PML View
wsj2041.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj2041.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj2041.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj2041.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj2041.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj2041.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj2041.cz.treex.gz |
---|
s-1
Předseda
vlády
Rádžív
Gándhí
stanovil
na
příští
měsíc
datum
všeobecných
voleb,
přičemž
někteří
analytici
říkají,
že
by
jej
i
jeho
vládnoucí
Kongresovou
stranu
(I)
mohly
stát
kontrolu
nad
vládou.
s-2
Jiní
analytici
říkají,
že
by
si
indický
vůdce
mohl
udržet
kontrolu
těsnou
většinou
nebo
být
nucen
vládnout
jako
dominantní
partner
v
koalici
s
jinými
stranami.
s-3
Výsledky
voleb
je
v
tomto
velkém,
různorodém
a
vášnivém
národě
vždy
těžké
předpovídat.
s-4
Mnohé
závisí
na
opozici,
volném
seskupení
regionálních
a
ideologických
stran
vedených
bývalým
ministrem
Gándhího
vlády
Vishwanathem
Pratapem
Singhem.
s-5
Největší
jistota
spočívá
v
tom,
že
volby
budou
hlasem
pro
nebo
proti
Gándhímu
a
jeho
pěti
letům
u
moci
-
pěti
letům
plusů
i
minusů,
slibů
i
zklamání
a
velkých
výkyvů
popularity.
s-6
Včera,
čtyři
dny
po
neobvyklé
parlamentní
porážce
vládnoucí
strany,
vyhlásil
Gándhí
volby
do
dolní
komory
parlamentu
na
22.
a
24.
listopad.
s-7
Volby
se
budou
konat
v
různých
státech
v
jednom
z
těchto
dvou
dnů.
s-8
(Pětileté
období
dolní
komory
končí
v
lednu,
horní
komora
parlamentu
je
jmenovaná).
s-9
Volby
budou
pro
45letého
předsedu
vlády
a
Kongresovou
stranu
(I),
která
v
různých
formách
vládla
celých
40
let
z
42
let
nezávislosti
Indie,
tvrdým
testem.
s-10
Po
drtivém
vítězství
v
roce
1984
ve
volbách
uskutečněných
po
zavraždění
své
matky,
Indíry
Gándhíové,
zjistil
Gándhí,
že
se
jeho
popularita
začala
houpat
jako
na
horské
dráze.
s-11
Jeho
prvotní
sliby,
že
učiní
z
Indie
moderní
stát,
uvízly
v
bahně
přebujelé
byrokracie.
s-12
Jeho
závazek
pročistit
místní
administrativu
i
indickou
politiku
včetně
jeho
vlastní
strany
zůstal
nesplněný.
s-13
Jeho
image
"pana
Čistého"
byla
pošpiněna
korupčním
skandálem
se
zbraněmi,
který
bude
hlavní
náplní
předvolební
kampaně.
s-14
Někteří
analytici
předpovídají,
že
zklamání
z
nesplněných
slibů
Gándhího
o
snížení
korupce
a
těžkopádnosti
místní
vlády
ve
volbách
vyvrcholí.
s-15
"Po
celé
zemi
panuje
všeobecný
pocit
nevole,"
říká
Bhabani
Sen
Gupta
z
Centra
politického
výzkumu
v
Novém
Dillí.
s-16
"Myslím,
že
lidé
budou
soudit
režim
podle
řadového
policisty,
nebo
podle
zkorumpovaného
výběrčího
daní.
s-17
Toto
by
mohl
být
velký
protest
proti
selhání
administrativy."
s-18
I
kdyby
si
Kongresová
strana
(I)
udržela
kontrolu
nad
vládou,
mohla
by
být
schopnost
Gándhího
prosadit
důležité
iniciativy
zbrzděna
těsnější
většinou.
s-19
Ekonomičtí
analytici
označují
jeho
průkopnickou
liberalizaci
indické
ekonomiky
za
nedokončenou
a
mnozí
doufají
ve
velkou
novou
liberalizaci,
pokud
se
navrátí
pevně
k
moci.
s-20
Lok
Sabha,
neboli
dolní
komora
parlamentu,
má
542
volených
a
dvě
jmenovaná
křesla.
s-21
V
roce
1984
získala
Kongresová
strana
(I)
405
křesel,
což
bylo
největší
vítězství
v
historii
indické
demokracie.
s-22
Drtivé
vítězství
bylo
poháněno
panikou,
která
v
té
době
v
Indii
převládala.
s-23
Indíra
Gándhíová
byla
zavražděna
separatistickými
Sikhy
a
mnoho
Indů
se
obávalo,
že
by
se
jejich
země
mohla
rozpadnout.
s-24
V
předchozích
třech
všeobecných
volbách
rozhodly
hlasování
obdobné
národnostní
problémy.
s-25
V
roce
1971
vyhrála
Kongresová
strana
po
vítězství
Indie
v
bangladéšské
válce.
s-26
V
roce
1977
byla
Gándhíová
svržena
po
19
měsících
výjimečného
stavu
a
v
roce
1980,
když
její
následníci
dovedli
svou
tříletou
vládu
ke
zmatkům,
se
do
úřadu
opět
vrátila.
s-27
Většina
politických
analytiků
říká,
že
pokud
se
opozice
proti
Gándhímu
sjednotí
a
navrhne
jednoho
kandidáta
ve
většině
okrsků,
Kongresová
strana
(I)
hodně
ztratí.
s-28
Zůstane-li
ale
opozice
rozdrobená,
Kongresová
strana
(I)
by
mohla
vyhrát
těsnou
většinou
nebo
vést
koaliční
vládu.
s-29
Chimanbhai
Mehta,
poslanec
parlamentu
a
bývalý
Gándhíův
spojenec,
předpovídá,
že
pokud
opozice
navrhne
jediného
kandidáta
v
80
%
okrsků,
získá
Kongresová
strana
(I)
pouze
čtvrtinu
komory,
150
křesel.
s-30
Analytici
říkají,
že
se
opozice
bude
tento
týden
snažit
sjednotit,
a
její
úspěch
bude
jasný
teprve
až
oznámí
svůj
konečný
seznam
kandidátů
do
parlamentu.
s-31
Korupční
skandál
se
zbraněmi
pravděpodobně
bude
jedním
z
velkých
diskusních
témat
kampaně,
ale
není
jasné,
jak
na
něj
pohlíží
průměrný
indický
volič.
s-32
V
roce
1986
podepsala
Indie
kontrakt
za
1,4
miliardy
dolarů
na
koupi
400
dělostřeleckých
zbraní
se
společností
AB
Bofors,
jednotkou
společnosti
Nobel
Industries
Sweden
AB.
s-33
Kontrakt
byl
dohodnut
premiéry
obou
zemí
a
předpokládalo
se,
že
nebude
zatížen
žádnými
zprostředkovatelskými
poplatky
nebo
provizí.
s-34
V
roce
1987
vyšly
najevo
důkazy,
že
byla
zaplacena
provize.
s-35
Opozice
vznesla
obvinění,
že
tyto
peníze
byly
použity
na
podplacení
indických
vládních
úředníků,
Gándhího
administrativa
však
toto
obvinění
popřela.
s-36
Mnohá
jeho
tvrzení
v
parlamentu
na
toto
téma
však
byla
později
na
základě
dokumentů
prokázána
jako
nepravdivá.
s-37
Skandál
utichal
a
znovu
propukal,
ale
poslední
zjištění
jej
vynesla
opět
na
titulní
stránky,
což
pomohlo
povzbudit
opozici,
která
minulý
týden
zablokovala
přijetí
dvou
návrhů
zákonů
na
změnu
ústavy.
s-38
Bylo
to
poprvé
za
20
let,
kdy
byly
podobné
vládní
návrhy
zákonů
zamítnuty.
s-39
V
zemi,
kde
je
úplatek
nutný
k
získání
telefonní
linky,
práce
a
dokonce
i
k
přijetí
do
školy,
se
jméno
Bofors
stalo
mocným
plamenným
pokřikem
proti
vládě.
s-40
Ilustruje
to
onen
typ
nespokojenosti,
kterou
mnozí
Indové
cítí
ke
Gándhímu,
jehož
si
nadšeně
zvolili
a
s
nadšením
podporovali
v
jeho
prvních
dvou
letech
u
moci.
s-41
V
jeho
volebním
období
nenastala
žádná
velkolepá
selhání
v
politice,
ekonomice
nebo
na
vojenské
frontě,
naopak
byly
zaznamenány
některé
úspěchy.
s-42
Průměrný
Ind
však
měl
k
mladistvému
vůdci
a
jeho
slibům,
že
učiní
vládu
i
vládnoucí
stranu
efektivnějšími
a
méně
zkorumpovanými,
obrovskou
důvěru.
s-43
Jeho
neúspěch
v
těchto
dvou
oblastech
hluboce
a
někdy
i
hořce
zklamal
mnoho
Indů.
s-44
"Kongresová
strana
(I)
se
nám
nelíbí,"
říká
Sooraji
Jath,
farmář
ze
západního
státu
Gujarat.
s-45
"Vláda
Kongresové
strany
bere
farmářům
chléb
a
neposkytuje
jim
žádnou
podporu.
s-46
Když
jsou
problémy
se
studnami,
osvětlením
nebo
silnicemi,
vláda
říká,
abychom
na
to
zapomněli."
s-47
Věc,
která
Gándhímu
a
Kongresové
straně
(I)
nahrává
nejvíce,
je
špatná
reputace
opozice.
s-48
I
kdyby
se
kvůli
volbám
sjednotila,
její
soudržnost
bude
nejspíš
jen
dočasná.
s-49
Když
Kongresová
strana
(I)
v
roce
1977
po
nenáviděném
výjimečném
stavu
vyhlášeném
Gándhíovou
prohrála
volby,
k
moci
se
dostala
obdobná
koalice,
a
pak
se
rozpadla.
s-50
Mnozí
Indové
se
obávají,
že
se
tato
zkušenost
bude
opakovat.
s-51
24.
března
1986:
s-52
Společnost
AB
Bofors,
jednotka
společnosti
Nobel
Industries
Sweden
AB,
uzavírá
kontrakt
za
1,4
miliardy
dolarů
s
indickým
ministerstvem
obrany
na
dodávku
400
polních
houfnic
typu
s
FH-77B
ráže
155
mm.
s-53
V
roce
1985
si
premiér
Rádžív
Gándhí
při
rozhovorech
se
švédským
premiérem
Olofem
Palmem
vynutil,
že
kontrakt
nebude
mít
žádné
prostředníky.
s-54
16.
dubna
1987:
s-55
Švédský
státní
rozhlas
uvádí,
že
společnost
Bofors
vyplatila
asi
40
milionů
dolarů
-
téměř
3
%
celkové
částky
kontraktu
-
jako
provizi
prostředníkům.
s-56
1.
června
1987:
s-57
Švédský
Státní
revizní
úřad
ve
své
zprávě
potvrzuje
vyplacení
kolem
40
miliónů
dolarů
blíže
neurčeným
Indům.
s-58
Zpráva
uvádí,
že
vyšetřování
vážně
bránil
nedostatek
spolupráce
ze
strany
společnosti
Bofors.
s-59
Společnost
Bofors
tvrdí,
že
nemůže
jména
prostředníků
prozradit,
protože
by
ohrozila
důvěru
v
utajení
informací
v
tomto
odvětví.
s-60
Část
zprávy
obsahující
jména
prostředníků
zadržují
úředníci
s
odkazem
na
požadavky
bankovního
tajemství.
s-61
6.
srpna
1987:
s-62
Premiér
Gándhí
v
indickém
parlamentu
říká:
"...
ani
já,
ani
žádný
člen
mé
rodiny
nedostal
v
těchto
transakcích
žádnou
odměnu.
s-63
Taková
je
pravda."
s-64
26.
srpna
1987:
s-65
Společnost
Bofors
přiznává
vyplacení
41
miliónu
dolarů
prostředníkům.
s-66
22.
dubna
1988:
s-67
List
Hindu
publikuje
faksimile
bankovních
dokumentů
pro
poukázání
peněz
v
zahraniční
měně
a
dopisy
mezi
společností
Bofors
a
jistými
soukromými
společnostmi,
týkající
se
prodeje
zbraní
do
Indie.
s-68
26.
dubna
1988:
s-69
Parlamentní
vyšetřovací
výbor
jmenovaný
Kongresovou
stranou
(I)
dochází
k
závěru,
že
v
obchodě
nefigurovali
žádní
prostředníci
a
že
nedošlo
k
žádné
platbě
indické
osobě
nebo
společnosti.
s-70
18.
července
1989:
s-71
Kontrolor
a
hlavní
indický
auditor
oznamuje
vážná
pochybení
ve
vládním
technickém
a
finančním
vyhodnocení
zakázky
společnosti
Bofors.
s-72
15.
září
1989:
s-73
Bývalý
náčelník
štábu
armády
Krishnaswami
Sundarji
v
interview
prozrazuje,
že
v
květnu
1987
navrhoval,
aby
vláda
kontrakt
se
společností
Bofors
zrušila.
s-74
Podle
generála
Sundarjiho
by
to
společnost
Bofors
přinutilo
ke
zveřejnění
jmen
prostředníků,
kteří
od
společnosti
dostali
úplatek.
s-75
Jeho
doporučení
bylo
vládou
zamítnuto.
s-76
9.
října
1989:
s-77
List
Hindu
publikuje
zadrženou
část
zprávy
švédského
Státního
revizního
úřadu.
s-78
V
odhalení
je
uvedeno,
že
společnost
Bofors
zaplatila
provizi
indickému
zástupci
zbrojařské
společnosti.
dependency tree
•
text view