PML View
wsj1394.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj1394.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj1394.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj1394.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj1394.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj1394.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj1394.cz.treex.gz |
---|
s-1
Ralph
Brown
se
nacházel
31 000
stop
nad
Minnesotou,
když
oba
tryskové
motory
jeho
letounu
Falcon
20
zhasly.
s-2
V
18 000
stopách,
říká,
on
a
jeho
druhý
pilot
"hledali
nějakou
dálnici
nebo
kukuřičné
pole"
k
přistání.
s-3
Ve
13 000
stopách
motory
znovu
naskočily.
s-4
Protože
ale
Brown
věděl,
že
jej
mechanici
nejspíše
zadrží
na
zemi
kvůli
nutným
opravám,
vynechal
zastávku
v
nedalekém
Chicagu
a
nasadil
kurs
tak,
aby
včas
dopravil
svůj
náklad
-
několik
set
balíčků
-
do
centra
pro
třídění
balíčků
v
Memphisu.
s-5
Kdyby
byl
jen
o
něco
méně
horlivý,
říká
o
sobě
Brown:
"Byl
bych
tu
věc
posadil
na
zem
a
namířil
si
to
do
nejbližšího
baru."
s-6
Létá
však
pro
společnost
Federal
Express
Corp.,
v
obchodní
Americe
snad
nejpodobnější
Zeleným
baretům.
s-7
Zaměstnanci
společnosti
Federal
mají
dlouhou
pracovní
dobu
a
zdá
se,
že
jim
napětí
ze
závodu
s
časem
jde
k
duhu.
s-8
Aby
splnili
vytčený
cíl
společnosti:
dodat
zboží
včas,
zajdou
někdy
překvapivě
daleko
tak
jako
pilot
Brown.
s-9
Jsou
oslavou
toho,
jak
si
vedení
společnosti
Federal
od
svého
založení
před
16
lety
dokázalo
u
zaměstnanců
prosadit
svůj
názor
-
neobvyklý
výkon
v
konkurenčním
odvětví
dopravy.
s-10
To
se
však
možná
brzy
změní.
s-11
Tento
měsíc
se
2 048
pilotů
společnosti
Federal,
včetně
961
pilotů
získaných
v
únoru
společně
se
společností
Tiger
International
Inc.,
rozhodne,
zda
si
zvolí
jako
svého
zástupce
pro
vyjednávání
mocnou
Asociaci
pilotů
aerolinií.
s-12
Tato
volba,
která
by
přinesla
do
amerických
provozů
společnosti
Federal
první
velký
odborový
svaz,
postavila
nově
přijaté
piloty
proti
oddaným
veteránům
typu
pilota
Browna.
s-13
Také
otřásla
vedením
společnosti
Federal
silně
zaměřeným
proti
odborům,
které
již
bojuje
se
slučujícími
se
dálkovými
provozy
a
klesajícími
zisky.
s-14
"Odbory
musí
dříve
či
později
najít
protivníka
a
dosáhnout
vítězství,"
říká
s
pohrdáním
Frederick
W.
Smith,
předseda
a
výkonný
ředitel
společnosti
Federal.
s-15
"Náš
recept
je
nemít
žádné
poražené
kromě
konkurence."
s-16
Čeho
se
manažeři
opravdu
bojí,
je
to,
že
by
se
proodborové
hnutí
mohlo
rozšířit
i
mimo
piloty.
s-17
Podle
federálního
zákona
o
dopravě
se
vládní
vyjednavač
pokouší
smírně
vyřešit
splynutí
klasifikace
pracovního
zařazení
společnosti
Tiger
se
společností
Federal.
s-18
V
závislosti
na
výsledku
může
stát
spojená
společnost
na
podzim
tváří
v
tvář
odborovým
volbám
leteckých
mechaniků,
pracovníků
nakládacích
ramp,
skladníků
a
letových
dispečerů.
s-19
Tyto
skupiny
představují
až
10
%
jejích
pracovních
sil.
s-20
"Odbory
by
měly
nesmírný
dopad
na
celou
kulturu
této
společnosti,"
říká
Bernard
La
Londe,
profesor
na
Ohijské
státní
univerzitě
v
Columbu
a
konzultant
společnosti
Federal.
s-21
Tato
kultura,
pečlivě
propracovaná
ředitelem
Smithem,
ponechává
jen
málo
prostoru,
pokud
vůbec
nějaký,
pro
odbory.
s-22
Od
založení
společnosti
pěstoval
tento
charismatický
veterán
z
Vietnamu,
kterému
je
teprve
46
let,
bojový
étos.
s-23
Lety
jsou
"mise".
s-24
Smithovým
manažerům
se
někdy
říká
"Ho
Či
Minovi
partyzáni".
s-25
Těm
pracovníkům
společnosti
Federal,
kteří
vykonají
něco
nad
rámec
povinností,
je
udělováno
vyznamenání
Bravo
Zulu,
u
námořnictva
pocta
za
"dobře
vykonanou
práci".
s-26
Konkurenti
jsou
známi
jako
"nepřítel".
s-27
Aby
ředitel
Smith
posílil
loajalitu
zaměstnanců,
velmi
dobře
je
platí.
s-28
Nechává
také
zaměstnance
uvolnit
se
od
stresu
pomocí
propracovaného
postupu
podávání
stížností
a
jako
prémii
mohou
létat
zadarmo
v
neobsazených
sedačkách
kokpitu.
s-29
Pronáší
povzbuzující
projevy
při
pravidelných
"rodinných
instruktážích"
přenášených
mezinárodně
na
"FXTV",
vlastní
televizní
síti
této
společnosti.
s-30
A
u
mnohých
z
jeho
70 000
pracovníků
Smithův
postoj
nazývaný
"k
čertu
s
torpédy"
zabral.
s-31
James
Cleveland,
kurýr,
jenž
si
vysloužil
Bravo
Zulu
za
nalezení
způsobu,
jak
doručit
každotýdenní
náklad
pro
hlavního
zákazníka
v
objemu
1 100
balíčků
do
8
hodin
ráno
až
na
práh,
považuje
sám
sebe
za
něco
mnohem
víc,
než
jen
za
kurýra.
s-32
"My
nepředáváme
zákazníkům
jen
balíčky.
s-33
To
je
jen
začátek,"
říká.
s-34
"V
podstatě
pro
ně
pořádáme
představení."
s-35
Dlouholetý
pilot
David
Sanders
se
ježí
už
při
pouhém
náznaku,
že
by
odbory
mohly
zasahovat
do
jeho
letového
rozvrhu.
s-36
"Tohle
je
Amerika,"
říká.
s-37
"Nikdo
nemá
právo
mi
říkat,
kolik
toho
mohu
odpracovat."
s-38
Podobné
postoje
zajišťovaly
společnosti
Federal
pružnost
nejen
rychle
zavádět
nové
technologie,
ale
i
udržovat
si
mimořádně
nízký
počet
pracovníků.
s-39
Společnost
je
úmyslně
podzaměstnaná
a
napíná
pracovní
dobu
svých
zaměstnanců
až
na
hranici.
s-40
Avšak
ačkoli
kurýři
pracují
během
podzimní
špičky
až
60
hodin
týdně,
v
době,
kdy
práce
není
příliš,
odcházejí
brzy
domů
a
přitom
mají
stále
zaručenu
minimální
výplatu.
s-41
Piloti
také
běžně
létají
přesčasy
proto,
aby
zajistili,
že
nikdo
nebude
během
sezónních
poklesů
dočasně
vyřazen
z
práce.
s-42
Provozní
volnost
také
poskytla
společnosti
Federal
výhodu
proti
jejímu
největšímu
rivalovi,
společnosti
United
Parcel
Service
Inc.,
největšímu
zaměstnavateli
členů
United
Brotherhood
of
Teamsters
v
zemi.
s-43
Společnost
UPS
nechce
mluvit
o
své
pracovní
politice,
ale
podle
pana
Clevelanda,
bývalého
zaměstnance
společnosti
UPS,
a
dalších,
zakazují
odborová
pracovní
pravidla
řidičům
společnosti
UPS
dělat
cokoli
navíc,
než
jen
přenášet
balíčky
mezi
zákazníky
a
svými
dodávkami.
s-44
Protože
řidičům
společnosti
UPS
není
dovoleno
nakládat
svá
vlastní
vozidla
v
depu,
říkají
tito
kurýři,
že
balíčky
jsou
často
pohřbeny
až
na
dně
nákladu
a
doručovány
pozdě.
s-45
Problémy
s
pracovníky
jsou
tou
poslední
věcí,
kterou
Smith
právě
teď
potřebuje.
s-46
Ačkoli
získání
společnosti
Tiger
hodně
přiblížilo
společnost
Federal
k
postavení
globálního
hráče,
kterým
chce
být,
přineslo
i
problémy.
s-47
Více
než
zdvojnásobilo
dlouhodobý
dluh
společnosti
Federal
na
1,9
miliardy
dolarů
a
vrhlo
společnost
na
neprobádané
území
-
dopravu
těžkých
nákladů
-
a
náhle
rozšířilo
její
přistávací
práva
na
21
zemí
ze
čtyř.
s-48
Společnost
Federal
sama
o
sobě
nedosahovala
v
zámoří
nikterak
dobrých
výsledků.
s-49
Při
svém
pokusu
dostat
se
do
Asie
téměř
vykrvácela,
protože
smluvní
omezení
ji
nutila
létat
na
jistých
trasách
s
některými
letadly
poloprázdnými.
s-50
Na
trasách
do
Jižní
Ameriky
neměla
společnost
žádné
záložní
tryskáče,
které
by
zajistily
doručení
zásilek,
když
byla
letadla
zdržena
na
zemi.
s-51
V
Evropě
obchody
strádaly,
protože
společnost
Federal
koupila
několik
místních
společností
jen
proto,
aby
odstoupilo
jejich
vedení.
s-52
Tyto
a
další
problémy
stlačily
loni
zisky
společnosti
Federal
na
8
%,
což
byl
pokles
z
více
než
13
%
ročně
v
první
polovině
dekády.
s-53
Příjmy
také
v
každém
z
uplynulých
tří
čtvrtletí
padaly.
s-54
Ve
fiskálním
prvním
období
ukončeném
31.srpnem
poklesl
zisk
o
54
%
na
30,4
milionu
dolarů,
neboli
58
centů
za
akcii,
hlavně
z
důvodu
spojení
se
společností
Tiger,
uvádí
společnost
Federal.
s-55
Cena
akcií
společnosti
Federal
se
však
držela,
částečně
díky
všeobecnému
rozběhu
akcií
leteckých
společností,
říkají
analytici.
s-56
Od
obchodování
na
nízké
hodnotě
42,25
dolaru
za
akcii
v
květnu
se
akcie
společnosti
Federal
vzpamatovaly
až
na
57,87
dolaru
v
kompozitním
obchodování
na
Newyorské
burze
cenných
papírů.
s-57
V
pátek
uzavíraly
na
53,25
dolaru,
což
byl
denní
pokles
o
50
centů.
s-58
Je
určitou
ironií,
že
společnost
Federal
Express
čelí
svým
prvním
problémům
s
odbory
v
důsledku
převzetí
společnosti
Tiger.
s-59
Samotná
společnost
Tiger
byla
založena
skupinkou
nadšených
letců,
kteří
během
druhé
světové
války
letecky
převáželi
zásoby
"přes
Hrb"
z
Indie
do
Číny.
s-60
Na
počátku
sedmdesátých
let
modeloval
ředitel
Smith
svou
začínající
společnost
podle
inovací
společnosti
Tiger
v
oblasti
soustřeďování
dopravy
z
více
jiných
letišť
na
uzlové
letiště
s
návazností
na
dálkové
lety
a
zboží
přepravovaného
v
kontejnerech.
s-61
Pracovníci
společnosti
Tiger
se
však
narozdíl
od
zaměstnanců
společnosti
Federal
od
počátku
organizovali
v
odborech.
s-62
Představitelé
společnosti
Federal
Express
přiznávají
chyby
své
expanze
do
zámoří,
ale
říkají,
že
se
nakonec
vyplatí.
s-63
Analytici
očekávají,
že
se
příjmy
společnosti
Federal
opět
zlepší
v
jejím
fiskálním
třetím
čtvrtletí
končícím
28.
únorem,
kdy
by
společnost
měla
začít
profitovat
z
mimořádných
letů
společnosti
Tiger,
záložních
letadel
a
přistávacích
práv.
s-64
Do
té
doby
očekávají,
že
náklady
na
spojení
obou
přepravců
budou
i
nadále
zisky
stlačovat.
s-65
V
současné
době
je
záležitost
s
odbory
nejpalčivějším
z
problémů
společnosti
Federal
se
společností
Tiger,
říká
vedení.
s-66
Ačkoli
Smith
podporuje
dialog
mezi
vedením
a
zaměstnanci,
nestrpí
nic,
co
považuje
za
porušení
subordinace.
s-67
Když
jednou
velká
skupina
pilotů
podepsala
petici
proti
změnám
v
pracovních
předpisech
a
náhradách,
svolal
schůzi
do
hangáru
společnosti
a
vyčinil
jim
za
útok
na
svou
autoritu.
s-68
Pak
udělal
většinu
změn,
říkají
piloti.
s-69
Přístup
tohoto
typu
však
od
spojení
se
společností
Tiger
nefunguje.
s-70
Jejích
6 500
pracovníků,
kteří
bojovali
s
vedením
společnosti
Tiger
po
léta
o
ústupky,
byli
členy
odborů
až
do
dne
sloučení,
kdy
byla
velká
část
jejich
odborů
automaticky
zrušena.
s-71
Brzy
po
sloučení
navíc
vedení
společnosti
Federal
požádalo
piloty
společnosti
Tiger
o
podepsání
dohody
stanovující,
že
mohou
být
kdykoli
propuštěni,
bez
důvodu
nebo
výpovědi.
s-72
Když
piloti
odmítli,
společnost
dohodu
stáhla.
s-73
Smith
rozzlobil
také
piloty
společnosti
Federal.
s-74
Když
v
srpnu
spěchal,
aby
již
uzavřel
dohodu
s
předsedou
společnosti
Tiger
Saulem
Steinbergem,
ignoroval
slib,
který
dal
svým
vlastním
pilotům
před
třemi
lety:
že
jakýkoli
pilot
získaný
v
rámci
budoucích
sloučení
bude
"na
ocase",
to
znamená
umístěn
na
konci
kariérního
seznamu
pilotů,
který
určuje
pracovní
náplň,
plat
a
kariérní
možnosti.
s-75
Dohoda
o
sloučení
se
společností
Tiger
stanovila,
že
seznamy
budou
zkombinovány
na
základě
délky
služby.
s-76
Smith
se
teď
intenzivně
snaží
hněv
utišit.
s-77
A
přesto
někteří
piloti
naklonění
odborům
říkají,
že
jeho
charisma
a
popularitu
mezi
mnoha
bývalými
vojenskými
letci
bude
těžké
překonat.
s-78
"Mnoho
lidí
považuje
hlas
pro
zastupování
za
hlas
proti
Fredu
Smithovi,"
říká
J.
X.
Gollich,
pilot
společnosti
Tiger
a
odborový
aktivista
převedený
ke
společnosti
Federal.
s-79
Smith
a
ostatní
vrcholoví
pracovníci
společnosti
Federal
se
setkali
s
pracovníky
společnosti
Tiger
v
Los
Angeles,
Ohiu,
New
Yorku,
na
Aljašce,
v
Asii
a
v
Evropě.
s-80
Nedávno
vystupovali
vždy
po
několika
týdnech
ve
videonahrávkách
typu
talkshow
a
vyvraceli
argumenty
pro
odbory.
s-81
Na
jednom
videu
Smith
obhajoval,
proč
souhlasil
se
sloučením
kariérních
seznamů
pilotů.
s-82
Řekl,
že
Steinberg
trval
na
tom,
aby
rozhovory
o
sloučení
postupovaly
rychle.
s-83
Regulátoři
by
také
mohli
obchod
zrušit,
pokud
by
piloti
společnosti
Tiger
nebyli
chráněni,
řekl.
s-84
Navíc
Smith
dodal:
"Naše
smlouva
s
našimi
piloty
říká,
že
budeme
řídit
činnost
naší
flotily
s
jejich
pomocí.
s-85
Nedává
žádné
určité
skupině
právo
vetovat
změnu."
s-86
Tento
boj
již
přišel
na
pěkné
peníze.
s-87
Neshoda
nad
kariérním
seznamem
společně
se
sporem
o
klasifikaci
pracovního
zařazení
byly
předány
vyjednavači.
s-88
Mezitím
společnost
pracuje
se
dvěma
oddělenými
skupinami
pilotů
a
kariérními
seznamy,
což
stojí
společnost
Federal
"velké
peníze",
říká
James
Barksdale,
výkonný
viceprezident
a
provozní
ředitel.
s-89
Problémy
také
ubraly
vedení
společnosti
Federal
mnoho
dobré
vůle
u
jejích
starých
pilotů.
s-90
"Měli
v
úmyslu
s
námi
špatně
zacházet,
protože
jsme
neukázali
žádnou
kuráž,
žádný
odpor,"
říká
William
Queenan,
pilot
na
DC-10
a
veterán,
který
je
u
firmy
Federal
již
14
let.
s-91
John
Poag,
kapitán
letounu
727
a
bývalý
předseda
Leteckého
poradního
výboru
sponzorovaného
společností
dodává:
"Udělali
všechna
tahle
velkorysá
gesta
vůči
pilotům
společnosti
Flying
Tiger,
a
pro
nás
neudělali
nic."
s-92
Takové
nepřátelství
by
se
mohlo
při
odborovém
hlasování
ukázat
jako
klíčové.
s-93
Velká
většina
z
961
bývalých
letců
společnosti
Tiger
podporuje
podle
odborářské
studie
odbory.
s-94
Ale
ačkoli
se
o
většině
z
1 087
pilotů
společnosti
Federal
předpokládá,
že
jsou
proti,
není
jasné,
jak
dalece
byla
nahlodána
jejich
loajalita
vůči
Smithovi.
s-95
Boj
se
přiostřil
a
přinejmenším
mezi
piloty
otřásl
bojovou
morálkou,
na
jejímž
vybudování
Smith
tak
tvrdě
pracoval.
s-96
Piloti,
zaměření
proti
odborům,
pořádají
večírky,
kde
se
pálí
hlasovací
lístky.
s-97
Někteří
mladší
piloti
říkají,
že
při
letech
napříč
zemí
museli
strpět
kázání
starších
pilotů
proti
odborům.
s-98
Přinejmenším
protentokrát
tedy
není
konkurence
jediným
nepřítelem.
s-99
Barney
Barnhardt,
kapitán
letounu
727,
stojící
v
čele
sil
podporujících
odbory
řekl,
že
obdržel
dvě
anonymní
výhružky
zabitím
a
kolegou
byl
vyzván
k
souboji
montážními
pákami.
s-100
"Piloti
jsou
buď
pro
nás,
nebo
extrémně
proti
nám,"
říká
s
povzdechem.
dependency tree
•
text view