s-1
|
Nekonečný
komentář
o
tom
základním
|
s-2
|
Setkání
s
literaturou,
která
se
zabývá
židovskou
tradicí,
je
často
spojeno
s
tázáním,
protože
v
našem
vědomí
chybí
mnoho
pojmů
z
této
oblasti.
|
s-3
|
Předseda
Federace
židovských
obcí
Jiří
Daníček
však
soudí,
že
se
tyto
znalosti
mohou
postupně
doplnit,
důležitý
je
zájem
veřejnosti.
|
s-4
|
V
průvodci
po
českých
nakladatelstvích
Almanach
Labyrint
1994
není
u
hesla
Sefer
uveden
žádný
ediční
plán.
|
s-5
|
Znamená
to,
že
máte
v
programu
jistou
hermetičnost?
|
s-6
|
Hermetičnost
není
v
žádném
případě
naším
programem.
|
s-7
|
Snad
to
dokazuje
způsob,
jakým
se
snažíme
určité
knihy
zpřístupnit.
|
s-8
|
Nejdříve
jsme
vydali
základní
příručky,
například
Judaismus
od
A
do
Z,
Historii
Židů
v
Čechách
a
na
Moravě
a
Židovské
památky
v
Čechách
a
na
Moravě.
|
s-9
|
Dalším
krokem
jsou
tituly
jako
Talmud
-
portréty
a
legendy
od
Elie
Wiesela.
|
s-10
|
Čtenář
se
tu
obecně
a
srozumitelně
seznámí
s
židovským
přístupem
k
textu
a
získá
informace
o
jeho
původu,
historii
a
kompozici.
|
s-11
|
Odtud
postupujeme
ke
komentovaným
ukázkám
jako
Pirkej
avot
-
výroky
otců.
|
s-12
|
Teprve
až
se
publikum
zorientuje
v
těchto
základech,
budeme
moci
přistoupit
ke
komplikovanější
a
speciálnější
literatuře,
jako
jsou
třeba
výbory
z
midrašů.
|
s-13
|
Jakou
roli
má
v
tomto
plánu
kniha
esejů
bible
-
postavy
a
příběhy
?
|
s-14
|
Wiesel
je
originální
člověk,
dokáže
skvěle
formulovat,
ale
zároveň
je
jeho
pohled
v
souladu
s
tisíciletou
tradicí,
jak
se
bible
vykládá,
tedy
v
židovském
pojetí.
|
s-15
|
Wiesel
se
často
obrací
právě
k
midraši.
|
s-16
|
V
textu
se
stále
opakuje
například
"midraš
o
tom
praví"
nebo
"v
midraši
se
říká"...
|
s-17
|
Co
je
vlastně
midraš?
|
s-18
|
Základní
poučení
lze
najít
právě
v
encyklopedii
Judaismus
od
A
až
do
Z.
|
s-19
|
Midraš
v
obecném
pojetí
je
vlastně
další
komentář.
|
s-20
|
Zároveň
je
to
obrovské
kompendium
literatury,
které
komentuje
bibli.
|
s-21
|
Citují
se
tam
skutečnosti
a
fakta,
na
něž
člověk
v
bibli
vůbec
nenarazí.
|
s-22
|
Existují
midraše
ke
každé
biblické
knize.
|
s-23
|
V
Německu
vyšel
na
počátku
století
rozsáhlý
výbor
z
midrašů,
který
se
od
té
doby
objevuje
v
nových,
revidovaných
vydáních.
|
s-24
|
Na
něco
takového
by
si
naše
nakladatelství
rádo
trouflo,
ale
půda
stále
ještě
není
připrvena.
|
s-25
|
Která
kniha
nakladatelství
Sefer
byla
zatím
nejúspěšnější?
|
s-26
|
Nejvíc
se
prodalo
Talmudu
Elie
Wiesela,
ale
to
se
dá
přičíst
tomu,
že
lidé
jsou
zvědaví
a
hledají
základní
informace.
|
s-27
|
Sám
si
myslím,
že
významná
je
kniha
Jiřího
Kovtuna
Tajuplná
vražda,
případ
Leopolda
Hilsnera.
|
s-28
|
Je
to
perfektní
obraz
české
situace
a
společnosti
na
přelomu
století,
jejích
národnostních,
jazykových
a
etnických
komplikací.
|
s-29
|
Na
jaké
čtenáře
myslíte
při
vydávání
vašich
knih?
|
s-30
|
Většinou
jsou
přece
jen
dost
náročné.
|
s-31
|
Knihy
nakladatelství
Sefer
jsou
určeny
pro
sebevzdělání
členů
židovských
obcí,
ale
myslíme
i
na
nejširší
publikum.
|
s-32
|
Seznámení
s
tisíciletými
pohledy
na
starý
text
může
vyvrátit
názory,
které
tvrdí,
že
židovská
exegeze
je
překrucování.
|
s-33
|
Z
Wieselových
komentářů
je
například
zřetelné,
že
tomu
tak
není,
že
se
tu
jen
přihlíží
k
vícerým
tradicím
-
k
tradici
psané,
biblické,
k
tradici
ústní
i
k
dalším
autoritám
a
textům.
|
s-34
|
Nejpodstatnější
na
židovském
přístupu
k
textu
je
vlastně
nekonečný
komentář
o
tom
základním
-
o
bibli.
|