Dependency Tree

ln94202_13

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-3
Genredescription
Text typepub

Select a sentence

s-1 Volná parketa v dopravě zvaná duobus
s-2 Ve světě obvyklá kombinace autobusu a trolejbusu přispívá ke zlepšení životního prostředí
s-3 Ing. Jasoň Hampl, MŠMT ČR
s-4 Autobusy a trolejbusy známe.
s-5 Ve světě však jezdí ještě duobus.
s-6 Vozidlo, které dva pohony.
s-7 Na elektřinu jezdí na silně zatížených trasách společných více linkám nebo v podzemí.
s-8 Spalovací motor pak používá na předměstích, kde je provoz řidší a exhalace se snáze rozptylují a kde by se v důsledku slabého provozu nevyplatila trolej s měnírnou.
s-9 Duobus tedy jisté množství škodlivin do ovzduší přece jen emituje, ovšem v praxi bývá jeho přínos pro životní prostředí větší než u tichých a čistých trolejbusů.
s-10 Řada měst se totiž kvůli vysokým investicím na vybudování trolejbusové nebo tramvajové dopravy nezmůže a pokračuje tedy mnohem škodlivější veřejná doprava autobusy.
s-11 Podstatně méně neekologické duobusy by však tato města mohla zavést bez problémů.
s-12 Elektrifikovat lze v menším rozsahu a navíc postupně.
s-13 Příkladem vhodné trasy pro využití duobusu je pražská trasa autobusů MDH od holešovického nádraží na Severní město.
s-14 Jezdí tam osm linek, přičemž u Vychovatelny se jejich společná trasa dělí na dvě větve, ovšem stále ještě dostatečně zatížené, aby se vyplatila trolej.
s-15 Na obou těchto trasách se překonává největší část celkového stoupání a spotřebuje více než polovina paliva.
s-16 Pokud by se jezdilo nahoru elektricky, odpadne produkce exhalací a sníží se hluk.
s-17 Nahoře se již linky rozvětvují, provoz řídne a provětrávání je lepší, takže trolej může skončit a pohon vozidla by převzal spalovací motor.
s-18 Ten by byl v chodu i při energeticky nenáročné jízdě dolů, takže pro směr dolů odpadne trolej rovněž.
s-19 Podobné řešení se nabízí v případě dopravy ze Smíchova na Barrandov.
s-20 Podobných vhodných míst by se našlo po naší republice hodně, zejména v městech s velkými převýšeními, která byla bývalým federálním ministerstvem dopravy vytipována k zavedení trolejbusové dopravy (Liberec, Jablonec n. N., Karlovy Vary, Karviná, Havířov, Příbram, Přerov atd.).
s-21 V České republice je situace k nasazení duobusů zralá již dávno.
s-22 Brání tomu však na jedné straně prohibitně vysoká cena západních výrobků a na druhé straně zásadní nedůvěra v duobusy u českých výrobců vozidel pro městskou hromadnou dopravu.
s-23 Producenti jsou přitom v důsledku odbytových problémů v situaci, kdy rádi takové vozidlo vyrobí na zakázku podle specifikací objednavatele, a to za cenu stále ještě o dost nižší než je cena sériového duobusu ze Západu.
s-24 Jakmile bude toto perspektivně levné vozidlo předvedeno potencionálním zájemcům in natura, bude jim jasné, že na něco podobného vlastně čekali.
s-25 Výrobci pak jistě zalitují, že se této příležitosti nechopili již dávno.
s-26 Produkce duobusů slibuje dlouhodobé a slušné zisky.
s-27 Problémem je ovšem dát dohromady kapitál na vývoj, výrobu a vyzkoušení prototypu, na což by mělo stačit kolem deseti milionů korun.
s-28 To je částka, o kterou se prostřednictvím bezúročné půjčky na inovace pokrývající 50 procent vývojových nákladů může ucházet právnická osoba u Českomoravské záruční a rozvojové banky.
s-29 Klasické duobusy jsou kloubové, přičemž jejich přední část je vybavena kompletním trolejbusovým pohonem a zadní část autobusovým s automatickou převodovkou.
s-30 Existují však levnější systémy s využitím automatické změny převodu i pro elektropohon.
s-31 Koncepce je rozpracována a její výhoda spočívá i v tom, že není nutný kloubový autobus.
s-32 To je výhodné pro uvažované trasy, kde na předměstích stačí klasický autobus vzhledem k nižšímu počtu cestujících.
s-33 Duobusy mohou výrazně přispět ke zlepšení životního prostředí ve městech a současně i zachovat flexibilitu nezávislé trakce.
s-34 Nezastaví je ani objížďky, ani výpadky proudu.
s-35 Minimalizují základní investice, přičemž navíc umožňují vkládat je postupně.
s-36 Snižují celkové náklady a tak přispívají ke zlepšení hospodářských výsledků.
s-37 Dopravní podniky v českých městech by se měly zajímat o tuto variantu městské dopravy a přimět svým zájmem některého z našich výrobců k nastolení programu duobusů.
s-38 Vždyť ve světě existují již více než deset let a jejich výroba narůstá.
s-39 Pokud tu nebude zájem renomovaných producentů autobusů, pak by samotné dopravní podniky mohly vzít věc do svých rukou a vstoupit do hry.
s-40 Je tu ovšem volná parketa i pro někoho, kdo v této oblasti zatím nepodnikal.

Text viewDownload CoNNL-U