Dependency Tree

ak_001.05

Date19
Year19

Select a sentence

s-1 Na tu dobu mám vzpomínku , ale tu bych snad ani neuváděla .
s-2 Dobře .
s-3 Je na fotce ještě něco zajímavého ?
s-4 Snad ještě ten jeho pohled , on měl hrozně krásné oči , ten pan Hruška , krásné oči a krásný úsměv .
s-5 Dobře .
s-6 Podíváme se na další .
s-7 Co je tohle za fotku ?
s-8 Tohleto jsem dala jako takové doplnění , ještě k tomu , jak jste se ptala , jestli mám nějakou vzpomínku .
s-9 Zrovna tedy dobu , v které žil pan Hruška , bych nerada rozváděla .
s-10 K téhleté fotce mám ale taky nepěknou vzpomínku .
s-11 Cenné je ale i to , že se člověk poučí .
s-12 Na téhle fotce je mi deset let a je to fotka , která vznikla , když jsem dělala zkoušky na gymnázium a musela jsem ji přiložit k žádosti nebo k přihlášce .
s-13 Co máte na sobě ?
s-14 Na sobě mám šatičky , které se tenkrát nosily .
s-15 Byl to takový mariňácký styl .
s-16 Vzadu mám matros , jako mají mariňáci .
s-17 Ve vlasech se u desetiletých holčiček samozřejmě nosily mašle .
s-18 Měla jsem dlouhé vlasy , nosila jsem copy .
s-19 Co to bylo za gymnázium ?
s-20 Bylo to tehdy ještě dívčí gymnázium .
s-21 Ale ještě bych předeslala , že jsem tam dělala zkoušky ze čtvrté třídy tehdejší takzvané obecné školy a nebylo to snadné .
s-22 Bylo to v roce 1944 , v posledním roce války .
s-23 Nejdříve jsme jeden den dělaly psychotechnické zkoušky .
s-24 Když jsme je udělaly , postoupily jsme dál a dělaly jsme dva dny zkoušky do takzvané měšťanky .
s-25 Zkoušky byly z češtiny , z němčiny a z matematiky .
s-26 Když jsme je udělaly , pak teprve jsme směly jít ke zkouškám do gymnázia .
s-27 Tam byly tytéž předměty , a navíc ještě nějaký takový , jako se dělá teď , nějaké otázky na všeobecný rozhled .
s-28 Ale spíš byly zaměřené na nacistický režim , který tady tenkrát byl .
s-29 Nejhorší bylo , což právě je ta moje ošklivá vzpomínka , když jsme po třech dnech zkoušky do gymnázia udělaly , tak nás vyhnali na dvůr gymnázia .
s-30 Měly jsme čísla na krku .
s-31 Přišla paní ředitelka a s muž v černé uniformě s hákovým křížem na rukávě , v čepici s lebkou a zkříženými hnáty .
s-32 Byl to esesák .
s-33 Zjišťoval , jestli jsme árijské typy , jestli nemáme židovské rysy .
s-34 Zjišťoval to tím způsobem , že nám ohmatával hlavu , tvar lebky , obličej , tvar nosu , všelijak nás natáčel , z profilu , z ánfasu .
s-35 Bylo mně to tak odporné .
s-36 jako to desetileté dítě jsem cítila , že je to něco hnusného , ten rasismus .
s-37 Úplně jsem se při tom otřásala hnusem , byla to moc ošklivá vzpomínka .
s-38 Když na gymnázium vzali , tak mám potvrzeno , že jsem árijský typ , což je mně srdečně jedno , protože tenhle zážitek byl něco opravdu moc a moc ošklivého .
s-39 Měla jste někoho blízkého , koho nepřijali ?
s-40 Ano , měla jsem kamarádky , které dělaly taky zkoušky , a nepřijali je .
s-41 Některé nepřijali , že neudělaly zkoušky z předmětů .
s-42 Ale konkrétně kvůli tomu , že nejsou árijský typ . . .
s-43 Byly tam taky takové , které udělaly zkoušky a nebyly přijaty .
s-44 Přišlo jim , že přijaty nejsou .
s-45 Jak se na tento způsob výběru studentů dívali učitelé ?
s-46 Podle jejich názoru .
s-47 Pokud byli příznivci nacistů , kterých bylo mezi učiteli minimum , tak to zřejmě schvalovali .
s-48 Většina učitelů ale byla protinacisticky založená , a tak to samozřejmě považovali za něco naprosto nepatřičného , co by se dít nemělo .
s-49 Jak dlouho jste tam studovala ?
s-50 Na dívčím gymnáziu do kvinty , potom ho zrušili .

Text viewDownload CoNNL-U