Společnost
Ford
Motor
Co.
a
společnost
Saab-Scania
AB
ze
Švédska
přerušily
jednání
o
možném
spojenectví
poté,
co
představitelé
společnosti
Ford
dospěli
k
závěru,
že
náklady
na
modernizaci
automobilových
provozů
společnosti
Saab
by
převýšily
pravděpodobný
výnos.
Protože
rozhovory
v
pátek
selhaly,
evropští
analytici
očekávají,
že
společnost
Ford
zintenzívní
úsilí
dohnat
britského
výrobce
luxusních
automobilů,
společnost
Jaguar
PLC,
která
se
snaží
odrazit
nepřátelskou
nabídku
společnosti
Ford
prostřednictvím
vyjednání
přátelské
spojenecké
dohody
s
úhlavním
protivníkem
společnosti
Ford,
společností
General
Motors
Corp.
Společnost
Saab
zatím
může
pokračovat
v
hledání
spojence,
který
by
podpořil
její
upadající
podnikání
s
automobily.
Společnost
Saab
minulý
týden
uvedla,
že
"pokračuje
a
bude
nadále
pokračovat
v
kontaktech
s
dalšími
výrobci".
Analytici
minulý
týden
uvedli,
že
mezi
možné
zájemce
patří
italská
společnost
Fiat
S.
p.
A.
Představitelé
společností
Ford
a
Saab
odmítli
veřejně
rozebírat
páteční
oznámení
o
tom,
že
jejich
jednání
nevyústilo
v
dohodu,
"která
mohla
být
dlouhodobým
obchodním
přínosem
pro
obě
strany".
Jedinci
obeznámení
s
jednáním
ze
strany
společnosti
Ford
koncem
minulého
týdne
uvedli,
že
tento
výrobce
automobilů
číslo
2
ztratil
zájem,
jelikož
se
ukázalo,
že
automobilové
provozy
švédské
automobilky
nemají
co
se
týče
image
nebo
technologie
mnoho
co
nabídnout.
Společnost
Ford
původně
vnímala
spojenectví
se
společností
Saab
jako
cestu
k
rozšíření
své
přítomnosti
na
evropském
a
americkém
trhu
s
luxusními
automobily.
Společnosti
Ford
a
Saab
navíc
hovořily
o
možném
propojení
svých
provozů
těžkých
nákladních
automobilů.
Jenže
rozhovory
ohledně
spojenectví
na
poli
těžkých
nákladních
automobilů
zjevně
nedošly
příliš
daleko.
Někteří
evropští
analytici
uvažovali
nad
tím,
že
představitelé
vysoce
ziskového
provozu
nákladních
vozů
Scania
společnosti
Saab
couvli,
aby
se
nemuseli
vzdát
své
nezávislosti.
Představitelé
společnosti
Ford
se
zatím
utvrdili
v
tom,
že
nemohou
očekávat
návratnost
investic,
které
by
byly
nutné,
aby
se
dosáhlo
konkurenceschopnosti
automobilů
společnosti
Saab
na
stále
více
nabitém
luxusním
trhu.
Problémy
společnosti
Saab
vyvrcholily
v
pátek,
když
společnost
oznámila,
že
její
automobilová
divize
dosáhla
za
prvních
osm
měsíců
tohoto
roku
ztráty
ve
výši
1,2
miliardy
korun
(186,1
milionu
dolarů),
což
je
nepatrně
horší,
než
společnost
Saab-Scania
minulý
měsíc
předvídala
ve
zprávě
o
prvním
pololetí.
Zisk
společnosti
Saab-Scania
před
zdaněním
celkově
klesl
za
prvních
osm
měsíců
tohoto
roku
o
48,9
%
z
loňské
1,96
miliardy
korun
(303,9
milionu
dolarů)
na
1
miliardu
švédských
korun
(155,1
milionu
dolarů).
Průmysloví
analytici
v
Evropě
tvrdí,
že
nejpravděpodobnějším
zájemcem
o
společnost
Saab
je
nyní
společnost
Fiat.
Společnosti
Saab
a
Fiat
spolu
již
v
minulosti
pracovaly,
v
jednom
případě
společně
vyvinuly
novou
automobilovou
karoserii,
která
se
stala
základem
modelu
9000
společnosti
Saab,
modelu
Croma
společnosti
Fiat
a
modelu
Thema
společnosti
Lancia.
Minulý
měsíc
prohlásil
výkonný
ředitel
společnosti
Saab-Scania
Georg
Karnsund,
že
jeho
společnost
absolvovala
jednání
se
společností
Fiat
o
širším
spojenectví.
Jenže
rozhovory
nedospěly
"tak
daleko,
abychom
o
nich
museli
vydávat
veřejné
prohlášení",
řekl.
Ohledně
společnosti
Ford
analytici
očekávají,
že
konec
hry
se
společností
Saab
umožní
tomuto
americkému
výrobci
automobilů
zaměřit
své
zdroje
na
stále
intenzivnější
boj
se
společností
GM
o
podíl
ve
společnosti
Jaguar.
Selhání
rozhovorů
se
společností
Saab
"(pro
společnost
Ford)
znamená,
že
rozhodující
pro
ni
bude
vítězství"
v
boji
o
společnost
Jaguar,
řekl
Stephen
Reitman,
analytik
evropského
automobilového
průmyslu
u
společnosti
UBS-Phillips
&
Drew
v
Londýně.
Společnost
Ford
nicméně
čelí
tvrdému
boji
o
společnost
Jaguar.
Vedoucí
pracovníci
společnosti
Jaguar
minulý
týden
řekli,
že
do
konce
měsíce
očekávají
úspěšné
uzavření
přátelského
spojenectví
se
společností
GM.
Společnost
GM
mezitím
hostí
delegaci
členů
britského
parlamentu,
kteří
jsou
na
návštěvě
v
Detroitu
v
ústředních
provozech
tohoto
výrobce
automobilů.
Mluvčí
společnosti
GM
řekl,
že
návštěva
nemá
žádnou
spojitost
se
situací
kolem
společnosti
Jaguar.
Jenže
společnost
Ford
pohlíží
na
společnost
Jaguar
zcela
zřejmě
jako
na
cenu,
o
kterou
se
vyplatí
bojovat,
protože
dokonalý
image
značky
této
společnosti
by
společnosti
Ford
poskytl
tolik
potřebný
odrazový
můstek
na
nejluxusnějším
z
luxusních
trhů
jak
v
Evropě,
tak
ve
Spojených
státech.
Minulý
týden
se
společnost
Ford
setkala
s
neúspěchem
ve
svém
úsilí
o
rozšíření
nabídek
luxusních
vozů
pro
americký
trh,
jelikož
byla
přinucena
vzdát
čtyřletou
snahu
prodávat
ve
Spojených
státech
svůj
sedan
Scorpio,
vyráběný
v
Německu,
jako
luxusní
dovozové
zboží
pod
obchodní
značkou
Merkur.
Takže
navzdory
románku
mezi
společnostmi
GM
a
Jaguar
analytici
tvrdí,
že
společnost
Ford
k
minulému
pátku
posílila
svůj
podíl
ve
společnosti
Jaguar
z
10,4
%
ze
začátku
minulého
týdne
na
přibližně
11
%
akcií
v
oběhu
tohoto
výrobce
luxusních
vozů.
Přibližně
5,4
milionu
akcií
společnosti
Jaguar
v
pátek
změnilo
majitele
při
aktivním
obchodování
na
Londýnské
burze
cenných
papírů
a
akcie
společnosti
Jaguar
posílily
o
19
pencí
na
696
pencí
(11
dolarů).
Na
americkém
mimoburzovním
trhu
posílily
americké
vkladní
stvrzenky
společnosti
Jaguar
o
12,5
centu
na
11,125
dolaru.
Do
tohoto
článku
přispěla
Joann
S.
Lublin.