Trvalý
zákaz
kouření
na
prakticky
všech
vnitrostátních
leteckých
trasách
získal
schválení
od
sněmovny,
která
mimoto
poslala
prezidentu
Bushovi
návrh
zákona
na
fiskální
rok
1990
na
téměř
67
miliardách
dolarů,
který
zahrnuje
první
finanční
prostředky
na
výstavbu
orbitální
stanice.
Zákaz
kouření
je
i
nadále
připojen
k
návrhu
zákona
o
dopravě
ve
výši
27,1
miliardy
dolarů,
který
ještě
musí
překonat
překážky,
které
rozpočtu
klade
Kongres.
Včerejší
jednání
však
zastavilo
jakýkoli
přetrvávající
odpor
ze
strany
tabákových
zájmových
skupin.
Tváří
v
tvář
nevyhnutelné
porážce
tento
kdysi
dominantní
průmysl
odmítl
hlasovat
podle
jmen
o
zákazu,
který
se
týká
všech
kromě
zlomku
1
%
každodenních
letů
v
USA.
Jediné
výjimky
má
asi
30
šestihodinových
nebo
delších
letů,
které
začínají
nebo
končí
na
Havaji
a
na
Aljašce.
Za
předpokladu,
že
zákon
bude
s
konečnou
platností
schválen
tento
měsíc,
začne
zákaz
platit
96
dní
poté,
tedy
začátkem
února.
Základní
ustanovení
o
dopravě
sněmovna
přijala
hlasováním
podle
jmen
v
poměru
394:21.
Návrh
zákona
však
ještě
čelí
problémům
s
rozpočtem,
protože
je
také
nástrojem
pro
odhadované
3,1
miliardy
dolarů
dodatečně
vyčleněných
na
vymáhání
práva
a
protidrogové
programy.
Tyto
další
výdaje
vyhání
částku
o
více
než
2
miliardy
dolarů
nad
její
stanovený
rozpočtový
strop
a
vedení
sněmovního
Výboru
pro
přidělování
finančních
prostředků
teď
musí
v
naději,
že
jednání
bude
dokončeno
dnes,
usilovat
o
upuštění
od
tohoto
požadavku.
Samostatný
návrh
zákona
ve
výši
67
miliard
dolarů,
zaslaný
do
Bílého
domu,
měl
také
potíže
s
rozpočtem,
ale
nakonec
byl
zachráněn
díky
tomu,
že
je
důležitý
pro
široké
spektrum
zájmových
skupin
v
Kongresu
a
pro
vládu
samotnou.
Žádný
samostatný
návrh
zákona
nezahrnuje
volněji
použitelné
výdaje
na
domácí
programy
a
kromě
orbitální
stanice
toto
ustanovení
zahrnuje
dalekosáhlá
opatření,
která
ovlivňují
federální
hypoteční
trh.
Současný
strop
hypotečních
půjček,
které
jistí
Federální
úřad
pro
bytovou
výstavbu
(FHA),
se
během
fiskálního
roku
1990
zvýšil
na
124 875
dolarů.
A
v
případě
zvýšeného
půjčování
by
dohodnutá
nejvyšší
sazba
úvěrové
záruky
agentury
FHA
vzrostla
na
přibližně
73,8
miliardy
dolarů.
Návrh
zákona
také
dává
Ministerstvu
pro
bytovou
výstavbu
a
rozvoj
měst
pravomoc
usnadnit
refinancování
půjček
s
vysokým
úrokem,
které
dotuje
vláda
prostřednictvím
takzvaného
programu
pro
vlastní
bydlení
podle
článku
235,
určeného
pro
rodiny
s
nižšími
příjmy.
Toto
ustanovení
se
setkalo
s
okamžitým
a
silným
odporem
ze
strany
investičních
bankéřů,
kteří
se
obávali
narušení
portfolií
svých
klientů.
Avšak
slib
dalších
úspor
ve
výši
alespoň
15
milionů
dolarů
pomohl
vytvořit
spojenectví
mezi
ministrem
pro
bytovou
výstavbu
Jackem
Kempem
a
zákonodárci,
kteří
chtějí
uchránit
jiné
své
projekty.
Odhadovaná
částka
1,8
miliardy
dolarů
na
orbitální
stanici
by
byla
dvojnásobkem
loňské
výše
a
celkové
finanční
prostředky
přidělené
Národnímu
úřadu
pro
letectví
a
kosmonautiku
(NASA)
by
vzrostla
o
16
%
na
téměř
12,4
miliardy
dolarů.
Řada
nákladných
projektů
včetně
vysokorychlostního
státního
letadla
pro
let
v
atmosféře
i
v
kosmickém
prostoru
a
družice
s
vyspělou
komunikační
technologií
by
nadále
byla
vyvíjena
v
rámci
těchto
možností.
A
i
když
návrh
zákona
ukládá
pro
budoucí
výdaje
povinný
strop
ve
výši
1,6
miliardy
dolarů,
úřadu
NASA
by
poskytl
30
milionů
dolarů
na
zahájení
mise
CRAF-Cassini,
která
nastupuje
po
vesmírné
sondě
Voyager.
Státní
vědecké
nadaci
je
kromě
toho
slibováno
navýšení
o
7,7
%,
takže
se
její
přidělené
finanční
prostředky
zvýší
na
2,07
miliardy
dolarů.
A
zatímco
se
Kongres
a
Bílý
dům
věnují
těmto
zákonodárným
iniciativám,
peníze
z
nich
ždímá
také
stálé
navyšování
-
551
milionů
dolarů
-
pro
lékařskou
péči
pro
veterány.
Výsledkem
je,
že
se
všechny
strany
uchylují
k
čachrům,
aby
uvolnily
prostor
konkurenčním
programům
pro
bydlení
a
životní
prostředí,
a
že
nynější
závazky
převedou
nadměrné
výdaje
do
fiskálního
roku
1991.
Vedoucí
členové
sněmovního
Rozpočtového
výboru
klidně
kladou
před
jednotlivé
návrhy
zákonů
parlamentní
překážky
odsouzené
k
nezdaru,
avšak
připouštějí,
že
většina
současných
potíží
má
původ
ve
finančních
tricích
spojovaných
s
jejich
vlastní
vrcholnou
dohodou
s
Bílým
domem
z
jara
loňského
roku.
"Je
těžké
pro
cokoli
získat
pozornost
vlády,"
řekl
poslanec
Bill
Frenzel
(republikán
za
Minnesotu),
"protože
celá
dohoda
byla
postavena
na
výmyslech."
Mezi
dotacemi,
které
v
návrhu
zákona
o
dopravě
zůstávají,
je
30,7
milionu
dolarů
na
zachování
komerční
letecké
dopravní
služby
pro
zhruba
92
obcí,
často
ve
venkovských
oblastech.
Předseda
senátního
Výboru
pro
přidělování
finančních
prostředků
Robert
Byrd
(demokrat
za
Západní
Virginii)
se
důrazně
bránil
větším
škrtům,
o
které
usilovala
sněmovna.
Avšak
v
době,
kdy
chce
Bílý
dům
celý
program
ukončit,
jsou
jeho
hlavními
zastánci
republikáni.
Senátor
Pete
Domenici
(republikán
za
Nové
Mexiko),
služebně
nejstarší
republikán
v
senátním
Rozpočtovém
výboru,
využil
svůj
vliv,
aby
udržel
více
než
132 000
dolarů
dotací
pro
letecké
dopravní
služby
v
Sante
Fe
v
Novém
Mexiku
a
více
než
2,1
milionu
dolarů
by
šlo
na
služby
pro
osm
obcí
v
oblasti
západní
Nebrasky,
kterou
spravuje
Virginie
Smithová
z
Republikánské
strany,
jež
je
ve
sněmovním
Výboru
pro
přidělování
finančních
prostředků.
Společnost
GP
Express,
nezávislá
letecká
společnost,
která
obsluhuje
velkou
část
Nebrasky,
odhaduje,
že
téměř
40
%
jejích
příjmů
pochází
z
dotací,
jež
v
některých
případech
převyšují
cenu
letenky.
Podle
cen,
které
společnost
uvedla,
může
pasažér
například
letět
z
Chardonu
v
Nebrasce
do
Denveru
jen
za
89
až
109
dolarů.
Podle
sněmovního
a
senátního
Výboru
pro
přidělování
finančních
prostředků
jsou
ale
výdaje
federální
vlády
na
jednoho
pasažéra
vzhledem
k
malému
počtu
uživatelů
odhadovány
na
193
dolarů.
Ke
včerejšímu
jednání
sněmovny
došlo,
jelikož
v
senátu
přetrvávaly
problémy
ohledně
ustanovení
o
částce
17,25
miliardy
dolarů,
které
se
týká
rozpočtů
na
fiskální
rok
1990
pro
ministerstvo
zahraničí,
obchodu
a
spravedlnosti.
Kompromisní
návrh
zákona
prošel
minulý
týden
sněmovnou,
ale
nyní
vyvolal
jurisdikční
roztržky
v
senátním
Výboru
pro
zahraniční
vztahy,
který
žárlivě
chrání
své
výsady
ohledně
projektů
na
ministerstvu
zahraničí.
Avšak
táž
žárlivost
může
způsobit
zmatek,
pokud
letos
bude
chybět
schvalovací
zákon.
Ti,
kdo
ve
sněmovně
a
senátu
zákon
schvalují,
požadují,
aby
byl
jako
konečný
termín
stanoven
30.
listopad,
po
kterém
by
se
jejich
návrh
zákona
stal
posledním
slovem
v
tom,
jak
budou
finanční
prostředky
přerozděleny.
Avšak
po
hlasování
podle
jmen
v
poměru
53:45
bylo
toto
ustanovení
včera
v
noci
z
návrhu
zákona
staženo
poté,
co
si
předseda
Výboru
pro
zahraniční
vztahy
Claiborne
Pell
(demokrat
za
Rhode
Island)
stěžoval,
že
je
to
narušení
výhradních
pravomocí,
které
jeho
výbor
měl
po
více
než
tři
desetiletí.