PML View

wsj1272.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj1272.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj1272.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj1272.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj1272.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj1272.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj1272.cz.treex.gz

s-1 Garry Kasparov nastoupil v neděli do souboje se světovým nejmodernějším šachovým počítačem a pohrával si s ním - alespoň symbolicky - jako se starou plechovkou.

s-2 V první hře začal šampión světa lidí s černými figurkami a dostal počítač Deep Thought, známý svou schopností útočit, do totálně pasivní pozice.

s-3 Pak rozpoutal svůj vlastní nezastavitelný útok.

s-4 A ve druhé hře, kde Kasparov rozvinul svou dravou hru jako bílý, se D. T. pokusil jen o slabý odpor a prohrál dokonce ještě rychleji.

s-5 Lidstvo tedy nyní může být klidnější.

s-6 Třebaže skoro všichni z hráčské komunity očekávali, že tento 26letý Sovět počítač z Pensylvánie porazí, dal počítači daleko horší výprask, než mnozí čekali.

s-7 Když Kasparov kráčel do herní místnosti, tento výsledek předem oznamoval.

s-8 Jako kdyby byl Iron Mike, který vchází do ringu s nějakým 98librovým padavkou, prohlásil Kasparov: "V příštích pěti letech budu schopen porazit jakýkoliv počítač."

s-9 Jak řekl, jeho strategie proti D. T. byla založena na důkladném studiu desítek jeho her, včetně jeho notoricky známých výprasků velmistrů Benta Larsena z Dánska a Roberta Byrna z USA.

s-10 Kasparov zůstal chladný.

s-11 "Myšlení počítače je příliš přímočaré, příliš primitivní", postrádá intuici a kreativitu potřebné pro dosažení vrcholu, řekl.

s-12 Šampión se zjevně vůbec neznepokojoval silnými vlastnostmi počítače D. T.

s-13 Jeho hlavní konstruktér, Feng-hsiung Hsu, narozený na Taiwanu, dal svému výplodu pro jeho taktické nadání vykroutit se z příšerných pozic přezdívku "lasička".

s-14 D. T. také úžasnou a bezchybnou paměť, ničeho se nebojí a nemohl být rozptylován sexy nahými sochami roztroušenými po herní hale Akademie umění v New Yorku.

s-15 Ve skutečnosti D. T. vůbec neopustil svůj domov, univerzitu Carnegie Mellona v Pittsburghu, ale komunikoval se svou lidskou obsluhou po telefonu.

s-16 Obsluha připustila, že převahu Kasparov, ale její pracovníci vložili své naděje do nedávno zvýšené kapacity počítače D. T. pro zkoumání pozic - ze 720 000 na milion za vteřinu.

s-17 Chybou bylo, že obsluha lpěla na křemíkových čipech, potřebovala však kryptonit.

s-18 To vyšlo najevo, jak pokračovala hra číslo jedna, sicilská obrana Garry Kasparova.

s-19 Žádný člověk nedokáže zkoumat miliony tahů, ale Kasparov díky svému nesmírně výkonnému mozku neustále nacházel velice dobré tahy.

s-20 Po osmi tazích na každé straně byla šachovnice stejná jako ve hře, v níž Nigel Short z Velké Británie vybojoval v roce 1980 s mistrem remízu.

s-21 Ale počítač nezahrál Shortův devátý tah, klíčový tah pěšcem, a jeho pozice se rapidně zhoršila.

s-22 Místo rošády, standardního bezpečnostního opatření na ochranu krále, provedl D. T. ve 13. tahu druhořadý manévr věží, a pak umístil v 16. tahu jezdce mimo hru.

s-23 "Na to mohly přijít jen dva druhy intelektu - velice slabí lidští hráči a počítače," řekl Edgar Mednis, odborný komentátor pro tento zápas, který navštívily stovky šachových příznivců.

s-24 Tahem číslo 21 spadl D. T. hluboko do poziční pasti.

s-25 To umožnilo Kasparovovi vyměnit svého střelce na černém poli za jednoho z jezdců D. T.

s-26 Střelci jsou obvykle o něco hodnotnější než jezdci, ale v tomto případě zbyl na Kasparova velice nebezpečný jezdec a přežívající střelec počítače D. T. byl uveden do pasivity.

s-27 Dokonce vypadal jako pěšec, takový "vysoký pěšec", jak jedovatě poznamenal komentátor.

s-28 Počítač D. T. byl stále příliš optimistický, co se týče šancí, které v číselné formě kontinuálně zvyšoval.

s-29 Když se většina diváků domnívala, že jeho pozice je beznadějná, počítač si myslel, že je na tom vlastně jen o polovinu pěšce hůře.

s-30 Tato hodnocení se setkala s posměchem a zabránila počítači, aby se vzdal včas, jak by to udělali lidé - čímž podnítil další posměch.

s-31 Zatímco D. T. v defenzivně přikrčené pozici šoupal svým králem dozadu a dopředu, Kasparov vmanévroval jezdce do dominantní pozice.

s-32 Také spustil útok na straně krále a obětoval pěšce, aby odkryl krále D. T.

s-33 Ani ty nejlepší úskoky lasičky by již nepomohly D. T. tuto hru zachránit.

s-34 O krok později se počítač vzdal.

s-35 Nyní, kdy dav v analytické místnosti obrazně ucítil krev, se zdálo být jedinou otázkou, jak rychle by mohl Kasparov vyhrát hru číslo dvě.

s-36 S výhodou bílého (který táhne první) postupoval Kasparov chytře proti obraně počítače dámským gambitem.

s-37 v šestém tahu se Kasparov odchýlil od známého pořadí tahů, kdy namísto standardního útoku střelcem proti vysunutému jezdci počítače rozvinul jezdce.

s-38 To poskytlo počítači širší rozsah přijatelných reakcí - a on to okamžitě pokazil tahem pěšce na straně královny a opomněl rozvinutí na straně krále.

s-39 "V nové pozici krátce po otevření měl počítač vážné problémy," řekl Kasparov později.

s-40 V takových pozicích, vysvětlil, "musíte vytvořit něco nového, a počítač toho okamžitě není schopen".

s-41 Po pouhých 11 tazích na každé straně byla pozice počítače nejistá.

s-42 Nenasytně uchvátil pěšce za cenu toho, že bude čelit brutálnímu útoku.

s-43 A když byl vyžadován obranný tah, D. T. se zřekl zřejmého tahu pěšce a místo toho vystavil svou královnu okamžitému taktickému ohrožení.

s-44 Kasparov později poznamenal, že "dokonce i slabý klubový hráč" by se tahu s královnou vyhnul.

s-45 Nyní, po pouhém tuctu tahů, vyhlíželi diváci matové kombinace.

s-46 Na demonstrační šachovnici ukázal konferenciér Shelby Lyman rychlou smrt iniciovanou obětí jezdce; žádný divák nevyvrátil tento směr hry.

s-47 Pokračování Kasparova bylo pomalejší, ale na konci stejně tak smrtící.

s-48 Získal královnu D. T. za dvě méně důležité figury a dva pěšce - v této pozici nedostatečná kompenzace, která by dávala počítači mnoho naděje.

s-49 V beznadějné pozici se počítač raději vzdal, než aby provedl svůj 37. tah.

s-50 A Kasparov, povzbuzován publikem a potleskem, kráčel zpět do analytické místnosti.

s-51 "V obou hrách jsem dostal přesně to, co jsem chtěl," řekl.

s-52 Chtěl dokázat jen to, dodal, že šachová hra je mnohem více než pouhá kalkulace.

s-53 Obsluhu D. T. to neodradilo a slíbila pokračovat.

s-54 Skutečně, tři z nich budou konstruovat následovníka počítače pro společnost International Business Machines Corp.

s-55 Feng-hsiung Hsu slibuje: "Do tří let postavíme lepšího protivníka."

s-56 Autor článku Tannenbaum je reportérem newyorské pobočky našeho listu.


dependency treetext view