Úspěchy
v
odvětví
letecké
dopravy,
které
bylo
po
většinu
roku
v
oslnivé
formě,
se
v
posledních
několika
týdnech
náhle
obrátily
k
horšímu.
S
odvoláním
na
rostoucí
ceny
paliva,
propagační
snížení
cen
letenek
a
obecný
útlum
cestování
několik
velkých
dopravců
oznámilo
nebo
se
čeká,
že
oznámí
relativně
slabé
výsledky
za
třetí
čtvrtletí.
Společnost
USAir
Group
Inc.,
v
současné
době
jeden
z
prvotřídních
představitelů
tohoto
odvětví,
včera
oznámila
čistou
ztrátu
77,7
milionu
dolarů
za
dané
období,
která
je
horší,
než
se
očekávalo.
Ani
čtvrté
čtvrtletí
pro
toto
odvětví
dosud
nevypadá
nijak
skvěle,
což
nutí
řadu
analytiků
snížit
odhady
příjmů
pro
zbytek
roku
až
o
jednu
čtvrtinu.
A
říkají,
že
výhled
na
rok
1990
je
téměř
stejně
špatný.
Kevin
Murphy,
analytik
leteckých
dopravců
u
společnosti
Morgan
Stanley
&
Co.
řekl,
že
aerolinie
v
roce
1989
"přišly
s
rachotem
a
odcházejí
s
kňučením".
Tento
obrat
událostí
působil
jako
studená
sprcha
na
odvětví,
které
se
loni
na
jaře
jevilo
téměř
jako
neporazitelné,
když
ceny
letenek
stoupaly
vysokou
rychlostí
a
zdálo
se,
že
mnoho
přepravců
na
určitých
trzích
tloustne
na
skoromonopolech.
Mnoho
leteckých
společností
by
teď
na
burze
Wall
Street
mohlo
být
jako
cíl
převzetí
mnohem
méně
atraktivní.
Tento
pokles
také
vyvolává
otázky
o
ambiciózních
objednávkách
leteckých
přepravců
na
nová
letadla,
které
v
současné
době
dosahují
pro
další
tři
roky
32,5
miliardy
dolarů.
Pro
cestující
však
problémy
tohoto
odvětví
měly
poměrně
kladné
důsledky.
Ve
snaze
získat
zpět
své
zákazníky
snížily
aerolinie
v
posledních
týdnech
ceny
letenek
na
rekreačních
trzích.
Ostatní
se
pokusily
zatraktivnit
své
věrnostní
programy
pro
stále
zákazníky.
Dříve
letecké
společnosti
tyto
programy
omezovaly,
protože
začínaly
být
příliš
drahé.
Například
zrovna
minulý
týden
aerolinie
Trans
World
Airlines
a
Pan
American
World
Airways,
které
patří
společnosti
Pan
Am
Corp.,
zašly
tak
daleko,
že
určitým
členům
věrnostního
programu,
kteří
poletí
přes
Atlantik
v
obchodní
nebo
první
třídě,
nabídly
okamžitou
slevu
nebo
dárkový
šek
v
hodnotě
200
až
1 000
dolarů.
Zpomalení
v
odvětví
začalo
být
zřejmé
v
tomto
měsíci,
kdy
společnost
AMR
Corp.,
mateřská
společnost
aerolinek
American
Airlines,
ohlásila
pokles
čistého
příjmu
ve
třetím
čtvrtletí
o
8,8
%
a
oznámila,
že
její
čtvrté
čtvrtletí
bude
"neuspokojivé".
Krátce
předtím
oznámila
společnost
USAir,
že
její
výsledky
za
třetí
čtvrtletí
budou
"podstatně
nižší"
než
před
rokem.
Včera
poskytla
podrobnosti:
Její
ztráta
77,7
milionu
dolarů,
neboli
1,86
dolaru
na
akcii,
ve
třetím
čtvrtletí
roku
1988
byla
v
rozporu
s
čistým
ziskem
68,5
milionu
dolarů,
neboli
1,58
dolaru
na
akcii.
Příjem
vzrostl
v
posledním
období
pouze
o
3,3
%
z
1,48
miliardy
dolarů
na
1,53
miliardy
dolarů.
Za
devět
měsíců
spadl
čistý
zisk
této
společnosti
z
Arlingtonu
ve
Virginii
o
73
%
z
142,2
milionu
dolarů,
neboli
z
3,28
dolaru
na
akcii,
na
38,5
milionu
dolarů,
neboli
76
centů
na
akcii.
Příjem
vzrostl
o
12
%
z
4,22
miliardy
dolarů
na
4,75
miliardy
dolarů.
Tyto
výsledky
překvapily
mnoho
analytiků,
protože
společnost
USAir
na
svém
uzlovém
letišti
v
Pittsburghu
téměř
nemá
konkurenci
a
dokončením
akvizice
společnosti
Piedmont
Airlines
rozšířila
provoz.
Krátce
po
oznámení
její
čtvrtletní
ztráty
spadly
akcie
společnosti
USAir
o
3
dolary
na
akcii.
Při
kompozitním
obchodování
na
Newyorské
burze
cenných
papírů
skončily
na
40,125
dolaru,
což
byl
pokles
o
2,375
dolaru.
"Nikdo
neočekával
ztrátu
takového
rozsahu,"
řekl
Paul
Karos,
analytik
u
společnosti
First
Boston
Corp.
Jeden
z
vedoucích
pracovníků
aerolinií,
který
nechtěl
být
jmenován,
nazval
ztrátu
"ohromující".
Při
oznamování
výsledků
společnost
USAir
zmínila
mnoho
problémů
totožných
s
těmi,
které
nedávno
uvedlo
i
několik
ostatních
představitelů
odvětví.
Oznámila,
že
vnitrostátní
doprava
v
tomto
odvětví
ve
třetím
čtvrtletí
stagnovala,
přičemž
analytici
tvrdí,
že
to
bylo
kvůli
mohutnému
zvýšení
cen
letenek
na
počátku
roku,
které
letos
v
létě
odradilo
mnoho
lidí
cestujících
za
soukromým
účelem.
Aby
mohly
zkusit
bojovat
se
zpomalením
dopravy,
začaly
aerolinie
snižovat
ceny
letenek,
a
tak
na
rozdíl
od
16%
zvýšení
z
února
a
března
vzrostly
průměrné
ceny
letenek
v
srpnu
pouze
o
1,7
%.
Tato
snaha
však
zatím
selhala
a
doprava
je
stále
slabá.
Selhaly
i
některé
jiné
způsoby
podpory
prodeje
letenek.
Letos
v
létě
odvětví
zavedlo
program
"děti
letí
zdarma",
ve
kterém
mohly
děti
letět
zdarma,
pokud
cestovaly
s
dospělým.
Aerolinie
se
pokoušely
tento
program
značně
omezit
tím,
že
nabídku
vymezily
na
některé
dny
v
týdnu,
i
přesto
byl
ale
využíván
zřejmě
mnohem
více,
než
dopravci
očekávali.
Aerolinie
také
tvrdí,
že
jejich
věrnostní
programy
snižují
zisky,
protože
jsou
výhody
požadovány
více,
než
je
běžné.
Jeden
představitel
aerolinií
řekl,
že
je
uplatňováno
asi
třikrát
více
poukazů
na
bezplatné
cestování
než
v
minulých
letech
-
to
není
žádné
překvapení,
protože
aerolinie
vloni
dovolily
mnoha
cestujícím
sbírat
ujeté
míle
třikrát
rychleji,
než
je
běžné.
Dalším
problémem
je
zvyšování
provozních
nákladů.
Ceny
paliva
se
ve
třetím
čtvrtletí
zvýšily
o
10
%.
Mzdové
náklady,
které
se
v
posledních
několika
letech
z
důvodů
nižších
mzdových
tarifů
pro
nové
zaměstnance
ustálily,
jsou
u
mnoha
přepravců
znovu
na
vzestupu.
A
někteří
přepravci
teď
stojí
před
jiným
nečekaným
problémem:
například
společnost
USAir
sváděla
část
své
ztráty
na
náklady
na
fúzi
a
na
poruchy,
které
minulý
měsíc
způsobil
hurikán
Hugo.
"Nedokážeme
vyčíslit
celkové
negativní
dopady
hurikánu
Hugo,"
řekl
Edwin
Colodny,
předseda
a
prezident
společnosti
USAir
Group.
Ať
je
již
důvodem
poklesu
cokoli,
jen
málo
lidí
předpovídá
jakékoli
okamžité
zlepšení.
Společnost
Airline
Economics
Inc.,
konzultační
firma
v
oboru
letectví,
předpovídá
na
rok
1989
pro
celé
odvětví
provozní
zisk
2,5
miliardy
dolarů,
oproti
dřívějším
odhadům
hodnoty
ve
výši
3
až
3,5
miliardy
dolarů.
Ohledně
roku
1990
tato
firma
předpovídá,
že
zisk
poklesne
na
hodnoty
mezi
1
a
1,5
miliardy
dolarů.