PML View
wsj0553.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0553.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0553.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0553.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0553.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0553.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0553.cz.treex.gz |
---|
s-1
Je
nám
líto,
že
Nigel
Lawson
odchází
z
britské
vlády.
s-2
Je
to
politik,
který
má
odvahu
zůstat
věrný
svému
přesvědčení,
jak
ukázal
například
odmítnutím
devizové
kontroly
a
zejména
snížením
nejvyšší
sazby
daní
z
příjmu
na
40
%.
s-3
Jeho
odstoupení
z
funkce
ministra
financí
by
nakonec
mohlo
být
úspěšné,
zejména
v
případě,
že
premiérku
Thatcherovou
a
její
případné
partnery
donutí,
aby
čelili
skutečným
intelektuálním
problémům,
jak
bezpochyby
zamýšlel.
s-4
Přiznáváme,
že
první
předzvěsti
ani
nenaznačovaly
tak
dobrý
výsledek.
s-5
Reakci
novinářů
z
Fleet
Street
vystihoval
titulek
listu
Guardian:
"Odchod
odhaluje
jed
Thatcherové".
s-6
Britští
politici
se
dělí
na
dvě
skupiny:
ty,
kteří
stahují
kalhoty,
když
je
brod
ještě
daleko,
a
ty,
kteří
při
pouhé
zmínce
o
vodě
ječí,
že
se
utopí.
s-7
Jen
dvě
osoby
se
dosud
chovají
s
důstojností
odpovídající
závažnosti
těchto
problémů:
Nigel
Lawson
a
sir
Alan
Walterse,
osobní
poradce
premiérky
Thatcherové,
který
s
ministrem
tyto
těžkosti
sdílí
a
který
také
odstoupil
z
funkce.
s-8
Problém
je,
že
v
důležité
otázce
monetární
politiky
a
devizových
kurzů
se
konzervativní
ekonomové,
zastánci
volného
trhu,
rozdělují
na
přinejmenším
tři
neslučitelné
tábory.
s-9
Přísní
monetaristé
věří,
že
pohyblivé
devizové
kurzy
umožňují
ekonomickému
systému
ustálit
cenovou
hladinu
stabilizací
peněžních
agregátů.
s-10
Globalisté
vyznávající
teorii
strany
nabídky
se
snaží
rozšířit
výhody
společné
měny
prostřednictvím
pevných
devizových
kurzů.
s-11
A
keynesiánci
s
dvojím
deficitem
předpovídají
a
obhajují
devalvaci
jako
prostředek
pro
dosažení
rovnováhy
obchodních
toků.
s-12
To
není
problém
jen
pro
premiérku
Thatcherovou,
ale
i
pro
prezidenta
Bushe,
jak
se
ukazuje
v
nepřetržitých
tahanicích
kvůli
dolaru
mezi
Federální
rezervní
bankou
a
Mulfordovým
ministerstvem
financí.
s-13
Pro
globalisty
vyznávající
teorii
strany
nabídky
je
v
britském
případě
nejbližším
člověkem
v
Londýně
Lawson.
s-14
Nejen,
že
radikálně
snížil
marginální
daňové
sazby
a
dal
tak
počáteční
podnět
k
novému
růstu,
ale
chtěl
regulovat
měnovou
politiku
zaměřením
na
devizové
kurzy,
vlastně
ve
skutečnosti
zapojením
do
evropského
měnového
systému.
s-15
I
když
sir
Alan
nepochybně
ve
všem
ostatním
s
Lawsonem
souhlasí,
je
jinak
zarytý
monetarista,
který
je
ochotný
obětovat
život
při
prosazování
pohyblivých
kurzů.
s-16
Předchozí
americké
zkušenosti
tuto
situaci
ještě
zkomplikovaly,
protože
ukázaly,
že
Lawsonovy
daňové
škrty
budou
mít
vážné
následky
pro
mezinárodní
účty
Británie
a
hodnotu
britské
měny.
s-17
Tyto
škrty
způsobily
zvýšení
míry
návratnosti
po
zdanění,
a
Británie
se
tak
stala
mnohem
lákavějším
místem
pro
investory,
což
bylo
příčinou
nenadálého
přílivu
kapitálu.
s-18
Pomocí
účetních
pojmů
měl
být
takto
vytvořen
náhlý
obchodní
deficit.
s-19
Stejně
jako
v
USA
se
náhle
zvýšila
poptávka
po
britské
měně,
což
představuje
prudkou
změnu
v
peněžních
agregátech
britské
měny
všech
stupňů
M1-M5.
s-20
V
tuto
chvíli
byly
k
dispozici
následující
možnosti:
prudce
oslabit
měnu
a
zastavit
tak
zvyšování
v
agregátech,
jak
by
jistě
radil
sir
Alan,
a
zapomenout
na
rychle
stoupající
libru.
s-21
Taktika
pokusu
o
odstranění
obchodního
deficitu
dalším
oslabením
libry
se
v
Británii
opakovaně
ukazovala
jako
katastrofální.
s-22
Nebo
vyhovět
zvýšené
poptávce
a
stabilizovat
devizové
kurzy
poskytováním
dostatečného
objemu
peněz,
jak
požadoval
ministr,
a
zajistit
stálost
této
politiky
připojením
se
k
EMS.
s-23
V
podobné
situaci
nechal
Paul
Volcker
dolar
vyletět
(ačkoli
peněžní
agregáty
také
tak
rychle
rostly,
zveřejnili
monetaristé
trapná
upozornění
na
inflaci).
s-24
Ale
důsledkem
byl
ničivý
dopad
na
americký
výrobní
sektor
a
počátek
protekcionismu.
s-25
Přesto,
že
se
Lawsonovi
nepodařilo
připojit
k
EMS,
rozhodl
se
"zastínit"
německou
marku.
s-26
Spolu
s
rychlým
růstem
sklidil
i
inflaci,
což
nepochybně
utvrdilo
premiérku
v
platnosti
předpovědí
sira
Alana.
s-27
Ale
ještě
předtím
libra
klesala
s
vyšší
inflací
a
zdálo
se,
že
odolává
vyšším
úrokovým
mírám,
které
Lawson
využil
k
jejímu
zastavení.
s-28
Takže
britská
zkušenost
představuje
opravdovou
záhadu,
která
daleko
přesahuje
pobřeží
Albionu.
s-29
Snažili
jsme
se
získat
stanoviska
k
tomuto
problému
dávno
před
Lawsonovou
rezignací
a
nabízíme
některé
z
nich
jako
pomoc
pro
jeho
nástupce
a
bývalého
náměstka
Johna
Majora.
s-30
Nejprve
bychom
si
měli
uvědomit,
že
na
rozdíl
od
amerického
deficitu
mívá
Británie
dosti
velké
rozpočtové
přebytky.
s-31
O
účast
v
honbě
za
tímto
tajemstvím
nemusejí
vyznavači
keynesiánství
a
znalci
dvojího
deficitu
žádat.
s-32
Měli
bychom
také
doplnit
Lawsonovo
vlastní
vysvětlení,
pokud
mu
rozumíme.
s-33
Na
rozdíl
od
USA
Británie
nikdy
nedosáhla
ani
krátkodobého
snížení
reálných
mezd.
s-34
Mzdová
těžkopádnost
je
podle
studií
OECD
v
Británii
obzvlášť
vysoká
a
dodává
její
ekonomice
strukturální
trend
k
inflaci.
s-35
Inflace
snáze
vzniká
a
obtížněji
se
zvládá.
s-36
Měli
bychom
také
uznat,
že
v
britské
praxi
nabývá
kauza
monetaristů
znovu
důvěryhodnosti,
kterou
ztratila
v
americké
praxi.
s-37
Názorově
blízký
Paul
Craig
Roberts,
význačný
zastánce
teorie
strany
nabídky,
s
nímž
monetaristé
sympatizují,
obhajuje
v
tomto
případě
sira
Alana.
s-38
Fiskální
otřes
z
daňových
škrtů
je
snad
přece
jen
nejlépe
tlumen
pohyblivými
kurzy,
samozřejmě
i
v
případě,
že
Lawson
rezignoval,
ať
už
aby
podpořil
slabou
libru,
nebo
potlačil
silnou.
s-39
Připomínáme,
že
Roberts
vyčítal
ministrovi,
že
je
příliš
benevolentní
k
přání
brzdit
šterlink,
ale
postavil
se
do
čela
sboru,
který
zase
vyčítal
Volckerovi
přílišnou
tvrdost,
když
nechal
dolar
růst.
s-40
Někde
mezitím
musí
být
zlatá
střední
cesta,
snad
měřená
peněžním
agregátem
některého
ze
stupňů
M1-M5,
nebo
snad
měřená
paritou
kupní
síly.
s-41
Globalisté
se
kloní
k
názoru,
že
Lawson
brzy
narazí
na
technické
problémy.
s-42
Při
upevňování
kurzů
je
rozhodující
například
volba
počátečních
parit
a
on
možná
vybral
špatný
poměr
libry
a
německé
marky.
s-43
Vlastně
snad
ani
neprovedl
fixaci
na
vhodnou
měnu.
s-44
Neochota
premiérky
Thatcherové
svázat
britskou
měnu
s
měnou,
která
je
řízena
vnitrostátními
politickými
příkazy
západního
Německa,
je
nám
sympatická.
s-45
Možná,
že
otřes
by
býval
byl
menší,
kdyby
byla
fixace
provedena
k
jiné
deregulované
ekonomice
s
nízkými
daněmi
a
koncepcí
strany
nabídky.
s-46
Alan
Reynolds
ze
společnosti
Polyconomics
připojuje
podezření,
že
neuznaným
viníkem
inflace
je
rozpočtový
přebytek.
s-47
Ti,
kteří
se
dokážou
zbavit
keynesiánských
strašidel,
možná
zjistí,
že
proplacení
prvotřídních
cenných
papírů
v
hotovosti
je
stejné
jako
expanzivní
operace
na
otevřeném
trhu,
vlastně
to
je
definice
operace
na
otevřeném
trhu,
která
zvyšuje
peněžní
nabídku.
s-48
Reynolds
také
připomíná,
že
od
té
doby,
co
britské
banky
nemají
žádné
povinné
rezervy,
je
pravděpodobnost,
že
vysoké
úrokové
míry
udrží
inflaci
na
uzdě,
menší
než,
že
způsobí
recesi.
s-49
V
politické
terminologii
bychom
dodali,
že
problém
premiérky
Thatcherové
spočíval
v
tom,
že
se
nedokázala
rozhodnout
mezi
ministrem
a
svým
poradcem.
s-50
Nakonec
se
nepostupovalo
podle
žádné
strategie
a
místo
nových
poznatků
nám
zbylo
jen
tajemství.
s-51
Zejména
"zastínění"
měny
může
být
čímkoli
kromě
fixace,
je
to
otevřené
prohlášení,
že
cíl
devizových
kurzů
není
důvěryhodný.
s-52
Tím
spíše,
čím
častěji
jsou
slyšet
hlasy
proti
této
politice.
s-53
Je
lepší
mít
opravdu
monetární
politiku,
už
kvůli
zkušenostem.
s-54
Takže
Lawson
musel
odstoupit.
s-55
Jeho
krok
byl
nakonec
ovlivněn
postřehy
v
citátech
z
autobiografie
sira
Alana
v
listě
American
Economist,
akademickém
magazínu
s
nákladem
10 000
výtisků.
s-56
Ale
výchozí
situace
byla
neudržitelná.
s-57
Další
kroky
Majora
a
Thatcherové
ještě
uvidíme.
s-58
Čelí
nezvladatelné
inflaci
a
upadající
ekonomice,
konkrétně
ekonomické
stagflaci.
s-59
Řešením
nemůže
být
vyvolání
dalšího
poklesu;
omezením
nabídky
zboží
nelze
řešit
inflaci.
s-60
Naše
rada
zní:
okamžitý
návrat
vládních
kapitálových
rezerv
do
ekonomiky
prostřednictvím
daňových
škrtů
s
maximalizací
pobídek
a
nalezení
určitého
plánu
monetární
politiky,
který
vyrovná
peněžní
nabídku
i
poptávku
(což
ani
agregáty
ani
úrokové
míry
nedokážou).
s-61
To
byla
verze
teorie
strany
nabídky,
která
na
konci
sedmdesátých
a
začátku
osmdesátých
let
fungovala
v
Americe
a
po
celém
světě
a
vyřešila
mnohem
vážnější
ekonomickou
stagflaci,
než
je
ta,
která
v
současné
době
postihla
Británii.
dependency tree
•
text view