PML View

wsj0041.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0041.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0041.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0041.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0041.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0041.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0041.cz.treex.gz

s-1 Letošek je rokem, kdy se negativní reklama, po léta přítomná ve většině politických kampaní jen druhotně, stala hlavní událostí.

s-2 Ironií je, že útočná volební reklama, která byla podpořena v loňské prezidentské kampani, dozrála ve volebně chudém roce, kdy se volby v USA pořádají jen na velmi málo místech.

s-3 Avšak ve třech nejvýznamnějších politických utkáních roku 1989 dosáhly negativní reklamy nové úrovně nepřátelství a vyvolaly obavy, že takovýto druh očerňování, nezabývající se zásadními problémy, znamená počátek nové éry bezobsažných kampaní.

s-4 "Nyní," říká Joseph Napolitan, průkopník politické televize, "je cílem jít do útoku jako první, poslední a vždycky."

s-5 Trend, jehož počátkem byly první politické střety a který vyvrcholil na počátku televizního věku a v roce 1988 se stal formou někdy laciného umění, dospěl do zcela nové fáze.

s-6 "Abyste v dnešní době upoutali pozornost lidí," říká politický poradce Douglas Bailey, "musí být vaše televizní reklama výrazná a zábavná, a to znamená stále častěji i konfrontační.

s-7 A na rozdíl od situace před pár lety se nemusíte obávat toho, zda je tato reklama pravdivá."

s-8 V roce 1989 jsou ústřední boje v hlavních kampaních roku dosti často podníceny samotnými reklamami.

s-9 Podívejme se tedy na hlavní útočné volební reklamy, které určily charakter úterních voleb v New York City, New Jersey a ve Virginii:

s-10 New York City:

s-11 Obrazovka se zaplňuje malým detailním záběrem obličeje Davida Dinkinse, demokratického kandidáta na post starosty New Yorku.

s-12 "David Dinkins nepodal daňové přiznání za poslední čtyři roky po sobě," říká mužský hlas v pozadí.

s-13 A potom se tato televizní reklama, placená z kampaně republikána Rudolpha Giulianiho a produkovaná Rogerem Ailesem, mistrem negativní reklamy, dostává k jádru věci.

s-14 Pan Dinkins, obviňuje jej reklama, rovněž neuvedl přesné částky příspěvků na svou kampaň, skryl své spojení se špatně hospodařící pojišťovnou a platil odsouzeného únosce "prostřednictvím vymyšlené organizace bez členů, příjmu a sídla".

s-15 "Proč David Dinkins," říká kritik, "vždycky vyčkává, dokud není chycen při činu?"

s-16 "Jsou to sprosté narážky," říká John Siegal, Dinkinsův ředitel pro sporná témata, "určené k trestnímu stíhání případu politické korupce, která prostě a jednoduše neexistuje."

s-17 Dinkinsovi televizní poradci Robert Shrum a David Doak, popuzeni Giulianiho reklamami, nakonec rozpoutali svoji vlastní negativní reklamu.

s-18 Na obrazovce vidíme dvě zkreslené rozmazané fotografie, pravděpodobně fotografie dvou politiků.

s-19 "Porovnejte tyto dva kandidáty na starostu," říká hlasatel.

s-20 "Jeden říká, že souhlasí se zákazem kónických projektilů.

s-21 Druhý se proti zákazu kónických projektilů postavil.

s-22 Jeden prohlašuje, že podporuje legalizaci potratů.

s-23 Druhý se proti právu matky rozhodnout se sama postavil."

s-24 "Zvláštní věc," říká kritik, "oba tito kandidáti se jmenují Rudolph Giuliani."

s-25 Kdo říká pravdu?

s-26 Všichni - a nikdo.

s-27 Je to klasická situace reklam, které jsou pravdivé, ale ne vždy zcela přesné.

s-28 David Dinkins skutečně nepodal daňové přiznání za čtyři roky, ale trvá na tom, že se k tomuto "přehlédnutí" dobrovolně přiznal, když se o něm začalo uvažovat v souvislosti s postem starosty.

s-29 Skutečně seděl s finančními problémy ve správní radě pojišťovny, ale trvá na tom, že z toho nikdy nedělal žádné tajemství.

s-30 Městská Rada pro financování kampaní odmítla Dinkinsovi vyplatit 95 142 dolarů z vyrovnávacích fondů, protože záznamy o jeho kampani jsou neúplné.

s-31 Kampaň tyto problémy v ohlašování svedla na počítačové chyby.

s-32 A Dinkins podle svých slov nevěděl, že muž, kterého platili v rámci kampaně za přesvědčování voličů k účasti, byl odsouzen za únos.

s-33 Podle Dinkinsových manažerů však měl sídlo a jeho organizace měla členy.

s-34 Vedoucí Giulianiho kampaně Peter Powers říká, že Dinkinsova reklama je "klamná".

s-35 Prohlašuje, že soupeři vědí, že "Giuliani vždy podporoval legalizaci potratů i přesto, že k nim osobní výhrady.

s-36 Vědí, že se obecně staví proti kónickým projektilům, ale že měl určité výhrady k formulacím v tomto zákoně".

s-37 Virginie:

s-38 Demokratický viceguvernér Douglas Wilder zahájil svou guvernérskou bitvu s republikánem Marshallem Colemanem reklamou týkající se potratů z dílny Franka Greera, o níž se analytikové každého politického přesvědčení shodují, že byla husarským kouskem.

s-39 Na pozadí záběru s americkou vlajkou, kterou překrývá Monticello, hovoří hlasatel o "silné tradici svobody a svobody jednotlivce", kterou obyvatelé státu Virginia rozvíjeli po celé generace.

s-40 Poté, ve chvíli, kdy se z obrazovky vytrácí obraz sochy Thomase Jeffersona, hlasatel pokračuje: "Co se týče potratů, Marshall Coleman vám chce odebrat vaše právo volby a dát je politikům."

s-41 Tato reklama - která uvedla, že Coleman chce upřít právo na potrat "dokonce i v případech znásilnění a incestu", což je obvinění, které Coleman popírá - změnila průběh kampaně a přeměnila ji, alespoň částečně, na referendum o potratech.

s-42 Reklama přiměla Colemana, bývalého generálního prokurátora Virginie, aby zahájil sérii reklam vytvořených Bobem Goodmanem, které měly otřást podporou Wilderovi právě mezi těmi ženami, jež reklama o potratech zaujala.

s-43 Coleman v protiútoku zareagoval detailním záběrem mladé ženy zakryté stíny a reklama naznačovala, že vzpomíná na utrpení prožité v soudní síni.

s-44 Hlas říká: "Ale jdi, copak nemáš žádného přítele?"

s-45 Do toho hlasatel poznamenává: "Byl to Douglas Wilder, kdo zavedl návrh zákona, který nutí oběti znásilnění ve věku 13 let a mladší, aby jim obhájci obžalovaných násilníků kladli otázky o jejich soukromém životě.

s-46 Takže bude příště Wilder mluvit o právech žen, zeptejte se ho na tento zákon, který se snažil prosadit."

s-47 Wilder před sedmnácti lety takovýto návrh zákona skutečně předložil, ale učinil to na žádost voliče, což byla běžná legislativní technika užívaná zákonodárci.

s-48 Legislativa sama uváděla, že tento zákon byl předložen "na žádost", a v roce 1983 předložil Wilder návrh zákona o ochraně obětí znásilnění před neoprávněným vyslýcháním.

s-49 "Lidé jsou těmito reklamami unaveni a Coleman získal stigma negativního vedení kampaně," říká Mark Rozell, politolog z Mary Washington College.

s-50 "Wilder se dokázal přenést přes obavy, že Coleman řekne cokoliv, aby byl zvolen guvernérem a - což je ještě důležitější - povedlo se mu přenechat důkazní břemeno za všechny negativní reklamy na Colemanovi."

s-51 Coleman tento týden řekl, že se po zbytek politické sezóny bude věnovat pozitivní kampani, ale toto příměří trvalo pouze pár hodin.

s-52 v úterý večer se na televizních stanicích objevily nové reklamy představující samotného Colemana, jak zpochybňuje Wilderovu citlivost vůči obětem znásilnění.

s-53 New Jersey:

s-54 Útoky začaly, když demokratický poslanec James Florio odvysílal reklamu, v níž se objevila kresba Pinocchia a fotografie Floriova soupeře, republikánského poslance Jima Courtera.

s-55 "Pamatujete si na Pinocchia?," říká ženský hlas.

s-56 "Připomeňte si Jima Courtera."

s-57 A potom se tato reklama, produkovaná Bobem Squierem, dostává ke svému ubohému a špinavému cíli.

s-58 Vyostří se záběry zrezivělých ropných barelů a ženský hlas vrní: "Nebezpečný odpad na jeho (Courterově) pozemku - sousedi podávají žalobu za podvod spotřebitelů."

s-59 A nos v Courterově tváři roste.

s-60 Jediným podvodem, křičí stoupenci Courtera, je sama Floriova reklama, a tak Courterova kampaň reagovala vlastní reklamou s Pinocchiem z Ailesovy dílny.

s-61 V této reklamě obrazovku zaplní fotografie obou kandidátů.

s-62 "Kdo opravdu lže?," ptá se ženský hlas.

s-63 "Florio lže," pokračuje hlas, protože "barel na Courterově pozemku... obsahoval topný olej, byl vyčištěn a nezpůsobil žádné znečištění."

s-64 Courterův dlouhý nos se zmenšuje, zatímco nos Jamese Floria roste.

s-65 Kdo tedy mluví pravdu?

s-66 Stephen Salmore, politolog z Eagleton Institute v New Jersey říká, že to je další příklad reklamy, která je pravdivá, ale ne zcela přesná.

s-67 Barely byly složeny na Courterově pozemku, stížnost byla podána, ale neexistuje důkaz o tom, že barely představovaly vážnou hrozbu pro životní prostředí.

s-68 I tak byla podle Salmoreho tato reklama "zničující", protože vyvolala otázky o Courterově důvěryhodnosti.

s-69 Ale staví na dlouholeté tradici.

s-70 v roce 1966 na cestě za znovuzvolení demokrata Franka O'Connora osobně vystoupil republikánský guvernér státu New York Nelson Rockefeller a řekl: "Chcete-li, aby zločinnost zůstala vysoká, O'Connor je váš muž."


dependency treetext view