Některé
vize
Stanislava
Ovcharenka,
který
zde
zastupuje
Sovětskou
leteckou
společnost
Aeroflot,
které
jsou
i
při
současných
standardech
perestrojky
divoké.
Ve
své
kanceláři
s
výhledem
na
runway
letiště
v
Shannon
ze
sebe
sype
to,
čemu
říká
"pouhé
nápady".
Zaprvé,
říká,
by
GPA
Group
Ltd.,
mezinárodní
letecká
leasingová
společnost
se
sídlem
v
Irsku,
mohla
pronajmout
některé
své
dopravní
boeingy
Sovětským
aeroliniím.
Potom
by
Aer
Lingus,
irská
letecká
společnost,
mohla
učit
piloty
Aeroflotu
létat
s
těmito
boeingy
a
flotila
by
mohla
mít
základnu
zde
na
shannonském
letišti.
To
není
vše,
říká.
Aer
Rianta,
irský
expert
na
leteckou
dopravu,
by
mohl
vybudovat
nákladní
terminál
v
Sovětském
svazu.
Aeroflot
by
mohl
pronajmout
některá
ze
svých
nákladních
letadel
společnosti
Aer
Lingus
prostřednictvím
GPA
na
nákladní
leteckou
společnost
se
společným
majetkem.
A
potom
je
tu
jeho
představa
irsko-sovětské
charterové
aerolinky,
která
by
převážela
Armény
do
Los
Angeles
přes
Shannon.
Vlezly
snad
Ovcharenkovi
do
hlavy
svobody
glasnosti?
Těžko.
Irsko-sovětské
letecké
spojení
je
tady
na
shannonském
letišti
živé
a
zdravé.
GPA
skutečně
mluví
o
pronájmu
letadel
za
západu
Aeroflotu,
a
dokonce
i
o
koupi
Tupolevů
204
vyráběných
v
Sovětském
svazu.
Aer
Lingus
jedná
se
sovětským
dopravcem
o
společném
nákladním
podniku
a
dalších
možnostech.
Společnost
Aer
Rianta
má
s
Aeroflotem
už
tolik
společných
podniků,
že
se
její
výkonný
ředitel
učí
rusky.
Jakkoli
se
to
může
zdát
nepravděpodobné,
malé,
politicky
neutrální
Irsko
proniklo
do
byrokracie
mocných
sovětských
aerolinií.
A
jak
Aeroflot
usiluje
o
zvýšení
úrovně
svých
služeb,
modernizaci
svého
letectva
a
využití
obchodních
příležitostí,
bude
to
mít
pro
irský
letecký
průmysl,
zdá
se,
přínos.
"Irové
a
Sověti
jsou
podobní,''
říká
pan
Ovcharenko.
"Vypadají
stejně.
Jsou
velmi
přátelští.''
Kromě
toho,
říká,
irské
firmy
jsou
malé,
ale
odvážné."
"Musíme
pečlivě
studovat
jejich
zkušenosti,''
říká.
"Musíme
využít
jakýkoli
způsob,
jak
se
dostat
k
obchodu.''
Tyto
dvě
skupiny
spolu
spolupracují
od
konce
sedmdesátých
let,
od
doby
dlouho
předtím,
než
sovětské
podniky
se
společnou
účastí
přišly
na
Západě
do
módy.
Aeroflot
minulý
rok
přepravil
asi
125
milionů
cestujících
a
letiště
v
Shannonu,
největší
tranzitní
letiště
těchto
aerolinií,
vidělo
proletět
1400
letadel
společnosti
Aeroflot
a
projít
250 000
cestujících.
Bytový
komplex
dál
u
silnice
slouží
k
odpočinku
více
než
130
pilotům
a
letuškám
Aeroflotu.
Největším
dodavatelem
paliv
pro
letiště
je
Sovětský
svaz.
Tankery
z
lotyšského
přístavu
Ventspils
vyloží
každým
rokem
25
milionů
galonů
paliva
do
speciální
palivové
nádrže
na
letišti.
To,
co
Aeroflot
nenalije
do
vlastních
plynem
poháněných
Iljušinů,
se
směnným
obchodem
prodá
vedení
letiště,
které
to
dále
prodává
jedenácti
západním
dopravcům
včetně
Air
France,
Trans
World
Airlines
a
Pakistan
International
Airlines.
Aeroflot
tak
platí
své
přistávací
poplatky,
účty
za
pozemní
manipulaci
a
zásobování
palivem
a
zachovává
tím
jeho
cenu
tvrdé
měny.
To
však
není
všechno.
Minulý
rok
vedení
irského
letiště
otevřelo
ve
společném
podniku
s
Aeroflotem
bezcelní
obchody
na
moskevském
letišti
Sheremetyevo.
Společnost
Aer
Rianta
teď
řídí
bezcelní
prodej
na
všech
mezinárodních
letech
Aeroflotu
z
Moskvy.
Na
leningradském
letišti
Pulkova
byly
bezcelní
obchody
otevřeny
v
červenci
a
do
leningradských
hotelů
a
na
sovětsko-finskou
hranici
přijdou
brzy.
Aer
Rianta
hovoří
o
podobných
společných
podnicích
v
Taškentu
a
v
černomořské
oblasti
Soči,
a
chystá
dokonce
i
projekt
počítačového
shromáždění
připravovaný
s
gruzínským
městem
Tbilisi.
Mezinárodní
letka
Aeroflotu
skládající
se
z
285
letounů
se
opravuje
a
modernizuje
na
letišti
v
Shannonu.
Díky
nové
dohodě
o
letecké
dopravě
a
díky
schopnosti
irských
cestovních
agentur
vydávat
letenky
společnosti
Aeroflot,
využívají
zdejší
turisté
rozumných
cen
Aeroflotu
k
tomu,
aby
letadly
z
Shannonu
vyrazili
na
prázdniny
v
Havaně,
Kingstonu
a
Mexico
City.
Zpáteční
letenka
do
Havany
stojí
410
irských
liber
(578
dolarů).
Jamajka
stojí
504
irských
liber.
V
dubnu
se
tomuto
přátelství
dostalo
jakéhosi
formálního
požehnání,
když
se
zde
zastavili
Michail
a
Raisa
Gorbačovovi,
aby
si
promluvili
s
irským
premiérem
Charlesem
Haugheym.
Byly
podepsány
nové
obchodní
smlouvy.
Vše
to
začalo
zeměpisem.
Při
otevření
v
roce
1939
byl
Shannon
pro
žížnivá
letadla
letící
ze
Severní
Ameriky
první
možností
přistát
na
pevnině.
Pokroky
ve
výkonnosti
letadlových
paliv,
kterých
bylo
během
let
dosaženo,
způsobily,
že
přistání
v
Shannonu
přestalo
být
pro
většinu
západních
letek
nezbytné,
Aeroflot
však
stále
létá
nevýkonnými
Iljušiny,
které
to
z
Moskvy
do
Managuy
bez
přestávky
nezvládnou.
Díky
tomu
Irsko
Sověty
nezavrhlo,
když
v
roce
1983
sestřelili
nad
Japonským
mořem
tryskové
letadlo
Korejských
aerolinií,
přímé
lety
mezi
Moskvou
a
Shannonem
byly
však
na
dva
měsíce
přerušeny.
Ve
skutečnosti
společnost
Aer
Lingus
začala
převážet
Rusy
z
Shannonu
do
New
Yorku,
když
Washington
zbavil
Aeroflot
práv
na
přistání
v
USA.
Dnes
vydělává
společnost
Aer
Rianta
na
svém
sovětském
přátelství
spoustu
peněz.
A
s
kontakty
na
správných
místech
by
neměl
být
problém,
aby
se
k
týmu
přidal
i
Aer
Lingus
a
GPA.
Pak
by
možná
nápady
pana
Ovcharenka
nezněly
jako
pochlebování.