Dependency Tree

wsj0984.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Jeden z nezvláštnějších příběhů o zahradě od dob Edenu se již čtyři roky odehrává v soukromých fantaziích na pastelkových náčrtech umělkyně Jennifer Bartlettové.
s-2 A pokud by si ona a veřejně prospěšná společnost Battery Park City Authority prosadili svou, byl by její absurdní zahradnický projekt brzy uskutečněn v komplexu v centru města coby skutečné zahradnické "umělecké dílo".
s-3 Jižní zahrady, jak se nazývá toto dílo Bartlettové, zaberou posledního 3,5 akru volného místa v jihozápadním cípu Manhattanu.
s-4 Daňové poplatníky by realizace mohla stát 15 milionů dolarů a obyvatele oblasti BPC by údržba mohla stát 1 milion dolarů ročně.
s-5 Jižní zahrady, které vytvořila umělkyně zakládající si na tom, že o květinách a zahradách nic neví, doplatí podle nynějšího plánu na příliš přeplněný design.
s-6 Bartlettová si ve svých minulých dílech, která přinesla mezinárodní uznání v nezahradnickém uměleckém světě, jako hlavní téma často vybírala zahrady.
s-7 Toto metaforické spojení možná přesvědčilo uměleckou komisi BPC o tom, že skutečný zahradnický talent.
s-8 (Bartlettová se pro tento článek nechtěla o své zahradě vyjadřovat.)
s-9 Vloni se pochlubila časopisu HG: "V životě jsem se zahradami nezabývala."
s-10 A ve svém prvním prohlášení pro BPCA, veřejně prospěšnou společnost státu New York, ukázala, že není žádná skleníková květinka: "Jediná věc, kterou zajímalo dělat, byla velmi složitá zahrada, která bude stát obrovské množství peněz a bude velmi nákladná na údržbu."
s-11 Společnost BPCA se nenechala odradit a najala Bartlettovou a dalšího uznávaného zahradního nevzdělance, architekta Alexandera Coopera, který prohlásil, že nikdy žádnou zahradu neviděl, natož aby ji navrhoval, a který o projektu řekl: "Nedívám se na to jako na krajinu.
s-12 Dívám se na to jako na budovu."
s-13 Třetí vedoucí projektu Jižních zahrad se zahradami zkušenosti .
s-14 Firma Bruce Kelly/David Varnell Landscape Architects vytvořila v Central Parku Jahodová pole a Shakespearovu zahradu.
s-15 Společnost BPCA svůj tým označila za "ohromující" spolupracovníky.
s-16 I když po čtyřech letech je projekt Jižních zahrad ze 100 % práce Jennifer Bartlettové bez cizí pomoci.
s-17 Neudělala o moc víc, než že recyklovala své běžné motivy - stromy, vodu, zlomky krajiny, elementární čtvercové domy, kruhy, trojúhelníky, obdélníky - a napasovala je do mřížky, jako by dělala jednu ze svých mřížkovaných dvourozměrných prací pro stěnu v galerii.
s-18 V Jižních zahradách však mřížka měla být 3D síť plná zdí či živých plotů, a v skutečné květiny.
s-19 V dopise společnosti BPCA to firma kelly/varnell nazvala "svévolným a amatérským".
s-20 V červenci byli tito zahradní architekti ze zahrady vypovězeni.
s-21 Celou tu dobu byla Bartlettová svým úkolem pilně zaměstnána, přičemž si poklidně pracovala na svém.
s-22 Jak řekla v roce 1987 na přednášce na fakultě designu Harvardské univerzity: "Navrhla jsem zahradu, aniž bych věděla, jaký je rozdíl mezi rododendronem a tulipánem."
s-23 Navíc prohlásila, že co se týče návrhu otevřených prostor, "se zahradní architekti posledních 20 let ubírali špatným směrem".
s-24 A své posluchače dále ohromila tím, že odhalila svůj tajný způsob navrhování zahrad: Pověřit nějakého přítele, aby utratil "pět šest tisíc dolarů... za knihy, které nakonec rozřežu".
s-25 Potom je nákres snadný.
s-26 "Vždy jsem se velmi spoléhala na mřížku a zjistila, že nikdy nezklame."
s-27 Bartlettová řekla svému publiku, že absolutně nevěří v kompromisy ani v ústupky klientovi, "protože nevěří, že lidé mohou dělat věci polovičatě".
s-28 (Toto nebyl u Jižních zahrad problém, protože klient dávno ustoupil každému rozmaru Bartlettové.)
s-29 Vloni na výstavě BPC mohla veřejnost vidět návrh výtvoru Bartlettové na stolním modelu.
s-30 Popisky byly krkolomné: "Mezi těmito ochrannými zdmi je mikrokosmos tisíce let navrhování zahrad... růžová zahrada, bylinková zahrada, klikatá zahrada, květinová pole, jablečný sad... uspořádané v mozaice z čtverců velkých 50 na 50 stop tak, aby tvořily 'pokojíčky'... tu a tam jsou jednoduché architektonické tvary, vrtošivý vodotrysk, arogantně tvarované dřeviny nebo tartanový pléd, a kolem židle všeho druhu....
s-31 A v jádru toho všeho je láska ke květinám."
s-32 Milovníci květin, kteří maketu zkoumali, byli zneklidněni.
s-33 Dívali se na zmenšeninu a viděli strašnou pošetilost.
s-34 Malé pokojíčky Bartlettové nechaly jen málo místa pro květiny a lidi.
s-35 Ve společnosti Kelly/Varnell odhadli návštěvní kapacitu Jižních zahrad na čtyři lidi na pokojík, neboli celkově asi 100 lidí.
s-36 Tato sekaná z chaotických čtverečků byla inspirována vlastním bytem umělkyně: "Moje podkroví mělo 50 na 100 stop, takže 50 stop na 50 stop se mi zdálo jako dobrý zahradní pokojík."
s-37 V mřížce bylo neuspořádaně namačkáno 24 těchto komůrek s rostlinami.
s-38 Jednu přeměnila v zábavní pokojík z tvarovaných dřevin, naplněný rostlinami naaranžovanými do tvaru zahradního lehátka, televize, klavíru a židlí.
s-39 V jiném si zas vyžádala sestřih v kuželovitém tvaru raket MX - z nichž každý stál 10 000 dolarů - do výše 20 stop.
s-40 Další zase nacpala osmi "svislými živými ploty", aby předvedla, jak vypadat geometrie stříhání dřevin v pravém úhlu.
s-41 V bylinkovém salonu předepsala dekor ve stylu "zahrady z kostkovaných pupenů".
s-42 Přikázala, aby kostky v předsíni tvořily různé květiny, a přinutila krajinné architekty, aby prostudovali knihu o tartanových tkaninách.
s-43 Do jednoho zahradního pokojíku vsadila 43 stop velkou skleněnou krychli, aby se pochlubila kostkovanou dlážděnou podlahou, "modravé umyvadlo", "obrovské akvárium s kaprem" a "ptačí klec s papoušky kakadu".
s-44 Vedle umístila menší skleněný dům s kostkovanou podlahou, kde, jak navrhla, by se mohla uprostřed zimy vystavovat jahodová plocha.
s-45 V jiném oddělení, zvaném Lipový háj, se mělo mačkat 62 lip ve vražedných vzdálenostech 10 či 16 stop.
s-46 (Lípy potřebují asi 36 stop.)
s-47 O jedné věci v návrhu Bartlettové se nedalo pochybovat: Vyžádá si veškeré schopnosti celého praporu odborníků na tvarování keřů, pěstitelů růží, sadařů a dendrologů.
s-48 Bartlettová lehkovážně navrhla povolat "na údržbu polokvalifikované pracovníky ze zahradního klubu".
s-49 Mimoto trvala na tak úzkých stezkách (pět osm stop) a tak hranatých rozích živého plotu, že běžné vybavení na údržbu - káry a pojízdné plošiny - zde neprojedou.
s-50 Pak, aby z těchto zahrádek byly zcela doslovně pokojíky, splácala Bartlettová zdi bez oken (cihly, mříže, živý plot), vysoké osm 10 stop, čímž uvrhla své interiéry do celodenního chmurného stínu.
s-51 Těžko pochopit, jak by mohlo v Jižních zahradách dojít k fotosyntéze, aniž by bylo nutné stěny pokrýt množstvím žárovek Gro-Lite jako při vánoční výzdobě.
s-52 A nakonec, jako výsměch přání firmy BPCA, aby navázala na oblíbenou dvě míle dlouhou říční Promenádu ceněnou pro svůj široký výhled na newyorský přístav, sochu Svobody a ostrov Ellis, Bartlettová vztyčila ještě jednu stěnu, tentokrát betonovou, tentokrát vysokou 10,5 stopy.
s-53 Natáhla ji podél nábřežní promenády Jižních zahrad, čímž skryla úžasné přírodní vodní prvky města, přístav i řeku.
s-54 (V zahradě, hned vedle řeky Hudson, si poručila vodopád, pramínek, jezírka a další drahé jednoduché vodní stavby.)
s-55 Když byl model ještě vystaven, Manhattanská obecní rada 1 schválila usnesení proti Jižním zahradám.
s-56 Rada parků napsala společnosti BPCA, že tento "příliš 'soukromý'... exkluzivní" komplex a drahá "uzavřená zahrada... patří téměř kamkoli, jen ne na nábřeží".
s-57 Lynden B. Millerová, ona významná návrhářka veřejných zahrad, která renovovala park Conservatory Garden v Central Parku, si vzpomíná na svoji reakci na model Jižních zahrad z pohledu veřejné zahrady, kterou navrhovala pro Bryant Park na 42. ulici: "Bryant Park, jak byl navržen v roce 1933, jako veřejné místo neuspěl, protože se v něm lidé cítili jako v pasti.
s-58 Když se při obnově Bryant Parku odstranily živé ploty a některé zdi, je otevřenější.
s-59 Zdá se mi, že projekt společnosti BPCA směřuje k tomu, aby se Jižní zahrady staly pro lidi a rostliny zahradnickou věznicí."
s-60 Do věci se vložili tři městští zahradničtí odborníci společně s organizací Cornell Cooperative Extension dopisem adresovaným společnosti BPCA, který začínal: "Máme pocit, že tato zahrada je ze zahradnického hlediska zkázou."
s-61 Potom se zmínili o nepochybné "sporné bezpečnosti... spletité zahrady nekonečných skrýší.
s-62 8 stop vysoké živé ploty, které stíní výhledům dovnitř i ven z malých 'pokojíků' zajišťují..., že tato zahrada bude potenciální živnou půdou pro kriminalitu."
s-63 (Bartlettová na Harvardské univerzitě prohlásila: "Nastanou problémy s bezpečností...
s-64 Otázkami bezpečnosti se zabývat nebudu!")
s-65 Navzdory katastrofálnímu hodnocení ze strany erudovaných zahradnických odborníků Bartlettové návrh Jižních zahrad nějak pokračuje, podle všeho lhostejně k rozumu, a brzdí jej jen byrokratická letargie a logistické komplikace.
s-66 Prezident a generální ředitel společnosti BPCA David Emil doufá, že vyjedná vlnolam, který by mohl "být vizuálně podstatně propustnější".
s-67 A trvá na tom, že když přidá ještě jednoho krajinného architekta, Nicholase Quennella, vpraví do zahradnické reality i tyto a další úpravy, přičemž si zachová "umělecké vidění" vlastní "opravdu velkému umělci".
s-68 Když se v tomto směru nic neučinilo čtyři roky, není jisté, zda se teď najednou reálná spolupráce s Bartlettovou zdaří.
s-69 (Quennell uvedl, že se navzdory všemu hodlá s mřížkou vyrovnat.)
s-70 Avšak guvernér Mario Cuomo nebo předseda rady společnosti BPCA Fabian Palomino mají stále čas tomuto "Kostkovanému oblouku" z keřů zabránit.
s-71 Tito státníci by si mohli nechat poradit od Williama Robinsona, autora knihy "The English Flower Garden (Anglické květinové zahrady)" - zahradnické bible od roku 1883 -, který, jak se zdá, na Jennifer Bartlettovou myslel, když napsal: "Kvůli okrasnému umělci, který v zahradě aplikoval své 'návrhy', naši zahradníci bohužel trpí léta...
s-72 Právě toto přejímání absurdních 'pupenů' a vzorů ze starých knih pro jakoukoli plochu, kde se zbudovat květinová zahrada, vede ke špatnému a povrchnímu designu - špatný v plánu a beznadějný pro život rostlin.

Text viewDownload CoNNL-U