-16 Rakouští Kopfjägers se uchytili v celém bývalém východním bloku, začali zde zřizovat své filiálky.

s-17 Přišli s léta prověřenými postupy, vytvářejí podle osvědčených metod místní databanky manažerů.

s-18 První zákazníky získávali především v řadách zahraničních firem, které začaly působit v zemích bývalého východního bloku a hledali zde pro své filiálky či společné podniky manažery.

s-19 Postupně ale začaly využívat služeb lovců hlav i domácí firmy.

s-20 Zatímco rakouské hospodářství vesměs zažívalo recesi, poradenské firmy v oblasti personalistiky - Kopfjägern - ji díky novým trhům nepocítily.

s-21 Ceny, které s sebou přinesly, pak jen dokumentovaly západní zkušenost, že schopný management cenu zlata a patří k tomu nejcennějšímu, co firma .

s-22 Kolik se tedy platí za manažera?

s-23 Částky, které v polovině roku 1992 zveřejnil rakouský hospodářský časopis Trend se zřejmě ani po zhruba dvou letech výrazně nezměnily - rozhodně ne směrem dolů.

s-24 Firma PMC Personal - und Management-Beratung si účtovala za nalezení vedoucího pracovníka (geschäftsführer) 50-70 tisíc šilinků v Maďarsku, v tehdejší ČSFR 40-50 tisíc šilinků.

s-25 U Hill International stál manažer 92-120 tisíc šilinků, sekretářka 36 000 šilinků, vše bez ceny inzerátu.

s-26 Neumann International uváděl 100-600 tisíc šilinků za manažera, 75-100 tisíc šilinků za sekretářku.

s-27 Další z rakouských poradenských firem - Catro - uváděla cenu u manažera 25 % z jeho ročního hrubého příjmu, pokud byl nalezen pomocí inzerátu, 30 % při přímém vyhledání.

s-28 Nalezení sekretářky u této firmy přišlo na 20 % jejího ročního hrubého platu v Maďarsku, v tehdejší ČSFR byla pevná cena 38 000 šilinků.

s-29 Na českém trhu rovněž působí Managementberatung Dr. Jenewein, která v bývalé ČSFR začínala pobočkou v Bratislavě.

s-30 Její cena za manažera: 80-250 tisíc šilinků.

s-31 Se svojí pobočkou v Budapešti vstoupila na východoevropský trh i firma Pendl &Piswanger, která si účtovala 100-150 tisíc šilinků za vyhledání manažera a 8000- 20 000 šilinků za sekretářku.

s-32 Po počátečním náporu zahraničních poradenských firem začínají na našem trhu působit i domácí poradenské firmy.

s-33 Zároveň se trh rozšiřuje i o nové klienty - vedle zahraničních firem to jsou stále více také domácí.

s-34 Kvalita některých tuzemských poradenských firem je již taková, že mohou konkurovat zkušeným zahraničním "lovcům hlav".

s-35 Přitom jejich ceny jsou přece jen nižší.

s-36 Vědět, co chtít

s-37 Co by si firma, která chce nalézt manažera s pomocí poradců, měla uvědomit?

s-38 Především asi to, že poradci z v žádném případě nesejmou zodpovědnost.

s-39 Následuje základní požadavek - umět přesně specifikovat, jakého manažera pro jakou funkci firma hledá, i když definovat to mohou pomoci právě poradci.

s-40 Dále je třeba si vyjasnit, zda půjde o přímé vyhledání, nebo zda bude hledat pracovníky pomocí inzerátu.

s-41 Tyto formy se totiž podstatně liší.

s-42 Přímou cestou jsou vyhledáváni lidé, kteří svými schopnostmi a vlastnostmi co nejvíce odpovídají definovaným požadavkům.

s-43 Vhodní kandidáti jsou posuzování především na základě svých odborných schopností, zkušeností.

s-44 Pomocí inzerátu se osloví určitá část trhu pracovních sil.

s-45 Lze jistě oba způsoby kombinovat, ale záleží na tom, koho hledáte.

s-46 Pro funkci generálního ředitele se asi forma inzerátu bude hodit méně.

s-47 Poradci mohou s vybranými kandidáty uskutečnit pohovory a další procedury ověřující jejich schopnosti a znalosti.

s-48 Konečný výběr by ale měl být vždy záležitostí firmy, která manažera přijme do svých služeb.

s-49 František Kuberna

s-50 Text k foto:

s-51 "ULOVIT" TOHO NEJLEPŠÍHO:

s-52 Poradci mohou prověřit schopnosti a znalosti vybraných kandidátů a doporučit firmě toho, kdo na pomyslném stupni vítězů obsadí první místo.


dependency treetext view