PML View
wsj0723.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0723.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0723.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0723.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0723.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0723.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0723.cz.treex.gz |
---|
s-1
Zaměstnavatelé
v
Evropském
společenství
mají
obavy,
že
plány
Evropské
komise
na
"listinu
základních
sociálních
práv"
ohrožují
konkurenceschopnost
průmyslu.
s-2
"Nechceme,
aby
Brusel
rozhodoval
o
podmínkách
pro
pracující,
pokud
nejsou
bezpodmínečně
nutné
a
užitečné,"
řekl
Zygmunt
Tyszkiewicz,
generální
tajemník
svazu
zaměstnavatelů
Unice.
s-3
Svaz
Unice
-
zkratka
pro
Union
of
Industrial
and
Empoyers'
Confederations
of
Europe
-
má
obavy,
že
listina
bude
nutit
země
ES
k
přijetí
jednotného
modelu
pracovních
vztahů.
s-4
Pracující
a
vedení,
jak
řekl
Tyszkiewicz,
by
ztratili
"flexibilitu
a
mnohotvárnost",
které
jim
doposud
umožňovaly
přizpůsobovat
se
místním
podmínkám
a
tradicím.
s-5
Také
britská
vláda
se
důrazně
staví
proti
současnému
znění
této
listiny.
s-6
Tvrdí
stejně
jako
svaz
Unice,
že
nejlepší
je
ponechat
řízení
pracovních
vztahů
na
národní
úrovni.
s-7
Francie
navrhne
o
něco
mírnější
verzi
listiny,
kterou
prodiskutují
ministři
sociálních
věcí
zemí
ES
v
pondělí,
uvedli
její
představitelé.
s-8
Ale
kosmetické
změny
zřejmě
neprojdou
přes
Británii.
s-9
"Máme
k
textu
stále
vážné
výhrady,"
řekl
zástupce
Británie,
protože
zavádí
"regulaci
trhu
práce".
s-10
Tyszkiewicz
dodal,
že
listina
by
znevýhodnila
slabší
země
ES,
jako
jsou
Španělsko,
Řecko
a
Portugalsko.
s-11
Nutila
by
tyto
země
k
zavedení
minimální
mzdy
a
pracovní
doby
a
umožňovala
by
vyjednávání
o
kolektivní
smlouvě
a
"spoluúčast"
pracujících
při
důležitých
rozhodováních
společností.
s-12
Varoval,
že
by
to
těmto
zemím
znemožnilo
překonat
rozdíly
mezi
nimi
a
jejich
bohatšími
bratry
z
ES.
s-13
Nižší
mzdy
-
v
Řecku
jsou
třetinové
proti
průměru
ES
-
skutečně
nestačí
na
vyrovnání
vyšších
přepravních
nákladů
a
nižší
produktivity
v
jižních
zemích.
s-14
Rostoucí
cena
práce,
tvrdí
Tyszkiewicz,
by
pro
tyto
země
znamenala
jen
další
nevýhody
v
soutěži
na
evropském
trhu
bez
bariér,
který
je
plánován
po
roce
1992.
s-15
Zástupce
svazu
Unice
ale
řekl,
že
vytvoření
listiny,
která
by
byla
přijatelná
pro
britský
i
evropský
průmysl,
nepředstavuje
nesplnitelný
úkol.
s-16
Listina
by
musela
být
omezena
jen
na
přehled
základních
práv
pracujících,
beze
snah
o
zavádění
jakýchkoliv
norem.
s-17
Nejdůležitější
ustanovení
současné
verze
listiny
by
Komisi
dávalo
mandát
pro
vytvoření
"akčního
programu"
podrobně
určujícího,
kterými
body
by
byly
členské
státy
ES
vázány,
aby
vyhověly
cílům
stanoveným
v
listině.
s-18
Toto
ustanovení
je
podstatou
obav
Británie
a
svazu
Unice
ze
"sociálního
inženýrství"
Komise.
s-19
Jedním
z
možných
politických
řešení,
uvedl
představitel
ES,
by
pro
Komisi
bylo
představit
akční
program
ke
konci
listopadu,
před
přijetím
listiny
na
setkání
vlád
ES
8.
a
9.
prosince.
s-20
To
by
Británii
umožnilo
přijmout
listinu
až
po
odmítnutí
akčního
programu.
s-21
Evropská
komise
schválila
listinu
21.
září.
s-22
Francouzská
socialistická
vláda,
která
v
současnosti
zastává
střídající
se
předsednictví
Rady,
usiluje
o
přijetí
listiny
všemi
12
státy
ES
před
koncem
roku
1989
-
dvoustým
výročím
francouzské
revoluce
a
její
"Obecné
deklarace
lidských
práv.
dependency tree
•
text view