PML View

wsj1405.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj1405.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj1405.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj1405.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj1405.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj1405.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj1405.cz.treex.gz

s-1 S tím, jak se na nepodařeném pokusu o převrat v Panamě usazuje prach, bude Bushova vláda přemýšlet nad mnoha přetrvávajícími otázkami, z nichž jedna je tato: Rada národní bezpečnosti (NSC) dost zaměstnanců a dostatečný vliv na to, aby mohla vykonávat svoji úlohu koordinace zahraniční politiky?

s-2 Poradce prezidenta Bushe pro národní bezpečnost, generálporučík Brent Scowcroft, nastoupil do úřadu při lednovém plánu na snížení počtu zaměstnanců NSC a zvýšení jejich disciplinovanosti oproti tomu, jací byli během Reaganovy vlády.

s-3 Generál Scowcroft byl členem komise Tower Commission, která vyšetřovala aféru Írán-Kontra.

s-4 Byl si příliš vědom toho, jak se obrovský, špatně řízený počet zaměstnanců NSC vymknul kontrole a málem zničil druhé funkční období prezidenta Reagana.

s-5 Generál Scrowcroft se proto řídil jak formou, kterou sledoval jakožto poradce prezidenta Forda pro národní bezpečnost, tak doporučeními komise Tower Commission, snížil počet zaměstnanců NSC a snažil se zajistit, aby vykonávala zadané úkoly - konkrétně shromažďování názorů Ministerstva zahraničních věcí, Pentagonu a zpravodajského oddělení, poskytování poctivého zprostředkovatelství při filtrování informací pro prezidenta a pak zajišťování, že prezidentova rozhodnutí budou vykonána.

s-6 Komise Tower Commission konkrétně uvedla, že zaměstnanců NSC by mělo být "málo" a varovala, aby se nenechávalo "energetické, iniciativní lidi", jako například generálplukovníka Olivera Northa, zasahovat samostatně místo toho, aby se běžná politická exekutiva přenechala Ministerstvu zahraničních věcí, Pentagonu a Ústřední zpravodajské službě.

s-7 Příhoda v Panamě však vyvolala otázky, zda jsou zaměstnanci NSC dostatečně početní, rozmanití a mají-li sílu koordinovat americkou politiku v náročných záležitostech.

s-8 Během pokusu o převrat a jeho dohry byli zaměstnanci NSC "velmi přetíženi", uvedl jeden hlavní představitel vlády.

s-9 "Je to velmi malé pracoviště."

s-10 Generál Scowcroft momentálně nemá v plánu zvýšit počet zaměstnanců, ale tuto možnost zvažuje, dodává představitel.

s-11 Zaměstnanci NSC "nemají sílu, která je podle mne zapotřebí k efektivnímu procesu propojování úřadů", říká Frank Gaffney, bývalý spolupracovník Pentagonu, který nyní řídí Centrum pro bezpečnostní politiku, konzervativní expertní komisi ve Washingtonu.

s-12 "Problém s touto vládou je podle mého názoru v tom, že roli NSC záměrně velmi zredukovala, a to jak z materiálního, tak procedurálního hlediska."

s-13 Samotná Rada národní bezpečnosti byla založena roku 1947 proto, že politici vycítili ve stále složitějším světě potřebu formálního systému spadajícího pod Bílý dům, aby zajistili hladkou komunikaci mezi prezidentem a Ministerstvem zahraničních věcí, Pentagonem a zpravodajskými službami.

s-14 Podle zákona v Radě zasedat prezident, viceprezident a ministři zahraničních věcí a obrany.

s-15 V praxi jsou neoficiálními členy také ředitel Ústřední zpravodajské služby a předseda Sboru náčelníků štábů.

s-16 Rozhodnutí o počtu, struktuře a roli zaměstnanců NSC však bylo ponecháno na každém prezidentovi a jeho poradci pro národní bezpečnost.

s-17 Tento úkol je jedním z přetrvávajících problémů Washingtonu.

s-18 Představitelé vlády říkají, že v Bushově Bílém domě klesl počet odborných referentů NSC ze zhruba 70 v roce 1987 asi na 50.

s-19 Představitelé vlády trvají na tom, že počet zaměstnanců NSC nepředstavoval během panamské krize problém.

s-20 Jedním z jasných problémů během pokusu o převrat však bylo to, že odešel Everett Briggs, nejzkušenější referent NSC v záležitostech Latinské Ameriky.

s-21 Prostě rezignoval, alespoň částečně kvůli sporu s náměstkem ministra zahraničních věcí Bernardem Aronsonem ohledně politiky vlády ve věci Panamy a podpory rebelů hnutí Kontra v Nikaragui.

s-22 Briggsova nepřítomnost podtrhla možné nedostatky současných zaměstnanců NSC.

s-23 Generál Scowcroft i jeho zástupce Robert Gates jsou experti na americko-sovětské otázky.

s-24 Generál Scowcroft je dobře obeznámen zejména s kontrolou zbrojení a Gates strávil léta studiem sovětské politiky a společnosti.

s-25 Oba se stali důvěrníky prezidenta Bushe.

s-26 Ale ani jeden nemá rozsáhlé znalosti o Latinské Americe, Středním východě ani Asii.

s-27 V těchto oblastech je tedy role zaměstnanců NSC pod jejich vedením důležitější.

s-28 Generál Scowcroft stejně jako všichni ostatní , že největší nebezpečí, kterému čelí, je to, že referenti NSC pracující v relativní anonymitě převezmou tvorbu koncepce a operační úkoly, které je nejlépe přenechat větším a zkušenějším úřadům Ministerstva zahraničních věcí a Pentagonu.

s-29 Ale stejně jako to dělal každý předcházející poradce NSC, i generál Scowcroft teď bude muset zvážit, v jakém okamžiku bude počet zaměstnanců NSC již příliš nízký a omezený.


dependency treetext view