s-1
|
Šestnáct
dětí
na
třídu
je
prý
z
ekonomického
hlediska
málo
|
s-2
|
Praha
-
|
s-3
|
Ještě
před
několika
lety
se
základní
školství
potýkalo
s
vážným
problémem
přeplněných
tříd.
|
s-4
|
Pokles
populační
křivky
provázený
opatřeními
na
podporu
vzdělávací
nabídky
způsobil,
že
se
situace
obrátila:
ve
školách
jsou
i
třídy
o
šestnácti,
sedmnácti
dětech.
|
s-5
|
Podle
některých
ředitelů
školských
úřadů
(ŠÚ)
je
to
neekonomické.
|
s-6
|
Zvláště
ve
městech,
kde
jsou
školy
poměrně
blízko
sebe.
|
s-7
|
Ředitel
ŠÚ
v
Praze
2
M.
Holub
říká:
"Státní
dotace
jsou
optimálně
využity
při
pětadvacetičlenných
třídách.
|
s-8
|
Vyhláška
přitom
povoluje
až
třicet
žáků.
|
s-9
|
Když
přijde
k
zápisu
dvaatřicet
příštích
prvňáků,
lze
postupovat
dvěma
způsoby:
buď
přesvědčit
dvě
rodiny,
aby
daly
dítě
do
školy
o
pár
ulic
dál,
anebo
sestavit
dvě
třídy
po
šestnácti
žácích.
|
s-10
|
Domnívám
se,
že
rozumnější
by
byla
první
varianta.
|
s-11
|
Vedení
škol
však
často
volí
druhou."
|
s-12
|
Důvodem
je
skutečnost,
že
přes
občasné
zprávy
o
jednotlivých
lokalitách,
kde
stojí
rodiče
na
zápis
do
první
třídy
frontu,
je
žáků
všeobecně
spíš
málo
a
školy
se
o
ně
přetahují.
|
s-13
|
Mají
k
tomu
dobrý
důvod:
státní
dotace
dostávají
podle
počtu
žáků.
|
s-14
|
Ti
už
nemusejí
chodit
do
spádové
školy
podle
bydliště,
ale
rodiče
si
mohou
vybírat,
kam
děti
pošlou.
|
s-15
|
Argument,
že
i
pro
školy
by
bylo
výhodnější
platit
spíše
jednu
učitelku
pro
třicet
žáků
než
dvě
pro
dvaatřicet,
u
některých
ředitelů
nezabírá.
|
s-16
|
Například
ředitel
základní
školy
v
pražské
Londýnské
ulici
Jaroslav
Kotal
říká,
že
kvalita
výuky
je
u
nich
nade
vše
a
z
tohoto
hlediska
je
lépe
mít
ve
třídě
málo
dětí.
|
s-17
|
Zároveň
připouští,
že
školy
nejsou
vždycky
závislé
jen
na
státních
dotacích.
|
s-18
|
Mohou
si
přivydělat
například
pronájmem
svých
prostor.
|
s-19
|
Učitelům
pak
může
ředitel
přilepšit
v
osobním
hodnocení
a
na
odměnách.
|
s-20
|
Hůř
jsou
na
tom
ředitelé.
|
s-21
|
Těm
totiž
stanovuje
odměny
školský
úřad.
|
s-22
|
A
tak
se
někdy
stane,
že
ředitelé
berou
méně
než
jejich
podřízení,
a
to
i
přesto,
že
v
rozpočtu
školy
je
peněz
dost.
|
s-23
|
V
Praze
2
k
tomu
došlo
v
minulých
měsících.
|
s-24
|
Existuje
domněnka,
že
jde
o
jakýsi
trest
za
neekonomické
zaplňování
tříd.
|
s-25
|
Podle
některých
názorů
je
to
jediný
způsob,
jak
může
školský
úřad
podobné
věci
ovlivňovat.
|