PML View
wsj1272.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj1272.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj1272.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj1272.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj1272.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj1272.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj1272.cz.treex.gz |
---|
s-1
Garry
Kasparov
nastoupil
v
neděli
do
souboje
se
světovým
nejmodernějším
šachovým
počítačem
a
pohrával
si
s
ním
-
alespoň
symbolicky
-
jako
se
starou
plechovkou.
s-2
V
první
hře
začal
šampión
světa
lidí
s
černými
figurkami
a
dostal
počítač
Deep
Thought,
známý
svou
schopností
útočit,
do
totálně
pasivní
pozice.
s-3
Pak
rozpoutal
svůj
vlastní
nezastavitelný
útok.
s-4
A
ve
druhé
hře,
kde
Kasparov
rozvinul
svou
dravou
hru
jako
bílý,
se
D.
T.
pokusil
jen
o
slabý
odpor
a
prohrál
dokonce
ještě
rychleji.
s-5
Lidstvo
tedy
nyní
může
být
klidnější.
s-6
Třebaže
skoro
všichni
z
hráčské
komunity
očekávali,
že
tento
26letý
Sovět
počítač
z
Pensylvánie
porazí,
dal
počítači
daleko
horší
výprask,
než
mnozí
čekali.
s-7
Když
Kasparov
kráčel
do
herní
místnosti,
tento
výsledek
předem
oznamoval.
s-8
Jako
kdyby
byl
Iron
Mike,
který
vchází
do
ringu
s
nějakým
98librovým
padavkou,
prohlásil
Kasparov:
"V
příštích
pěti
letech
budu
schopen
porazit
jakýkoliv
počítač."
s-9
Jak
řekl,
jeho
strategie
proti
D.
T.
byla
založena
na
důkladném
studiu
desítek
jeho
her,
včetně
jeho
notoricky
známých
výprasků
velmistrů
Benta
Larsena
z
Dánska
a
Roberta
Byrna
z
USA.
s-10
Kasparov
zůstal
chladný.
s-11
"Myšlení
počítače
je
příliš
přímočaré,
příliš
primitivní",
postrádá
intuici
a
kreativitu
potřebné
pro
dosažení
vrcholu,
řekl.
s-12
Šampión
se
zjevně
vůbec
neznepokojoval
silnými
vlastnostmi
počítače
D.
T.
s-13
Jeho
hlavní
konstruktér,
Feng-hsiung
Hsu,
narozený
na
Taiwanu,
dal
svému
výplodu
pro
jeho
taktické
nadání
vykroutit
se
z
příšerných
pozic
přezdívku
"lasička".
s-14
D.
T.
má
také
úžasnou
a
bezchybnou
paměť,
ničeho
se
nebojí
a
nemohl
být
rozptylován
sexy
nahými
sochami
roztroušenými
po
herní
hale
Akademie
umění
v
New
Yorku.
s-15
Ve
skutečnosti
D.
T.
vůbec
neopustil
svůj
domov,
univerzitu
Carnegie
Mellona
v
Pittsburghu,
ale
komunikoval
se
svou
lidskou
obsluhou
po
telefonu.
s-16
Obsluha
připustila,
že
převahu
má
Kasparov,
ale
její
pracovníci
vložili
své
naděje
do
nedávno
zvýšené
kapacity
počítače
D.
T.
pro
zkoumání
pozic
-
ze
720 000
až
na
milion
za
vteřinu.
s-17
Chybou
bylo,
že
obsluha
lpěla
na
křemíkových
čipech,
potřebovala
však
kryptonit.
s-18
To
vyšlo
najevo,
jak
pokračovala
hra
číslo
jedna,
sicilská
obrana
Garry
Kasparova.
s-19
Žádný
člověk
nedokáže
zkoumat
miliony
tahů,
ale
Kasparov
díky
svému
nesmírně
výkonnému
mozku
neustále
nacházel
velice
dobré
tahy.
s-20
Po
osmi
tazích
na
každé
straně
byla
šachovnice
stejná
jako
ve
hře,
v
níž
Nigel
Short
z
Velké
Británie
vybojoval
v
roce
1980
s
mistrem
remízu.
s-21
Ale
počítač
nezahrál
Shortův
devátý
tah,
klíčový
tah
pěšcem,
a
jeho
pozice
se
rapidně
zhoršila.
s-22
Místo
rošády,
standardního
bezpečnostního
opatření
na
ochranu
krále,
provedl
D.
T.
ve
13.
tahu
druhořadý
manévr
věží,
a
pak
umístil
v
16.
tahu
jezdce
mimo
hru.
s-23
"Na
to
mohly
přijít
jen
dva
druhy
intelektu
-
velice
slabí
lidští
hráči
a
počítače,"
řekl
Edgar
Mednis,
odborný
komentátor
pro
tento
zápas,
který
navštívily
stovky
šachových
příznivců.
s-24
Tahem
číslo
21
spadl
D.
T.
hluboko
do
poziční
pasti.
s-25
To
umožnilo
Kasparovovi
vyměnit
svého
střelce
na
černém
poli
za
jednoho
z
jezdců
D.
T.
s-26
Střelci
jsou
obvykle
o
něco
hodnotnější
než
jezdci,
ale
v
tomto
případě
zbyl
na
Kasparova
velice
nebezpečný
jezdec
a
přežívající
střelec
počítače
D.
T.
byl
uveden
do
pasivity.
s-27
Dokonce
vypadal
jako
pěšec,
takový
"vysoký
pěšec",
jak
jedovatě
poznamenal
komentátor.
s-28
Počítač
D.
T.
byl
stále
příliš
optimistický,
co
se
týče
šancí,
které
v
číselné
formě
kontinuálně
zvyšoval.
s-29
Když
se
většina
diváků
domnívala,
že
jeho
pozice
je
beznadějná,
počítač
si
myslel,
že
je
na
tom
vlastně
jen
o
polovinu
pěšce
hůře.
s-30
Tato
hodnocení
se
setkala
s
posměchem
a
zabránila
počítači,
aby
se
vzdal
včas,
jak
by
to
udělali
lidé
-
čímž
podnítil
další
posměch.
s-31
Zatímco
D.
T.
v
defenzivně
přikrčené
pozici
šoupal
svým
králem
dozadu
a
dopředu,
Kasparov
vmanévroval
jezdce
do
dominantní
pozice.
s-32
Také
spustil
útok
na
straně
krále
a
obětoval
pěšce,
aby
odkryl
krále
D.
T.
s-33
Ani
ty
nejlepší
úskoky
lasičky
by
již
nepomohly
D.
T.
tuto
hru
zachránit.
s-34
O
krok
později
se
počítač
vzdal.
s-35
Nyní,
kdy
dav
v
analytické
místnosti
obrazně
ucítil
krev,
se
zdálo
být
jedinou
otázkou,
jak
rychle
by
mohl
Kasparov
vyhrát
hru
číslo
dvě.
s-36
S
výhodou
bílého
(který
táhne
první)
postupoval
Kasparov
chytře
proti
obraně
počítače
dámským
gambitem.
s-37
Už
v
šestém
tahu
se
Kasparov
odchýlil
od
známého
pořadí
tahů,
kdy
namísto
standardního
útoku
střelcem
proti
vysunutému
jezdci
počítače
rozvinul
jezdce.
s-38
To
poskytlo
počítači
širší
rozsah
přijatelných
reakcí
-
a
on
to
okamžitě
pokazil
tahem
pěšce
na
straně
královny
a
opomněl
rozvinutí
na
straně
krále.
s-39
"V
nové
pozici
krátce
po
otevření
měl
počítač
vážné
problémy,"
řekl
Kasparov
později.
s-40
V
takových
pozicích,
vysvětlil,
"musíte
vytvořit
něco
nového,
a
počítač
toho
okamžitě
není
schopen".
s-41
Po
pouhých
11
tazích
na
každé
straně
byla
pozice
počítače
nejistá.
s-42
Nenasytně
uchvátil
pěšce
za
cenu
toho,
že
bude
čelit
brutálnímu
útoku.
s-43
A
když
byl
vyžadován
obranný
tah,
D.
T.
se
zřekl
zřejmého
tahu
pěšce
a
místo
toho
vystavil
svou
královnu
okamžitému
taktickému
ohrožení.
s-44
Kasparov
později
poznamenal,
že
"dokonce
i
slabý
klubový
hráč"
by
se
tahu
s
královnou
vyhnul.
s-45
Nyní,
po
pouhém
tuctu
tahů,
vyhlíželi
diváci
matové
kombinace.
s-46
Na
demonstrační
šachovnici
ukázal
konferenciér
Shelby
Lyman
rychlou
smrt
iniciovanou
obětí
jezdce;
žádný
divák
nevyvrátil
tento
směr
hry.
s-47
Pokračování
Kasparova
bylo
pomalejší,
ale
na
konci
stejně
tak
smrtící.
s-48
Získal
královnu
D.
T.
za
dvě
méně
důležité
figury
a
dva
pěšce
-
v
této
pozici
nedostatečná
kompenzace,
která
by
dávala
počítači
mnoho
naděje.
s-49
V
beznadějné
pozici
se
počítač
raději
vzdal,
než
aby
provedl
svůj
37.
tah.
s-50
A
Kasparov,
povzbuzován
publikem
a
potleskem,
kráčel
zpět
do
analytické
místnosti.
s-51
"V
obou
hrách
jsem
dostal
přesně
to,
co
jsem
chtěl,"
řekl.
s-52
Chtěl
dokázat
jen
to,
dodal,
že
šachová
hra
je
mnohem
více
než
pouhá
kalkulace.
s-53
Obsluhu
D.
T.
to
neodradilo
a
slíbila
pokračovat.
s-54
Skutečně,
tři
z
nich
budou
konstruovat
následovníka
počítače
pro
společnost
International
Business
Machines
Corp.
s-55
Feng-hsiung
Hsu
slibuje:
"Do
tří
let
postavíme
lepšího
protivníka."
s-56
Autor
článku
Tannenbaum
je
reportérem
newyorské
pobočky
našeho
listu.
dependency tree
•
text view