PML View

wsj1795.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj1795.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj1795.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj1795.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj1795.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj1795.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj1795.cz.treex.gz

s-1 Federální rezervní systém je základním orgánem pro podávání návrhů na organizační a instituční změny, a to ze dvou důvodů.

s-2 Zaprvé, ve vládě nezvyklou pozici.

s-3 Je zvláštním způsobem nezávislý na zvolených funkcionářích a zároveň moc nad jedním z nejmocnějších nástrojů vlády - řídí veškeré finance státu.

s-4 To je stav, který lze snadno popsat jako nedemokratický.

s-5 Zadruhé, protože Federální rezervní systém je strážcem měny, a tudíž strážcem stability cenové hladiny, bývá nucen zavádět nepopulární opatření.

s-6 Jak říkával bývalý předseda Federálního rezervního systému William McChesney Martin, láhev punče odnesli zrovna ve chvíli, kdy se večírek začínal rozbíhat.

s-7 A proto je Federální rezervní systém oblíbeným cílem stížností politiků.

s-8 Federálnímu rezervnímu systému se vina za nepříjemnosti, jakými jsou vysoké úrokové míry a pomalý ekonomický růst, připisuje snadno, a tak se politici své zodpovědnosti lehce zbaví prostým poukazováním na nezávislost Federálního rezervního systému.

s-9 Také proto se začaly objevovat návrhy na "reformu" Federálního rezervního systému, jejichž společným rysem jsou požadavky na větší otevřenost Federálního rezervního systému vůči vládě, Kongresu a veřejnosti - ovšem bez zvýšení zodpovědnosti politiků.

s-10 Tyto návrhy zahrnují požadavky na změnu délky předsednického období, na zkrácení členského období, na vyloučení ředitelů federálních rezervních bank z rozhodovacího procesu, na přítomnost ministra financí v Radě Federálního rezervního systému, na audit Federálního rezervního systému provedený Nejvyšším kontrolním úřadem, jakožto vyšetřovacím orgánem Kongresu, na zahrnutí nákladů Federálního rezervního systému do státního rozpočtu a na okamžité zveřejnění protokolů Federálního rezervního systému.

s-11 Kongres se některými z těchto návrhů znovu zabývá.

s-12 Avšak tyto návrhy nevycházejí ze skutečných problémů Federálního rezervního systému, ale pouze z jakési iluze, že toto jsou skutečné problémy Federálního rezervního systému.

s-13 Nejenže by tyto návrhy problémy nevyřešily, ale ještě by je zhoršily.

s-14 Problém není v tom, že by Federální rezervní systém málo reagoval na veřejné zájmy.

s-15 Ba naopak, reaguje příliš na nesprávné výklady veřejných zájmů.

s-16 V Americe je dnes cenová hladina asi 4 1/4krát vyšší než před 30 lety.

s-17 To, co před 30 lety stálo 100 dolarů, dnes průměrně stojí 425 dolarů.

s-18 Jinými slovy, za plat, který byl před 30 lety 100 dolarů, by dnes člověk koupil zboží pouze v hodnotě 23,53 dolaru.

s-19 Míra inflace ve dvou případech vzrostla na více než 10 % ročně.

s-20 V obou případech způsobil konec této neudržitelné situace hlubokou recesi - dvě největší recese v poválečném období.

s-21 Obrovská inflace posledních 30 let byla důsledkem monetární politiky.

s-22 Rozhodně by se to nestalo, nebýt podpory monetární politiky, která se v době postarala o 10násobné zvýšení množství peněz v oběhu.

s-23 A k tomuto navýšení by bez svolení Federálního rezervního systému bývalo nedošlo.

s-24 Monetární politika, které by se reforma Federálního rezervního systému měla týkat, řeší otázku, jak opakování této situace zabránit.

s-25 Chybná monetární politika uplynulých 30 let měla dva základní důvody:

s-26 1. V určité míře sdílel Federální rezervní systém populární, ale nesprávný názor, že expanzivní monetární politika může vést ke zvýšení zaměstnanosti a výkonnosti.

s-27 2. Federální rezervní systém cítil potřebu se tomuto názoru přizpůsobit i v případech, kdy ho nesdílel.

s-28 Zdá se, že Federální rezervní systém i přes veškerá formální ujišťování o své nezávislosti stále pocit, že svou nezávislost ztratí, pokud bude svého postavení příliš využívat.

s-29 Běžné návrhy na reformu Federálního rezervního systému by situaci jen zhoršily, tedy za předpokladu, že by měly vůbec nějaký efekt.

s-30 Příkladem může být v současné době nejdiskutovanější návrh na přítomnost ministra financí v Radě guvernérů.

s-31 Ministr financí je největším světovým dlužníkem.

s-32 Je sžírán stálou touhu po nižších úrokových sazbách.

s-33 A navíc je politickým agentem politického prezidenta, kterého místo dlouhodobého zdraví ekonomiky zajímá hlavně ekonomický růst před příštími volbami.

s-34 Ministr financí nyní čelí dalšímu podezření, že je členem klubu sedmi ministrů financí, kteří se příležitostně schází, aby se dohodli na výši devizových kurzů, a to není v souladu s hlavním záměrem Federálního rezervního systému stabilizovat cenovou hladinu.

s-35 Jak si pak rozumný člen Rady federálního rezervního systému vykládat rozhodnutí Kongresu včlenit ministra financí do rady?

s-36 Mohl by si to vykládat jako podporu Federálního rezervního systému v jeho snaze klást hlavní důraz na stabilizaci cenové hladiny?

s-37 Nebo by si to vykládal jako instrukci věnovat se především těmto jiným zájmům, které reprezentuje ministr - nízkým úrokovým sazbám, krátkodobé ekonomické expanzi a stabilizaci směnných kursů na mezinárodně řízené úrovni?

s-38 Zdá se, že odpověď je jasná.

s-39 (Je pravda, že řada předsedů Federálního rezervního systému podporovala domněnku, že ministr financí do Federálního rezervního systému patří.

s-40 Svou stálou připraveností vyřešit ohledně federálních rozpočtových záležitostí všechno možné i nemožné podpořili předsedové domněnku, že fiskální a monetární politika jsou přísadami společně vařeného guláše, a proto je přirozené, že by ho měl míchat Federální rezervní systém společně s ministerstvem financí a pravděpodobně i s Kongresem.

s-41 Kdyby Federální rezervní systém více usiloval o nezávislost zbytku vlády, dokázal by si lépe ochránit i nezávislost svou.)

s-42 Problém Federálního rezervního systému nespočívá ani v jeho přílišné nezávislosti, ani v jeho přílišné nepolitičnosti.

s-43 Federální rezervní systém nemůže ovlivnit to, že je otevřenější političtější části vlády.

s-44 Federální rezervní systém využívá pravomoci, které mu byly uděleny Kongresem a prezidentem.

s-45 Za užívání pravomocí, které Federálnímu rezervnímu systému udělili, však ani Kongres, ani prezident nepřijímají žádnou zodpovědnost.

s-46 Kritici současného uspořádání mají pravdu v tom, že není demokratické.

s-47 Nedemokratická je neochota političtějších částí vlády přijmout zodpovědnost za rozhodování v základních otázkách monetární politiky, tedy za rozhodnutí, jakou prioritu by stabilizace cenové hladiny měla dostat.

s-48 Přenechat toto rozhodnutí "nezávislému" úřadu je víc než nedemokratické.

s-49 Toto chování rovněž neumožňuje soustředit se na dlouhodobé plány, protože Federální rezervní systém netuší, co jeho vedoucí, politici, kteří o dlouhodobých důsledcích monetární politiky nikdy uvažovat nemuseli, vlastně mají v úmyslu.

s-50 Prohlásit, že přímou odpovědnost za stabilizaci cenové hladiny nese Federální rezervní systém, je v současné době to nejlepší, co Kongres může udělat.

s-51 Stephen Neal (demokrat, Severní Karolína) na tomto zasedání Kongresu předložil návrh zákona, který tuto otázku řeší.

s-52 Tento zákon ovšem není věc, který naději na schválení.

s-53 Kongres by totiž musel učinit těžké rozhodnutí, které by však mnohem raději přenechal Federálnímu rezervnímu systému, a ponechal si tak právo na pozdější případné stížnosti.

s-54 Lidé řeknou, že národ a vláda mají i jiné cíle než jenom stabilizaci cenové hladiny, což je pravda.

s-55 To ale není to samé jako říct, že Federální rezervní systém jiné cíle.

s-56 Na sledování těchto jiných zájmů vláda jiné úřady a prostředky.

s-57 Ale na sledování stability cenové hladiny pouze Federální rezervní systém.

s-58 A Federální rezervní systém k dosažení jiných zájmů nemůže přispět jinak než tím, že stabilizuje cenovou hladinu.

s-59 Vysoká zaměstnanost a rychlý skutečný růst jsou dva cíle, které oprávněně usilují o pozornost Federálního rezervního systému.

s-60 Z hospodaření uplynulých 30 let vyplývá ponaučení, že když Federální rezervní systém udělá kompromis a kromě stabilizace cenové hladiny sleduje i tyto jiné cíle, výsledkem není ani vysoká zaměstnanost, ani rychlý růst, ale inflace.

s-61 Stein, bývalý předseda Rady ekonomických poradců, působí ve společnosti American Enterprise Institute.


dependency treetext view