PML View

wsj1271.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj1271.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj1271.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj1271.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj1271.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj1271.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj1271.cz.treex.gz

s-1 Asi 400 000 dojíždějících snažících se nalézt cestu v zemětřesením roztrhaném dopravním systému v oblasti Bay bylo včera natěsnáno těsně na sobě v podzemkách, trčelo v dopravních zácpách na hlavních dálnicích nebo marně čekalo na autobus.

s-2 Jinými slovy, bylo to o něco lepší než průměrné dojíždění na Manhattan.

s-3 Městští úředníci se v prvním dni, kdy byl po zemětřesení z minulého úterka obnoven běžný pracovní provoz, obávali rozsáhlého kolapsu.

s-4 Toto silné zemětřesení, které usmrtilo přinejmenším 61 lidí, odřízlo most Bay Bridge, hlavní dopravní tepnu na východ, a uzavřelo většinu nájezdů vedoucích na dálnici č. 101 a výjezdů z této největší dopravní tepny na jih.

s-5 Oprava mostu potrvá několik týdnů a zabere několik měsíců, než bude opravena část ze 101 přípojek.

s-6 Navzdory větrné bouři se však kolaps neuskutečnil, hlavně proto, že systém podzemní dráhy Bay Area Rapid Transit (BART) přepravil o 50 % více pasažérů než normálně.

s-7 Poprvé v historii byly v elegantních moderních vozech systému BART k dispozici jen místa k stání.

s-8 Navíc se na dvou hlavních mostech stále spojujících San Francisko s oblastí East Bay nevybíralo mostné, což umožnilo, aby doprava plynula bez zastavení.

s-9 Úředníci se také domnívají, že dopravě pomohla opatření velkých zaměstnavatelů, kteří nechali pracující dojíždět do práce v neobvyklém čase, nebo skutečnost, že mnoho pracujících stále zůstává doma.

s-10 Mnoho dojíždějících, kteří normálně přijížděli přes most Bay Bridge, jenž je nyní na několik týdnů uzavřen kvůli poškození jednoho oblouku, mohlo včera dorazit do práce o trochu rychleji systémem BART, pokud na přecpaných stanicích dokázali nalézt parkovací místo.

s-11 I v těch nelepších obdobích je most Bay Bridge nejhorším místem pro dojíždění v regionu a v koloně se tam často čeká 20 30 minut nebo i více.

s-12 Ne že by dostat se do města bylo jednoduché.

s-13 Záplavy po bouři způsobily zácpy na dálnicích a mnoho dojíždějících si muselo nalézt cestu ke stanicím systému BART, protože parkoviště byla před svítáním plná.

s-14 Autobusy někdy nedodržovaly jízdní řád a nechávaly dojíždějící, jako třeba Marilyn Sullivanovou, ve štychu.

s-15 Její cesta do práce z Petalumy v Kalifornii přes most Golden Gate, který spojuje San Francisko s oblastí North Bay, trvá normálně hodinu a 15 minut.

s-16 Včera uplynuly tři hodiny a stále čekala na autobusové zastávce a snažila se přestoupit do autobusu jedoucího do finanční čtvrti.

s-17 "Je to horší, než jsem si myslela," řekla.

s-18 "Nevím, kde všechny ty autobusy jsou."

s-19 Ačkoli byl však provoz přes most Golden Gate v ranní špičce hustý, v 8 hodin ráno již zeslábl.

s-20 "Je to jedna z nejplynulejších cest do práce, jakou jsem kdy absolvoval," řekl Charles Catania, pojišťovací zprostředkovatel, který jel autobusem z Mill Valley v Marin County.

s-21 "Připadám si jako o dovolené.

s-22 Myslím, že hodně lidí se polekalo a zůstalo doma."

s-23 Mluvčí společnosti BankAmerica Corp. však řekla, že včerejší pracovní nepřítomnost v této bankovní holdingové společnosti nebyla o nic vyšší než v průměrný den.

s-24 Na mostě San Mateo Bridge, který spojuje sanfranciský poloostrov s oblastí East Bay, byla policie překvapena rychlostí, jakou se doprava pohybovala.

s-25 "Všichni se hodně zapojili a pomáhali," řekl Stan Perez, seržant kalifornské dálniční hlídky.

s-26 Hodně známek nasvědčovalo tomu, že významnou úlohu sehrála nová pracovní doba zavedená velkými podniky.

s-27 Most Golden Gate přepravil včera stejně aut jako obvykle, ale místo obvyklé dvouhodinové zácpy to bylo v průběhu čtyř hodin.

s-28 Společnost Bechtel Group Inc., obří strojírenský koncern ovládaný malým počtem vlastníků uvádí, že zavedl opatření o flexibilní pracovní době od 6 hodin ráno do 8 hodin večer, podle něhož si zaměstnanci mohou v těchto hodinách vybrat jakýkoli osmihodinový interval a přijít do práce.

s-29 Ze 17 500 zaměstnanců společnosti Bechtel jich asi 4 000 pracuje v San Francisku - a jedna třetina z nich dojíždí ze zasažené oblasti East Bay.

s-30 Společnost Pacific Gas & Electric Co. nabízí svým 6 000 sanfranciským zaměstnancům dvojí volitelnou pracovní dobu - od 6.00 do 14.00 nebo od 10.00 do 18.00.

s-31 Pružná pracovní doba možná o třetinu sníží počet zaměstnanců společnosti PG&E, kteří běžně pracují od 9.00 do 17.00, říká mluvčí.

s-32 Část zaměstnanců se může rozhodnout pro čtyřdenní pracovní týden při 10 hodinách denně, aby dojíždění snížila o 20 %.

s-33 Ve společnosti Pacific Telesis Group je pružná pracovní doba ponechána na jednotlivých pracovních skupinách, protože část zaměstnanců této telefonní společnosti musí být přítomna v běžné pracovní době, říká mluvčí.

s-34 Někteří jedinci se sami pokusili za určitou cenu vyhnout očekávanému kolapsu.

s-35 Jeden hlavní viceprezident společnosti Bechtel řekl, že aby dojel z East Bay do San Franciska, vstával ve tři ráno.

s-36 Dopravní úředníci se však obávají, že tato mimořádná opatření a spolupráce nebudou trvat dlouho.

s-37 Ačkoli jeden dopravní úředník uvedl, že řidiči, kteří nevyužili možnost spolujízdy, se dopustili "protispolečenského jednání", samy ve voze jely asi dvě třetiny motoristů přejíždějící Golden Gate v porovnání s obvyklými 70 %.

s-38 A někteří dojíždějící, uklidněni tím, že nenastal dopravní kolaps, se chtějí vrátit ke svým starým způsobům.


dependency treetext view