PML View

wsj1502.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj1502.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj1502.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj1502.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj1502.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj1502.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj1502.cz.treex.gz

s-1 Sazby za přepravu, které po většinu desetiletí v důsledku konkurence poháněné deregulací klesaly, se odráží ode dna, míří vzhůru a hrozí, že zvýší inflaci.

s-2 Společnosti pro nákladní, lodní a leteckou dopravu zboží oznámily od tohoto podzimu či začátku dalšího roku nárůst sazeb, který bude odrážet vyšší náklady a skrovnější poptávku pro dopravě zboží.

s-3 Velké společnosti uvádějí, že nárůst sazeb za přepravu podle nich v několika příštích letech poroste přinejmenším tak rychle jako inflace, možná i rychleji.

s-4 To je ve srovnání s posledními roky, kdy dálková přeprava zboží představovala příznivou stránku americké produktivity, pomáhala omezovat inflaci a americký průmysl v zahraničí udržovala na více konkurenční úrovni, dosti značná změna.

s-5 "Poptávka u konkrétních typů přepravy dostihla nabídku a sazby se začínají zvyšovat" rychlostí "blízkou stupni inflace, případně i poněkud vyšší", řekl Clifford Sayre, ředitel logistiky společnosti Du Pont Co.

s-6 Dopravci, u kterých nedávno Ohijská státní univerzita provedla průzkum, uvedli, že v letošním roce očekávají nárůst nákladů za přepravu, uskladnění a rozvoz zboží asi o 4 %.

s-7 Pouze 10 % z dotázaných 250 dopravců očekává pokles nákladů na dopravu zboží, zatímco v minulých letech očekávalo pokles nákladů na dopravu zboží 30 %.

s-8 "Letos poprvé od deregulace dopravy v roce 1980 pozorujeme tak dramatický a rozsáhlý vzestup očekávaných sazeb za dopravu," řekl Bernard LaLonde, profesor dopravní logistiky na Ohijské státní univerzitě ve městě Columbus.

s-9 Deregulace železnic a nákladních autodopravních společností, která začala v roce 1980, umožnila dopravcům vyjednávat o různých způsobech přepravy.

s-10 Dopravci by mohli využívat své vybavení efektivněji, čímž by došlo k plnému využití kapacity, po němž toužili.

s-11 Dopravci snížili náklady na roční meziměstskou nákladní a vlakovou dopravu přibližně o 35 miliard dolarů asi na 150 miliard dolarů, čili zhruba o 6,4 % hrubého národního produktu, což představuje snížení HNP za rok 1981 o 8 %.

s-12 V důsledku eliminace značného nedostatku efektivity v systému přepravy zboží se vzrůstající náklady přímo odrazí ve vyšších sazbách za přepravu.

s-13 "Dopravci se domnívají, že "večírek skončil"," tvrdí LaLonde.

s-14 "Dopravci nebudou moci na rozdíl od posledních osmi či devíti let očekávat takové úspory nákladů za dopravu.

s-15 Přepravní tarify nebudou příležitostí k vyrovnání růstu nákladů v dalších oblastech ekonomiky."

s-16 Robert Delaney, poradce společnosti Arthur D. Little Inc. v Cambridgi ve státě Massachusetts, prohlásil: "V oblasti snížení nákladů na přepravu zboží jsme získali všechny výhody deregulace.

s-17 Nyní začínáme zjišťovat skutečný nárůst nákladů na přepravu zboží, neboť přepravci obnovují vybavení a platí vyšší ceny za pohonné hmoty i za pracovní sílu.

s-18 Budeme svědky toho, že se přepravci budou snažit částečně vykompenzovat snížení cen z minulých období."

s-19 Ne každý však věří, že zlaté časy dopravců skončily.

s-20 "V oblasti sazeb za lodní a nákladní automobilovou přepravu stále existuje značný tlak", tvrdí Gerard McCullough, odborný asistent v otázkách přepravy na Technologickém institutu v Massachusetts.

s-21 Společnosti pro kusové zásilky, které přepravují náklady několika dopravců v jednom přívěsu nákladního automobilu, 4,7% nárůst sazeb, jenž vešel v platnost loni v dubnu, odmítly.

s-22 Tito přepravci usilovně bojovali o podíl na trhu.

s-23 Nárůsty tarifů za železniční přepravu budou patrně omezeny s ohledem na slábnoucí poptávku po železniční dopravě a vydatnou konkurenci ze strany nákladních autodopravců.

s-24 Zástupce dopravní společnosti pro kusové zásilky Consolidated Freightways Inc. se sídlem v kalifornském městě Menlo Park uvedl, že se snižování sazeb v tomto průmyslu začalo "stabilizovat".

s-25 Společnost Consolidated Freightways v úmyslu v letošním roce, či na začátku příštího roku zvýšit své sazby o 5,3 % a podobné zvýšení oznámili přinejmenším další dva konkurenti.

s-26 Nákladní autodopravci "se snaží vysílat signály o tom, že potřebují zastavit pouštění žilou, zapomenout na podíl na trhu a usilovat o vyšší sazby", uvedl Michael Lloyd, analytik společnosti Salomon Bros.

s-27 "Dopravci získávají pocit, že poštvávají jednoho autodopravce proti druhému, jak to jen jde," dodal.

s-28 Letečtí dopravci v tomto měsíci zvýšili sazby pro americké výrobky vysílané přes Pacifik do Asie přibližně o 20 %.

s-29 Japonská společnost Japan Air Lines sdělila, že v průběhu nastávajících dvou let plánuje navýšení svých sazeb o dalších 25 %.

s-30 Takové zvýšení sazeb "zvýší celkovou cenu amerických výrobků a zpomalí růst amerického exportu", řekl Richard Connors, hlavní viceprezident společnosti Yusen Air & Sea Service U.S.A. Inc., americké dceřiné společnosti pro nákladní leteckou přepravu japonské společnosti Nippon Yusen Kaisha.

s-31 Lodní společnosti přepravující objemné náklady, například olej, zrní, uhlí a železnou rudu, za posledních pár let své sazby úspěšně zvýšily.

s-32 Sazby za přepravu objemných nákladů se v posledních několika měsících zvýšily "o 3 4 %", uvedl Lloyd ze společnosti Salomon.

s-33 Lodní linky přepravující kontejnery rovněž usilují o zvýšení svých sazeb.

s-34 Přepravci v severním Atlantiku loni v září zvýšili sazby za přepravu mezi Spojenými státy a Evropou o více než 10 % v naději, že tak částečně uvedou sazby na jejich předchozí úroveň.

s-35 Tichomořské lodní linky mají v úmyslu zvýšit sazby za přepravu kontejnerů obsahujících zboží vyvážené ze Spojených států do Asie o 10 % s účinností od příštího dubna.


dependency treetext view