V
rohu
rozsáhlého
nového
konferenčního
centra
Nippon
Convention
Center
je
umístěna
výstava
moderní
technologie
firmy
Mazda
Motor
Corp.
Hit:
"Systém
řízení
vůně".
Zmáčknutím
tlačítka
si
řidiči
mohou
vybrat
z
vůní
levandule,
jasmínu,
máty
nebo
parfému,
které
vhání
do
prostoru
klimatizační
systém
auta.
Jemné
vanoucí
vůně
"zlepší
jízdní
pohodlí",
tvrdí
se
na
výstavě
a
hrdý
zaměstnanec
říká,
že
Mazda
má
v
úmyslu
do
jednoho
či
dvou
let
přenést
celý
systém
z
laboratoře
do
svých
automobilů.
Vítejte
na
28.
tokijské
motoristické
přehlídky.
Můžete
zde
nalézt
firmu
Mitsubishi
Motors
Corp.
vystavující
"nákladní
vůz
pro
živé
ryby",
kamion
podobný
akváriu
na
kolech,
a
firmu
Nissan
Motor
Co.
s
jejím
"bezklíčovým"
modelem
Boga,
jehož
dveře
se
odemknou
po
rozpoznání
otisků
prstů
majitele.
Sportovní
automobil
Escudome
firmy
Suzuki
Motor
Co.
vyniká
výsuvným
zadním
stanem
a
zve
řidiče
"zpátky
do
přírody".
Ale
tato
akce,
největší
výstava
automobilů
a
kamionů
na
světě
konaná
každé
dva
roky,
má
i
svou
vážnou
tvář,
včetně
první
velké
výstavy
motorů
a
systémů
odpružení
budoucnosti.
Je
to
také
hlavní
vitrína
země,
jejíž
světová
dominance
v
tomto
odvětví
je
stále
uznávanější,
a
v
tom
je
její
přitažlivost.
Dokonce
i
největší
automobilové
výstavy
v
USA
jsou
hlavně
regionálními
záležitostmi,
ale
tokijská
přehlídka
je
mezinárodní.
Ukázal
se
tu
téměř
každý
motoristický
analytik
z
New
Yorku.
Lety
z
Detroitu
do
Tokia
byly
tento
týden
kompletně
rezervovány,
když
se
sjížděli
představitelé
města
motorů
včetně
Donalda
E.
Petersena,
předsedy
společnosti
Ford
Motor
Co.,
a
místopředsedy
společnosti
Chrysler
Corp.
Geralda
Greenwalda,
aby
nahlédli
do
budoucnosti.
Dokonce
i
Sovětský
svaz
přijel,
poprvé
za
24
let,
aby
předvedl
svůj
sedan
Lada
Niva
a
jeho
futuristický
tmavě
modrý
model
"Kompakt".
Zde
je
pohled
z
první
ruky
na
to,
čím
se
chlubili
japonští
hostitelé
a
co
viděli
zahraniční
návštěvníci.
Nová
technologie
Nejžhavějšími
exponáty
byly
součástky,
které
oddělují
cestující
od
hrbolů,
děr
a
ostatních
nepříjemností
silnice.
Tyto
"systémy
aktivního
odpružení"
elektronicky
rozeznávají
stav
silnice
a
upravují
jízdu
automobilu.
Existující
systémy
pérování
se
snaží
nárazy
pohltit,
ale
systémy
aktivního
odpružení
působí
silou
na
jejich
vyrovnání.
Firma
Nissan
v
34stránkovém
pojednání
skromně
přirovnává
své
"hydraulické
aktivní
odpružení"
ke
gepardovi
a
připodobňuje
různé
jeho
části
k
srdci,
mozku,
nervům
a
tepnám
zvířete.
Firma
Toyota
Motor
Corp.
velkolepě
předváděla
svůj
systém
na
autě,
které
se
rozpůlí
a
odhalí
tak
vnitřní
uspořádání
odpružení.
Firma
Nissan
tvrdí,
že
představí
svůj
první
systém
příští
měsíc
v
luxusním
sedanu
Infiniti
Q45,
a
kupé
Celica
firmy
Toyota
půjde
do
prodeje
s
odpružovacím
zařízením
příští
jaro.
Ale
řidiči
v
USA
musejí
čekat:
Japonci
si
prozatím
drží
aktivní
odpružení
pouze
pro
domácí
použití.
A
Velká
trojka
výrobců
automobilů
z
Detroitu
říká,
že
jejich
systémy
jsou
stále
ve
vývoji.
V
oddělení
motorů
vystavovalo
několik
společností
experimentální
modely,
které
by
za
deset
let
mohly
poskytovat
stejný
výkon
jako
motory
současné,
a
přesto
zabírat
pouze
polovinu
místa,
což
umožní
zkrátit
kapotu.
V
takzvaných
dvoutaktních
motorech,
které
mají
výrazně
zvýšit
dojezd,
jde
při
vytváření
tahu
každý
píst
nahoru
a
dolů
pouze
jednou.
Naproti
tomu
v
normálních
čtyřtaktních
motorech
se
písty
musí
v
každém
cyklu
přesunout
nahoru
a
dolů
dvakrát.
Dvoutaktní
motory
vystavované
společnostmi
Toyota
a
Fuji
Heavy
Industries,
výrobcem
aut
Subaru,
přitáhly
velký
zájem
představitelů
amerického
automobilového
průmyslu,
kteří
se
o
vývoj
dvoutaktních
motorů
překotně
snaží.
Konvenčnější
pětiválcový
motor
předvádí
společnost
Honda
Motor
Co.
v
novém
modelu
Accord
Inspire,
který
prodělal
svůj
debut
právě
v
tomto
měsíci
-
pouze
v
Japonsku.
Honda
tvrdí,
že
pětiválcový
motor
je
kompromisem
mezi
úsporným
čtyřválcem
a
silou
V-6.
Povídá
se,
že
je
určen
pro
nový
model
v
luxusní
řadě
Acura
v
USA,
ale
představitelé
společnosti
Honda
to
nechtěli
komentovat.
Divná
auta,
legrační
jména
Je
tu
spousta
bizarnosti,
ale
není
vždy
jasné,
zda
je
záměrná.
Symbolem
přehlídky
je
žena
jedoucí
na
hlemýždi,
což
není
obvyklá
metafora
pro
rychlost
a
hbitost.
Ale
sponzoři
mají
vysvětlení:
"Prostřednictvím
charakteru
spojeného
s
hlemýžděm,"
říkají,
"se
hledají
důležité
hodnoty
jako
soulad
s
přírodou
a
snažení
směřující
do
budoucnosti."
Japonští
výrobci
automobilů
jsou
proslulí
vymýšlením
žertovných
názvů,
ale
letos
tato
činnost
asi
dosáhla
nového
vrcholu
-
či
dna.
Honda
má
malý
motocykl
nazvaný
Opice
a
o
něco
většího
bratrance,
Gorilu.
Mitsubishi
má
futuristickou
dodávku
nazvanou
Paví
očko.
Mazda
má
kamion
Bongo
a
pod
svým
firemním
štítkem
Autozam
"mikrododávku"
nazvanou
Skrumáž.
Její
miniauto
Carol
připomínající
brouka
je
"navrženo
s
měkkostí,
jemností
a
s
vřelým
srdcem".
Ale
dvorním
šaškem
se
zdá
být
výrobce
nejmenších
japonských
aut,
Daihatsu
Motor
Co.
Jedním
z
jeho
futuristických
konceptů
je
bublinovitá
Teniska,
ve
které
sedí
pouze
jedna
osoba
vpředu
a
dozadu
se
vejde
malé
dítě
a
taška
s
nákupem.
Daihatsu
má
také
Chlapíka
90,
Pavouka
Lízu
a
Hijet
Dumbo.
Vtipkují
však
nejen
Japonci.
Regie
Nationale
des
Usines
Renault,
francouzský
výrobce
automobilů,
má
koncept
auta
nazývaného
Megane.
Jméno
má
vyvolávat
konotaci
ženské
velikosti,
ale
v
japonštině
znamená
"brýle".
Zahraniční
vystavovatelé
Zahraniční
výrobci
automobilů
berou
tokijskou
motoristickou
přehlídku
vážněji
než
kdykoli
jindy.
Společnost
AB
Volvo
vyzývá
kolemjdoucí
návštěvníky,
aby
si
zahráli
"na
testovací
figurínu"
a
naskočili
do
auta,
které
simuluje
srážku,
aby
si
vyzkoušeli,
jak
funguje
upínací
zařízení
bezpečnostního
pásu.
Jihokorejská
společnost
Hyundai
Motor
Co.
vystavuje
svoje
exponáty
v
Tokiu
poprvé.
General
Motors
Corp.
sponzoruje
svou
první
nezávislou
expozici
za
10
let,
jejíž
součástí
je
i
hranatý
vůz
Buick
kombi
s
bočním
obložením
s
texturou
dřeva.
Firmy
Ford
a
Chrysler
mají
také
své
expozice,
i
když
ty
se
tísní
v
oddělené
místnosti
v
ne
tak
populárním
oddělení
automobilových
dílů.
"Musíme
se
oprostit
od
detroitské
mentality
a
stát
se
součástí
mentality
celosvětové,"
prohlašuje
Charles
M.
Jordan,
viceprezident
společnosti
GM,
když
vysvětluje
svou
cestu
na
tokijskou
přehlídku.
Ani
tím
však
není
tradiční
americká
domýšlivost
dramaticky
ohrožena.
Zástupci
společnosti
Ford
se
například
halasně
vychloubali
svým
zcela
prvním
vítězstvím
v
závodě
Tokyo
Grand
Prix.
Pravda,
firma
Ford
byla
v
neděli
prohlášena
za
vítěze,
ale
až
poté,
co
byl
řidič
vozu
Honda,
který
vjel
do
cílové
pásky
jako
první,
diskvalifikován,
jelikož
narazil
do
jiného
auta
a
na
okamžik
se
dostal
mimo
vymezený
prostor.
Jordan
z
firmy
GM
mezitím
neustále
kritizuje
japonský
styl.
"Pro
Japonce
je
obtížné,"
říká,
"vnést
do
auta
nějaký
pocit,
dostat
do
auta
vášeň,
dostat
do
auta
emoce.