PML View

wsj2387.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj2387.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj2387.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj2387.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj2387.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj2387.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj2387.cz.treex.gz

s-1 Přeplněný trh s notebooky se zřejmě stane ještě plněnějším.

s-2 Předpokládá se, že dlouho očekávaný vstup společnosti Compaq Computer Corp. na pole notebooků pořádně zatopí ostatním na trhu, zejména firmě Zenith Electronics Corp., současnému vůdci trhu, a spoustě nadějných začátečníků.

s-3 Série notebooků od společnosti Compaq rozšiřuje na trhu osobních počítačů trend k zmenšování.

s-4 Jeden výrobce již vyrobil počítač velikosti desek na papír nazývaný notepad a dva další uvedli ještě menší "palmtopy".

s-5 Ale tyto stroje s klávesnicemi, které může mít rád jen trpaslíček, a s podobnými obrazovkami, jsou stále považovány za novinky.

s-6 Notebooky firmy Compaq naproti tomu mohou být prvními ve své váhové třídě, které přináší parametry srovnatelné s mnohem většími stroji.

s-7 Analytici říkají, že jsou rychlejší a obsahují více paměti než cokoli jiného v této velikosti na trhu - a ceny mají stanoveny agresivně od 2400 $ do 5000 $.

s-8 Toto všechno přináší stroj, který váží pouhých šest liber a pohodlně se vejde do většiny aktovek.

s-9 Všichni konkurenti firmy Compaq, mimo jiné firmy Zenith, Toshiba Corp., Tandy Corp. a NEC Corp., představili v posledních měsících přenosné počítače, které váží zhruba stejně a všechny jsou označovány jako notebooky, což je spíše zavádějící.

s-10 Jeden analytik, který si všimnul, že většina takových strojů je široká asi dva palce, k označení výhrady.

s-11 "Není to tak úplně notebook - nazývám ho phonebook", říká.

s-12 To se ovšem nedá říkat o notepadu v ceně 2400 $, představeném před několika týdny firmou GRid Systems Corp., jednotkou firmy Tandy.

s-13 Namísto klávesnice je jeho znakem psací plocha, elektronické pero a schopnost "číst" tiskací písmo.

s-14 Se svými 4 1/2 librami je možná nazýván příliš ambiciózně, přesto však odhaluje marketingové možnosti, které přivádějí analytiky k zuřivosti.

s-15 Palmtopy nezůstávají příliš pozadu.

s-16 Výrobek firmy Atari Corp. Portfolio, představený v Evropě před dvěma měsíci a v USA začátkem září, váží méně než libru, stojí pouhých 400 $ a běží na třech AA bateriích, a přesto energii na běh několika tabulkových kalkulátorů a programů zpracovávajících text.

s-17 Někteří kritikové nicméně tvrdí, že jeho schopnost provozovat běžné programy je snížena omezenou pamětí.

s-18 Společnost Poquet Computer Corp. mezitím představila mnohem propracovanější palmtop, na kterém běží Lotus 1-2-3 a další náročné programy, ale stojí pětkrát tolik.

s-19 V sázce je to, čemu Mike Swavely, prezident společnosti Compaq pro Severní Ameriku, říká "Svatý Grál počítačového průmyslu" - hledání "opravdového počítače v balení tak malém, že ho s sebou můžete vzít kamkoli."

s-20 Trh je tak nový, že nikdo dosud neví, jak velký může být.

s-21 "Měl jsem mnoho lidí, kteří se mi snažili prodat služby zjišťující, jak velký trh je," říká Tom Humphries, ředitel marketingu firmy GriD.

s-22 "Nezáleží na tom, zda je to 5 miliard $ nebo 3.5 miliard $.

s-23 Je obrovský."

s-24 Vezměme v úvahu rozmach přenosných počítačů, které nyní tvoří 12 % z celkového objemu prodeje osobních počítačů.

s-25 Laptopy - obecně cokoli pod 15 liber - se staly, díky letošnímu zdvojnásobení objemu prodeje, nejrychleji rostoucím segmentem mezi osobními počítači.

s-26 Reakce na takovou poptávku však vedla k řadě kompromisů.

s-27 Zmenšování počítačů často znamená obětování paměti.

s-28 Též je vyloučeno použití rychlejších, výkonnějších mikroprocesorů, které se vyskytují ve stále rostoucím množství stolních počítačů.

s-29 Ohledy na velikost a váhu také omezily obrazovky.

s-30 Konkurenční minimalizování se může občas stát i velmi malicherným.

s-31 Například mluvčí firmy Poquet kritizuje produkt firmy Atari, protože vyžaduje tři baterie, zatímco Poquet potřebuje jen dvě.

s-32 Výrobci notebooků se oběma těmito palmtopy odmítají zabývat, argumentují tím, že jsou příliš malé ? to je problém, na který se firma Poquet narazila i v cílové skupině, připouští Gerry Purdy, ředitel marketingu.

s-33 Firma Poquet, snažící se vyhnout označení "aparátek", reaguje reklamním sloganem "Počítač Poquet - hodně velký počítač."

s-34 Navzdory tomuto minimalizování někteří pochybují o nevyhnutelnosti přechodu k malým přístrojům, které by nedělaly kompromisy.

s-35 Experti říkají, že nakonec se opravdová bitva uskuteční mezi hlavními hráči, jakými jsou firmy Toshiba, Zenith a nyní i Compaq.

s-36 Nové stroje firmy Compaq jsou považovány za přímé ohrožení začínajících firem, jako je firma Dynabook Inc., která představila v červnu počítač, jenž, stejně jako ten od firmy Compaq, používá mikroprocesor Intel 286 a pevný disk.

s-37 Ale produkt firmy Dynabook je dvakrát těžší a stojí více než ten od firmy Compaq.

s-38 Zpráva firmy Compaq znamená také problémy pro firmu Zenith, která minulý rok pokrývala 28 % amerického trhu s laptopy, nedávno však souhlasila s prodejem své počítačové sekce firmě Cie. des Machines Bull, francouzskému výrobci počítačů, který vlastní vláda.

s-39 Akcionáři firmy Zenith budou v prosinci hlasovat o navrhovaném prodeji za 635 milionů $, ceně, která může sklouznout, protože je vázána na akcie a odbyt firmy Zenith.

s-40 Compaq si již na tržní podíl firmy Zenith brousí zuby.

s-41 Rod Coanion, prezident firmy Compaq a hlavní výkonný úředník, pádně poznamenává, že MinisPort od firmy Zenith za 2000 $ používá "neobvyklou" dvoupalcovou disketu, zatímco nové stroje firmy Compaq používají obvyklejší 3 1/2palcové diskety.

s-42 John P. Frank, prezident firmy Zenith Data Systems, tuto kritiku jednoduše odbývá poznámkou, že 3 1/2palcové diskety byly také "neobvyklé", když poprvé nahradily pětipalcové disky.

s-43 "Nedíváme se na to tak, že to není standard, díváme se na to tak, že je to nový standard," argumentuje.

s-44 Analytici to takto nevidí.

s-45 "Neumím si představit, že budete mluvit s někým, kdo vám řekne, že tohle je dynamit pro firmu Compaq a překážka pro všechny ostatní," říká Gene Talsky, prezident firmy Professional Marketing Management Inc.

s-46 Bill Lempesis, samostatný vedoucí průmyslový analytik firmy DataQuest, zabývající se výzkumem trhu s vyspělými technologiemi, dodává: "V zásadě si myslíme, že to jsou velmi žádané produkty.

s-47 Problémem firmy Compaq bude to, že jich nebude schopna vyrobit dost."

s-48 Stroje firmy Compaq obsahují 3 1/2palcovou disketovou jednotku, podsvícenou obrazovku, která je pouze 1/4 palce tlustá, a interní rozšiřující slot pro modem - jinými slovy téměř vše, co poskytuje typický kancelářský stroj.

s-49 Ostatní firmy budou nepochybně následovat, nicméně většina analytiků věří, že firma Compaq minimálně šestiměsíční náskok před konkurencí.

s-50 Například z řady přenosných počítačů firmy Toshiba vyčnívá T-1000, který je stejné váhové třídy, ale o mnoho pomalejší a méně paměti, a též T-1600, který také používá mikroprocesor 286, ale váží téměř dvakrát tolik a trojnásobnou velikost.

s-51 Třetí model, prodávaný v Japonsku, může proniknout do USA koncem prvního čtvrtletí roku 1990, ale v době již bude mít firma Compaq vybudovanou pozici mezi třemi hlavními hráči, říkají analytici.

s-52 A co Velká Modrá?

s-53 Analytici tvrdí, že společnost International Business Machines Corp. se již dvakrát spálila při pokusu o vstup na trh s laptopy a nejeví žádné známky toho, že by se chtěla pokoušet o notebooky někdy v blízké době.


dependency treetext view