PML View
wsj1795.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj1795.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj1795.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj1795.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj1795.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj1795.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj1795.cz.treex.gz |
---|
s-1
Federální
rezervní
systém
je
základním
orgánem
pro
podávání
návrhů
na
organizační
a
instituční
změny,
a
to
ze
dvou
důvodů.
s-2
Zaprvé,
má
ve
vládě
nezvyklou
pozici.
s-3
Je
zvláštním
způsobem
nezávislý
na
zvolených
funkcionářích
a
zároveň
má
moc
nad
jedním
z
nejmocnějších
nástrojů
vlády
-
řídí
veškeré
finance
státu.
s-4
To
je
stav,
který
lze
snadno
popsat
jako
nedemokratický.
s-5
Zadruhé,
protože
Federální
rezervní
systém
je
strážcem
měny,
a
tudíž
strážcem
stability
cenové
hladiny,
bývá
nucen
zavádět
nepopulární
opatření.
s-6
Jak
říkával
bývalý
předseda
Federálního
rezervního
systému
William
McChesney
Martin,
láhev
punče
odnesli
zrovna
ve
chvíli,
kdy
se
večírek
začínal
rozbíhat.
s-7
A
proto
je
Federální
rezervní
systém
oblíbeným
cílem
stížností
politiků.
s-8
Federálnímu
rezervnímu
systému
se
vina
za
nepříjemnosti,
jakými
jsou
vysoké
úrokové
míry
a
pomalý
ekonomický
růst,
připisuje
snadno,
a
tak
se
politici
své
zodpovědnosti
lehce
zbaví
prostým
poukazováním
na
nezávislost
Federálního
rezervního
systému.
s-9
Také
proto
se
začaly
objevovat
návrhy
na
"reformu"
Federálního
rezervního
systému,
jejichž
společným
rysem
jsou
požadavky
na
větší
otevřenost
Federálního
rezervního
systému
vůči
vládě,
Kongresu
a
veřejnosti
-
ovšem
bez
zvýšení
zodpovědnosti
politiků.
s-10
Tyto
návrhy
zahrnují
požadavky
na
změnu
délky
předsednického
období,
na
zkrácení
členského
období,
na
vyloučení
ředitelů
federálních
rezervních
bank
z
rozhodovacího
procesu,
na
přítomnost
ministra
financí
v
Radě
Federálního
rezervního
systému,
na
audit
Federálního
rezervního
systému
provedený
Nejvyšším
kontrolním
úřadem,
jakožto
vyšetřovacím
orgánem
Kongresu,
na
zahrnutí
nákladů
Federálního
rezervního
systému
do
státního
rozpočtu
a
na
okamžité
zveřejnění
protokolů
Federálního
rezervního
systému.
s-11
Kongres
se
některými
z
těchto
návrhů
znovu
zabývá.
s-12
Avšak
tyto
návrhy
nevycházejí
ze
skutečných
problémů
Federálního
rezervního
systému,
ale
pouze
z
jakési
iluze,
že
toto
jsou
skutečné
problémy
Federálního
rezervního
systému.
s-13
Nejenže
by
tyto
návrhy
problémy
nevyřešily,
ale
ještě
by
je
zhoršily.
s-14
Problém
není
v
tom,
že
by
Federální
rezervní
systém
málo
reagoval
na
veřejné
zájmy.
s-15
Ba
naopak,
reaguje
až
příliš
na
nesprávné
výklady
veřejných
zájmů.
s-16
V
Americe
je
dnes
cenová
hladina
asi
4
1/4krát
vyšší
než
před
30
lety.
s-17
To,
co
před
30
lety
stálo
100
dolarů,
dnes
průměrně
stojí
425
dolarů.
s-18
Jinými
slovy,
za
plat,
který
byl
před
30
lety
100
dolarů,
by
dnes
člověk
koupil
zboží
pouze
v
hodnotě
23,53
dolaru.
s-19
Míra
inflace
ve
dvou
případech
vzrostla
na
více
než
10
%
ročně.
s-20
V
obou
případech
způsobil
konec
této
neudržitelné
situace
hlubokou
recesi
-
dvě
největší
recese
v
poválečném
období.
s-21
Obrovská
inflace
posledních
30
let
byla
důsledkem
monetární
politiky.
s-22
Rozhodně
by
se
to
nestalo,
nebýt
podpory
monetární
politiky,
která
se
v
té
době
postarala
o
10násobné
zvýšení
množství
peněz
v
oběhu.
s-23
A
k
tomuto
navýšení
by
bez
svolení
Federálního
rezervního
systému
bývalo
nedošlo.
s-24
Monetární
politika,
které
by
se
reforma
Federálního
rezervního
systému
měla
týkat,
řeší
otázku,
jak
opakování
této
situace
zabránit.
s-25
Chybná
monetární
politika
uplynulých
30
let
měla
dva
základní
důvody:
s-26
1.
V
určité
míře
sdílel
Federální
rezervní
systém
populární,
ale
nesprávný
názor,
že
expanzivní
monetární
politika
může
vést
ke
zvýšení
zaměstnanosti
a
výkonnosti.
s-27
2.
Federální
rezervní
systém
cítil
potřebu
se
tomuto
názoru
přizpůsobit
i
v
případech,
kdy
ho
nesdílel.
s-28
Zdá
se,
že
Federální
rezervní
systém
má
i
přes
veškerá
formální
ujišťování
o
své
nezávislosti
stále
pocit,
že
svou
nezávislost
ztratí,
pokud
bude
svého
postavení
příliš
využívat.
s-29
Běžné
návrhy
na
reformu
Federálního
rezervního
systému
by
situaci
jen
zhoršily,
tedy
za
předpokladu,
že
by
měly
vůbec
nějaký
efekt.
s-30
Příkladem
může
být
v
současné
době
nejdiskutovanější
návrh
na
přítomnost
ministra
financí
v
Radě
guvernérů.
s-31
Ministr
financí
je
největším
světovým
dlužníkem.
s-32
Je
sžírán
stálou
touhu
po
nižších
úrokových
sazbách.
s-33
A
navíc
je
politickým
agentem
politického
prezidenta,
kterého
místo
dlouhodobého
zdraví
ekonomiky
zajímá
hlavně
ekonomický
růst
před
příštími
volbami.
s-34
Ministr
financí
nyní
čelí
dalšímu
podezření,
že
je
členem
klubu
sedmi
ministrů
financí,
kteří
se
příležitostně
schází,
aby
se
dohodli
na
výši
devizových
kurzů,
a
to
není
v
souladu
s
hlavním
záměrem
Federálního
rezervního
systému
stabilizovat
cenovou
hladinu.
s-35
Jak
si
pak
má
rozumný
člen
Rady
federálního
rezervního
systému
vykládat
rozhodnutí
Kongresu
včlenit
ministra
financí
do
rady?
s-36
Mohl
by
si
to
vykládat
jako
podporu
Federálního
rezervního
systému
v
jeho
snaze
klást
hlavní
důraz
na
stabilizaci
cenové
hladiny?
s-37
Nebo
by
si
to
vykládal
jako
instrukci
věnovat
se
především
těmto
jiným
zájmům,
které
reprezentuje
ministr
-
nízkým
úrokovým
sazbám,
krátkodobé
ekonomické
expanzi
a
stabilizaci
směnných
kursů
na
mezinárodně
řízené
úrovni?
s-38
Zdá
se,
že
odpověď
je
jasná.
s-39
(Je
pravda,
že
řada
předsedů
Federálního
rezervního
systému
podporovala
domněnku,
že
ministr
financí
do
Federálního
rezervního
systému
patří.
s-40
Svou
stálou
připraveností
vyřešit
ohledně
federálních
rozpočtových
záležitostí
všechno
možné
i
nemožné
podpořili
předsedové
domněnku,
že
fiskální
a
monetární
politika
jsou
přísadami
společně
vařeného
guláše,
a
proto
je
přirozené,
že
by
ho
měl
míchat
Federální
rezervní
systém
společně
s
ministerstvem
financí
a
pravděpodobně
i
s
Kongresem.
s-41
Kdyby
Federální
rezervní
systém
více
usiloval
o
nezávislost
zbytku
vlády,
dokázal
by
si
lépe
ochránit
i
nezávislost
svou.)
s-42
Problém
Federálního
rezervního
systému
nespočívá
ani
v
jeho
přílišné
nezávislosti,
ani
v
jeho
přílišné
nepolitičnosti.
s-43
Federální
rezervní
systém
nemůže
ovlivnit
to,
že
je
otevřenější
té
političtější
části
vlády.
s-44
Federální
rezervní
systém
využívá
pravomoci,
které
mu
byly
uděleny
Kongresem
a
prezidentem.
s-45
Za
užívání
pravomocí,
které
Federálnímu
rezervnímu
systému
udělili,
však
ani
Kongres,
ani
prezident
nepřijímají
žádnou
zodpovědnost.
s-46
Kritici
současného
uspořádání
mají
pravdu
v
tom,
že
není
demokratické.
s-47
Nedemokratická
je
neochota
političtějších
částí
vlády
přijmout
zodpovědnost
za
rozhodování
v
základních
otázkách
monetární
politiky,
tedy
za
rozhodnutí,
jakou
prioritu
by
stabilizace
cenové
hladiny
měla
dostat.
s-48
Přenechat
toto
rozhodnutí
"nezávislému"
úřadu
je
víc
než
nedemokratické.
s-49
Toto
chování
rovněž
neumožňuje
soustředit
se
na
dlouhodobé
plány,
protože
Federální
rezervní
systém
netuší,
co
jeho
vedoucí,
politici,
kteří
o
dlouhodobých
důsledcích
monetární
politiky
nikdy
uvažovat
nemuseli,
vlastně
mají
v
úmyslu.
s-50
Prohlásit,
že
přímou
odpovědnost
za
stabilizaci
cenové
hladiny
nese
Federální
rezervní
systém,
je
v
současné
době
to
nejlepší,
co
Kongres
může
udělat.
s-51
Stephen
Neal
(demokrat,
Severní
Karolína)
na
tomto
zasedání
Kongresu
předložil
návrh
zákona,
který
tuto
otázku
řeší.
s-52
Tento
zákon
ovšem
není
věc,
který
má
naději
na
schválení.
s-53
Kongres
by
totiž
musel
učinit
těžké
rozhodnutí,
které
by
však
mnohem
raději
přenechal
Federálnímu
rezervnímu
systému,
a
ponechal
si
tak
právo
na
pozdější
případné
stížnosti.
s-54
Lidé
řeknou,
že
národ
a
vláda
mají
i
jiné
cíle
než
jenom
stabilizaci
cenové
hladiny,
což
je
pravda.
s-55
To
ale
není
to
samé
jako
říct,
že
Federální
rezervní
systém
má
jiné
cíle.
s-56
Na
sledování
těchto
jiných
zájmů
má
vláda
jiné
úřady
a
prostředky.
s-57
Ale
na
sledování
stability
cenové
hladiny
má
pouze
Federální
rezervní
systém.
s-58
A
Federální
rezervní
systém
k
dosažení
jiných
zájmů
nemůže
přispět
jinak
než
tím,
že
stabilizuje
cenovou
hladinu.
s-59
Vysoká
zaměstnanost
a
rychlý
skutečný
růst
jsou
dva
cíle,
které
oprávněně
usilují
o
pozornost
Federálního
rezervního
systému.
s-60
Z
hospodaření
uplynulých
30
let
vyplývá
ponaučení,
že
když
Federální
rezervní
systém
udělá
kompromis
a
kromě
stabilizace
cenové
hladiny
sleduje
i
tyto
jiné
cíle,
výsledkem
není
ani
vysoká
zaměstnanost,
ani
rychlý
růst,
ale
inflace.
s-61
Stein,
bývalý
předseda
Rady
ekonomických
poradců,
působí
ve
společnosti
American
Enterprise
Institute.
dependency tree
•
text view