PML View
wsj0692.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0692.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0692.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0692.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0692.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0692.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0692.cz.treex.gz |
---|
s-1
Vzdělanci
v
oblasti
obrany
léta
naříkali,
že
Pentagon
nemůže
určovat
priority,
protože
nemá
žádnou
strategii.
s-2
Nový
ministr
obrany
Richard
Cheney
v
dubnu
potvrdil,
že
"v
ideálním
světě
by
existoval
pěkný,
jasný,
organizovaný
postup.
s-3
Vytvořila
by
se
strategie
a
potom
by
se
na
ni
přistoupilo
a
vytvořil
se
rozpočet.
s-4
V
praxi
to
tak
nefunguje".
s-5
Zvážíme-li,
že
pětiletý
obranný
plán
stojí
více
než
1,6
biliónu
dolarů,
pak
už
je
na
čase,
abychom
vytvořili
strategii,
která
bude
ve
Washingtonu
fungovat.
s-6
To
se
nestane,
dokud
stratégové
neopustí
své
vzdušné
zámky
a
nenaučí
se
pracovat
ve
skutečném
světě
omezených
rozpočtů
a
nejisté
budoucnosti.
s-7
Za
těchto
okolností
předtím,
než
definitivně
sestavíme
rozpočet
potřebný
na
vytvoření
a
udržení
ozbrojených
sil,
určíme
státní
cíle
i
to,
co
ohrožuje
jejich
dosažení,
vytvoříme
strategii
na
odvrácení
těchto
hrozeb
a
stanovíme
síly,
které
jsou
potřeba
na
uskutečnění
strategie.
s-8
Tyto
postupy
polykají
milióny
hodin
práce
a
produkují
tuny
papíru
a
jejich
konečný
výsledek
-
pětiletý
obranný
plán
-
každý
rok
rychle
vyšumí.
s-9
Graf
nalevo
ukazuje,
jak
to
probíhá
(viz
doprovodná
ilustrace
-
list
Wall
Street
Journal
z
30.
října
1989).
s-10
Porovnejte
posledních
osm
pětiletých
plánů
se
současnými
vyhrazenými
částkami.
s-11
Stratégové
z
Pentagonu
vytvářejí
rozpočty,
které
jednoduše
nemohou
být
splněny,
protože
počítají
s
tím,
že
obranná
strategie
závisí
jen
na
cílech
a
hrozbách.
s-12
Strategie
však
spočívá
v
možnostech,
nikoli
v
nadějích
a
snech.
s-13
Tím,
že
opomíjejí
náklady,
se
američtí
stratégové
zbavují
odpovědnosti
za
obtížná
rozhodnutí.
s-14
To
vkládá
skutečná
strategická
rozhodnutí
do
rukou
jiných:
rýžovačů
peněz,
lidí,
kteří
připravují
rozpočet,
a
těch,
kdo
porcují
medvěda.
s-15
Tito
lidé
mají
odlišné
zájmy.
s-16
A
následkem
toho
-
jak
napovídá
nedávné
hlasování
sněmovny
pro
zrušení
ukončení
Cheneyho
programu
-
se
skutečným
cílem
obranné
"strategie"
stává
udržení
pracovních
míst.
s-17
Jak
můžeme
tuto
situaci
zvrátit?
s-18
Reforma
začíná
v
Pentagonu.
s-19
Na
začátku
plánovacího
procesu
by
stratégové
měli
vzít
v
úvahu
dopad
nejistot
v
rozpočtu.
s-20
Měli
by
prozkoumat,
jak
by
obranný
program
změnila
škála
rozpočtových
scénářů
od
optimistického
po
pesimistický.
s-21
Poté
by
měli
stanovit
priority
tím,
že
při
postupu
od
vyšších
k
nižším
rozpočtům
označí
nejméně
bolestivé
škrty
programu.
s-22
Také
by
měli
určit
nejlepší
způsoby
přidávání
programů
pro
případ,
že
by
rozpočet
dosáhl
vyšších
úrovní.
s-23
Tento
druh
analýzy
mimořádných
událostí
je
běžný
ve
válečném
i
obchodním
plánování.
s-24
Není
důvod,
proč
by
se
nemohl
použít
v
plánování
obranném.
s-25
K
zavedení
této
myšlenky
do
praxe
jsou
nezbytné
dva
kroky.
s-26
Krok
1
zprůhledňuje
účetnictví.
s-27
Náš
pětiletý
plán
obsahuje
tři
účetní
nástroje
-
záporné
peníze,
zvláštní
správní
rezervy
a
optimistické
odhady
inflace
-,
které
zmírňují
výdaje,
jež
si
Pentagon
vyčlenil,
o
téměř
100
miliard
dolarů.
s-28
Koncepce
záporných
peněz
byla
vymyšlena
v
roce
1988
proto,
aby
pětiletý
obranný
plán
pro
roky
1990-1994
vyhověl
číslům
v
konečném
rozpočtovém
návrhu
prezidenta
Reagana
pro
Kongres.
s-29
Tento
plán
překročil
čísla
obsažená
v
jeho
rozpočtové
zprávě
o
45
miliard
dolarů.
s-30
Aby
se
účty
vyrovnaly,
jak
požaduje
zákon,
někdo
vynalezl
novou
rozpočtovou
linku,
která
prostě
odečetla
45
miliard
dolarů.
s-31
V
Pentagonu
je
známa
jako
"záporný
řez".
s-32
Pentagon
tvrdí,
že
záporný
řez
je
konečný
výsledek
22
miliard
dolarů
v
dosud
neurčených
omezeních
zásobování
vládních
orgánů
a
podniků,
která
hodlá
získat
v
příštích
letech,
a
23
miliard
ve
"zvláštní"
správní
rezervě,
která
se
vztahuje
na
blíže
neurčené
programy,
jež
se
uskuteční
v
budoucnu.
s-33
Plán
z
roku
1990
také
počítá
s
tím,
že
do
roku
1994
se
inflace
sníží
na
1,7
%.
s-34
Většina
prognostiků,
včetně
těch
v
rozpočtové
kanceláři
Kongresu,
se
domnívá,
že
inflace
v
každém
z
oněch
pěti
roků
přesáhne
4
%.
s-35
Při
této
míře
je
obranný
plán
podhodnocen
o
48
miliard
dolarů.
s-36
Když
se
přičtou
záporné
peníze
a
s
použitím
pravděpodobnějšího
odhadu
inflace
se
přepočítá
zbývající
část
programu,
vyjdou
nám
náklady
na
základní
program
mezi
lety
1990
a
1994
ve
výši
1,7
bilionu
dolarů.
s-37
Krok
2
zkoumá,
jak
by
čtyři
postupně
se
snižující
rozpočtové
scénáře
změnily
základní
program
a
jak
by
tyto
změny
ovlivnily
naši
národní
bezpečnost.
s-38
Graf
napravo
(předpokládající
4%
míru
inflace)
dává
tyto
scénáře
do
souvislosti
se
současnými
přidělenými
částkami
(viz
doprovodná
ilustrace
-
list
Wall
Street
Journal
z
30.
října
1989).
s-39
Povšimněte
si,
že
základní
program
předpokládá
ostré
zvýšení
budoucích
přidělených
částek.
s-40
Krok
2
může
odpovědět
na
otázku:
Co
se
stane,
pokud
k
těmto
zvýšením
nedojde?
s-41
Scénář
1,
známý
jako
"Stálé
zmrazení
dolaru",
odškodňuje
Pentagon
jen
za
inflaci
-
ročně
se
zvyšuje
o
4
%.
s-42
Tento
scénář
od
roku
1985
představuje
přibližné
stanovisko
amerického
Senátu
a
snižuje
základní
program
mezi
lety
1990
a
1994
o
106
miliard
dolarů.
s-43
Scénář
3,
"Momentální
zmrazení
dolaru",
představuje
již
zhruba
čtyři
roky
přibližné
stanovisko
Sněmovny
reprezentantů.
s-44
Zmrazuje
rozpočet
na
jeho
momentální
úrovni
a
nutí
Pentagon
neutralizovat
dopady
inflace
až
do
roku
1994.
s-45
Snižuje
základní
program
o
229
miliard
dolarů.
s-46
Scénář
2
se
dotýká
nedávných
kompromisů
mezi
sněmovnou
a
senátem
a
tím,
že
zvyšuje
rozpočet
o
2
%
ročně,
zmenšuje
rozdíl
mezi
scénářem
1
a
3.
s-47
Základní
program
omezuje
o
169
miliard
dolarů.
s-48
Konečně
scénář
4
snižuje
rozpočet
o
2
%
ročně
po
příštích
pět
let
-
celkové
snížení
je
287
miliard
dolarů.
s-49
To
může
být
vnímáno
jako
pesimistická
předpověď,
která
je
možná
podporována
ochranným
dopadem
Grammova-Rudmanova
zákona
o
snižování
deficitu,
případně
uvolněním
napjatých
vztahů
se
Sovětským
svazem.
s-50
Strategičtí
plánovači
sboru
náčelníků
štábu
by
pro
každý
scénář
vytvořili
nejefektivnější
obranný
program,
který
by
maximalizoval
přednosti
a
minimalizoval
slabiny.
s-51
Své
snahy
by
završili
vytvořením
zevrubného
celkového
hodnocení
každého
plánu
-
včetně
zformulovaných
předpokladů,
analýzy
slabostí
a
omezení,
vlivu
na
národní
bezpečnost
a
nejlepší
strategie,
jak
pracovat
v
rámci
těchto
omezení.
s-52
Tím,
že
by
stratégové
byli
nuceni
učinit
těžká
rozhodnutí,
by
toto
cvičení
odhalilo
skutečné
náklady
každého
programu.
s-53
Pokud
by
se
například
rozhodli
ponechat
si
bombardér
B-2
Stealth,
museli
by
s
přesunem
k
nižším
úrovním
rozpočtu
obětovat
stále
více
jiných
programů
-
jako
třeba
přepravní
bitevní
uskupení
nebo
armádní
divize.
s-54
Na
základě
zjištění,
kdy
náklady
na
bombardér
B-2
začaly
být
přemrštěné,
by
se
těmito
kompromisy
rozvíjely
priority.
s-55
Někoho
může
lákat
argumentace,
že
myšlenka
strategického
posudku
pouze
oživí
neblaze
proslulá
koncepce
rozpočtování
s
nulovou
bází
(ZBB)
Carterovy
vlády.
s-56
Na
koncepci
ZBB
se
však
neúčastnili
stratégové
sboru
náčelníků
štábu,
takže
se
omezila
na
pouhé
účetní
cvičení
řízené
rozpočtovou
politikou.
s-57
Postupy
ZBB
byly
v
každém
případě
tak
těžkopádné,
že
každého,
kdo
se
do
nich
zapojil,
rozdrtila
hromada
nedůležitých
drobností.
s-58
Strategické
přezkoumání
je
od
základu
jiné.
s-59
Vedl
by
jej
sbor
náčelníků
podle
jednoduchých
pravidel:
pro
každý
rozpočtový
scénář
vytvořit
nejlepší
možnou
sílu
a
dodat
ministerstvu
obrany
zevrubné
celkové
zhodnocení,
jak
může
být
tato
síla
použita
k
dosažení
zájmů
Spojených
států.
s-60
Může
vzniknout
obava,
že
pouhé
přemýšlení
o
nižších
rozpočtech
zraní
národní
bezpečnost,
protože
to
nezodpovědnému
Kongresu
otevře
dveře
k
oportunistickému
snižování
rozpočtu.
s-61
Tento
argument
se
v
atmosféře
hazardu
a
nedůvěry,
prostupující
Pentagonem
a
Kongresem,
hodí
a
naneštěstí
je
na
něm
něco
pravdy.
s-62
Nakonec
však
musí
být
odmítnut
z
logických
i
morálních
důvodů.
s-63
Tvrdit,
že
Pentagon
by
měl
jednat
nezodpovědně,
protože
kdyby
jednal
zodpovědně,
vyprovokoval
by
k
nezodpovědnému
jednání
Kongres,
vede
k
závěru,
že
Pentagon
by
ve
státním
zájmu
musel
úmyslně
zveličovat
své
potřeby,
což
jinými
slovy
znamená,
že
je
oprávněn
páchat
zločin
-
lhát
Kongresu
-,
protože
je
to
morálně
lepší.
s-64
Strategie
není
hrou
mezi
Pentagonem
a
Kongresem,
je
to
umění
možnosti
ve
světě,
kde
nás
okolnosti
nutí
volit
mezi
možnostmi
nepříjemnými
a
nedokonalými.
s-65
Pokud
chceme
smysluplné
priority,
pak
dříve
než
přijmeme
závazky,
musíme
pochopit
kompromisy,
které
s
sebou
nesou.
s-66
Strategie
není
oddělenou
událostí
v
idealizované
posloupnosti
samostatných
jednotlivostí,
je
to
způsob
myšlení,
který
vyvažuje
hrozby
našim
zájmům
způsobem
slučitelným
s
našimi
finančními,
kulturními
a
materiálními
hranicemi.
s-67
Spinney
je
stálým
úředníkem
Pentagonu.
s-68
Toto
je
zestručněná
verze
pojednání,
které
vyjde
v
lednovém
čísle
Sborníku
Námořního
institutu.
s-69
Vyslovené
názory
nevyjadřují
oficiální
politiku
ministerstva
obrany.
dependency tree
•
text view