PML View

cmpr9410_016

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-6/cmpr9410_016.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-6/cmpr9410_016.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-6/cmpr9410_016.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-6/cmpr9410_016.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-6/cmpr9410_016.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-6/cmpr9410_016.treex.gz

s-1 záhlaví: Osobní investice

s-2 Kvalita znaleckých posudků kolísá

s-3 Slovo padělek je strašák, který při investování do obrázků trápí i ostřílené sběratele.

s-4 Vědí si s tím rady odborníci?

s-5 Zašli jsme do Národní galerie za Petrem Hartmanem z Odboru správy sbírek a výstav.

s-6 * Jste členem Komise pro výkup starožitností, která vykupuje cenná umělecká díla od starožitníků v rámci předkupního práva pro muzea a galerie.

s-7 Tato komise tedy vlastně povoluje, které věci se dají do prodeje.

s-8 Co když narazí na padělek?

s-9 Upozorníme starožitníka, ale on není povinen náš názor respektovat.

s-10 Proto také nezodpovídáme a nemůžeme zodpovídat za kvalitu a pravost věcí, které nabízí.

s-11 Některá starožitnictví se s námi radí.

s-12 Mají řadu obrazů vybavených posudky, které si dal udělat prodávající, ale kvalita těchto znaleckých posudků je velmi kolísavá.

s-13 * Takže se může klidně stát, že člověk koupí obraz se znaleckým posudkem a bude to padělek.

s-14 Ano.

s-15 To nelze vyloučit.

s-16 * Je možné odnést obrázek na posouzení do Národní galerie?

s-17 Národní galerie to normálně neprovádí.

s-18 Dělá to pouze v případě, kdy je obraz nabídnut k odkoupení, případně na vyžádání státních institucí.

s-19 Pracovníci Národní galerie nemohou vystupovat jako soudní znalci.

s-20 * Neexistuje tedy cesta jak spolehlivě zjistit, zda je dílo pravé?

s-21 Metody používající rentgen a křemíkové lampy dokáží leccos identifikovat.

s-22 Stáří obrazu se rozborem barev určí spolehlivě.

s-23 Provádějí to restaurátoři, ale je to dost drahé.

s-24 * Tak jako v jiných oborech podnikání jistě i v starožitnostech existují solidní a méně solidní firmy.

s-25 Jak by mohl člověk poznat, že se ocitl v místě, kde může snadno narazit na falzifikáty?

s-26 Varovat by ho mohlo například to, že obchod nesmírně široký sortiment.

s-27 Že prodává třeba bazarové věci, tedy partiovky.

s-28 Takový podnik působí dojmem spíš jakéhosi vetešnictví, než solidního obchodu s uměleckými předměty.

s-29 To je všechno otázka zkušeností.

s-30 Sběratel, kterým se však člověk stává po určité době, po úspěších i neúspěších, většinou dokáže tyto podniky rozlišit.

s-31 Ale téměř každý sběratel někdy naletěl.

s-32 * S čím ještě by měl být obeznámen člověk, který si chce koupit obrázek?

s-33 Uvidí-li věc, která bude signovaná známým jménem, bylo by dobré si srovnat v publikaci, jako je třeba "Rukověť sběratele" od Augusty, způsob podpisu.

s-34 Existují naprosto naivní padělky, kdy se tam prostě napíše Mánes a často to projde.

s-35 Člověk musí být každopádně velice opatrný a pokud se sám nevyzná, poradit se s nějakým sběratelem, výtvarníkem či restaurátorem.

s-36 * Zhodnoťte šance čtenáře přijít levně k unikátní věci.

s-37 Pokud jde o staré umění, je malá naděje, že by objevil u starožitníka zapomenutý předmět.

s-38 O tom se sice občas píše v novinách, ale ve skutečnosti tomu tak nebývá.

s-39 Dnes je také mnohem menší šance, že by se něco zajímavého dalo objevit třeba na venkově, protože ten systematicky objíždí řada překupníků.


dependency treetext view