Dependency Tree

lk_060.05

Date19
Year19

Select a sentence

s-1 Tady na fotce je jenom Markétka .
s-2 Někde v pozadí je i moje druhá vnučka a vnouček Jaromírek , o kterém jsem vyprávěla .
s-3 Na fotce je ale zabrána jenom Markétka .
s-4 Zalíbila se asi právě proto , že trochu vyděšený výraz , jak se z počátku bála jak čertíka , tak Mikuláše .
s-5 Kdo je na téhle fotce ?
s-6 Na téhle fotce je vnouček Jaromírek .
s-7 jsem říkala , že je silně slabozraký .
s-8 Jedno oko , bohužel , nemá vůbec funkční .
s-9 Konkrétně tady si prohlíží plastickou mapu , ze které jsme se učili zeměpis ještě tehdy , když chodil do základní školy na první stupeň .
s-10 Osahává si prstíčkem pohoří , o kterých jsem mu zřejmě vyprávěla .
s-11 O nich jsme se učili , aby si dovedl představit , jak vypadají hranice naší republiky , ty pohraniční hory a vyvýšeniny .
s-12 Taky aby poznal , jaká je výška těch hor a zase naopak , aby poznal , prolákliny , nížiny a aby dostal takový hmatový cit .
s-13 Takže si prohlíží plastickou mapu .
s-14 Vedle něj potom na stole leží vesmírná loď Enterprise , kterou miloval .
s-15 Dostal ji k Ježíšku .
s-16 Hodně si s vyhrál , protože se rád zabýval příběhy science fiction , které jsme mu vyprávěli .
s-17 Byla to jeho nejmilejší hračka .
s-18 Za ním jsou některé obrázky , které sám nakreslil .
s-19 Docela dobře se u něj rozvíjelo i výtvarné nadání .
s-20 Chodil do výtvarného kroužku , kde ho velice obětavá paní učitelka , která se dovedla vcítit v jeho pocit , že nevidí nebo jen částečně vidí , dovedla přivést k docela hezkým výtvarným projevům .
s-21 Jeden obrázek , který nakreslil , měl i na výstavě .
s-22 Rodiče na to byli pyšní , zarámovali si ho a stále ho mají doma vystavený .
s-23 Není to ale tento , který je znázorněn zrovna tady .
s-24 Obrázek , o kterém hovořím , tam není vidět .
s-25 Rozumím .
s-26 Chtěla jsem ale jenom říct , že byl i výtvarně nadaný a že se svým výtvarným projevem docela hezky představil i na některých soutěžích .
s-27 Rád a taky velice hezky recitoval .
s-28 V mnohých recitačních soutěžích získal hezké umístění .
s-29 Dostával za to i diplomy a lecjaké odměny .
s-30 Povzbuzovalo ho to a podněcovalo trochu jeho sebevědomí , aby se tím hendikepem , který od narození , necítil tak odstrčen .
s-31 Rozumím .
s-32 Co vlastně za oční vadu ?
s-33 porušenou sítnici .
s-34 Operativně to odstranit nejde .
s-35 jenom slabé periferní vidění na jednom oku a druhé oko je nevyvinuté a nefunkční .
s-36 Když se pohybovat sám , pohybuje se za pomoci bílé hole , aby jeho chůze byla bezpečná .
s-37 Jinak mu ale pomáháme a všude ho doprovázíme .
s-38 Rodiče se mu velice věnují a také mu pomáhají .
s-39 Na vysoké škole teď i asistenty - dívku a chlapce .
s-40 Pomáhají mu při přemísťování z jedné učebny do druhé nebo z jedné budovy , kde se konají přednášky nebo semináře , do druhé budovy .
s-41 Jsou velice obětaví , ochotní a pomáhají mu .
s-42 Musím říct , že je to velká pomoc pro nás i pro Jaromírka samotného .
s-43 těžký úděl .
s-44 těžký úděl , ale snažíme se mu to nějakým způsobem usnadnit a pomoci mu , aby se dovedl potom v životě o sebe postarat sám a uplatnit se .
s-45 Rozumím .
s-46 Jak se učí , když nemůže číst ?
s-47 mu to předčítám nebo mu to namlouvám na takový přístroj .
s-48 Ten si potom propojí s počítačem a můj hlas poslouchá buď pomocí sluchátek , nebo přímo z počítače .
s-49 Musím přiznat , že po technické stránce tomu zase tolik nerozumím , to nechávám na něj .
s-50 Pomáhám mu právě tím , že mu to namlouvám .

Text viewDownload CoNNL-U