Dependency Tree

wsj0771.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Na zdi v kanceláři senátního Zpravodajského výboru visí citace předsedy Davida Borena: "Neříkej hop, dokud nepřeskočíš."
s-2 Kdysi tuto větu ve smyslu neustupovat od zásahu proti Manuelu Noriegovi použil při jednání za zavřenými dveřmi ohledně Panamy.
s-3 Jak se tedy stalo, že tak dobrý senátor nakonec schválil taktiku, podle níž by měly Spojené státy varovat Manuela Noriegu před jakýmkoli komplotem plánovaným proti němu?
s-4 "Souhlasím s tím, že je to absurdní," říká David Boren a slovem absurdní je skutečně nyní jedině možno popsat to, jak se USA rozhodly podniknout - nebo spíš nepodniknout - tajnou akci.
s-5 George Bush tuto taktiku oznámil minulý týden tím, že ji přečetl republikánským senátorům, čímž patrně chtěl přesunout vinu za fiasko v Panamě na Kongres.
s-6 Jenže širší pravda je mnohem složitější a šokující.
s-7 Taktika byla definována minulý říjen v korespondenci mezi senátním Zpravodajským výborem, CIA a Národní radou pro bezpečnost.
s-8 Právníci obou stran měli plné ruce, aby se dohodli, co vše Spojené státy nemohou udělat, aby potlačily brutalitu v Panamě.
s-9 Prostě se nechali unést vysvětlováním toho, jaký je skutečný význam vládních nařízení zakazujících úkladné vraždy.
s-10 Sám Boren pochopil skrytý význam varování nepřítele, když mu to minulý týden George Bush v Bílém domě soukromě vysvětlil.
s-11 Ironií je, že právě Boren měl tuto šlamastyku řídit.
s-12 Jako bývalý oklahomský guvernér je v zahraniční politice uvážlivým obráncem prezidentské moci.
s-13 Je to vzácný demokratický jestřáb.
s-14 Je senátorem podobně jako Arthur Vandenberg, republikánský senátor z Michiganu, který ve čtyřicátých letech usiloval o prosazení zahraniční politiky sjednocující názory opozičních stran.
s-15 "Moji hrdinové jsou Vandenberg a Rayburn," říká David Boren a poukazuje také na Sama Rayburna, demokratického mluvčího sněmovny, který spolupracoval s prezidentem Eisenhowerem.
s-16 "Budovali důvěryhodnost této země.
s-17 Rád bych to zažil znovu."
s-18 Kdyby byl rok 1949, Boren by možná i uspěl.
s-19 Jenže v roce 1989 většina senátorů jiné názory.
s-20 Loni v červenci jeho výbor odmítl plán Reaganovy administrativy podpořit puč v Panamě.
s-21 Ohijský demokrat Howard Metzenbaum odmítl podpořit jakýkoli plán, v němž by mohl být kdokoli zraněn, což je báječný postoj k zacházení s velkou mocí.
s-22 Maineský republikán William Cohen řekl, že plán by mohl porušit zákaz úkladných vražd.
s-23 Administrativa od něj tedy upustila.
s-24 V říjnu, kdy výbor odmítl mnohem skromnější tajný návrh, dokonce i administrativa souhlasila s tím, že něco málo by se udělat mělo.
s-25 Boren si nemyslí, že to všechno minulý měsíc vedlo k neúspěchu puče, avšak přece jen připouští, že Kongres se dopustil chyb.
s-26 "V dozvucích Vietnamu, v dozvucích protiíránských akcí chápu, že si někdo může myslet, že plánují-li puč, musí si s sebou přivést právníky," uvádí.
s-27 Ale dokonce i Boren hájí přehmat Kongresu.
s-28 V článku v Harvard International Review uvádí, že jeho výbor souhlasí s tajnými operacemi jen v případě "shody názorů".
s-29 A co tato shoda názorů znamená?
s-30 "Neznamená jednohlasnost," trvá si na svém, ačkoli naznačuje, že se jedná o většinu z obou opozičních stran.
s-31 "Klíčová je udržitelnost americké zahraniční politiky," říká na vysvětlenou.
s-32 "Proč byla politika omezování vlivu tak úspěšná?
s-33 Protože měla podporu obou stran."
s-34 Boren zaměňuje shodu názorů ohledně všeobecných témat a vzájemnou dohodu na konkrétních opatřeních.
s-35 Elliott Abrams, veterán debat zpravodajského výboru, pochybuje o tom, zda by se konaly útoky na Grenadu nebo Libyi, kdyby bylo požadováno docílení "shody názorů".
s-36 Vandenberg a Rayburn byli natolik moudří, že nechali konkrétní opatření na prezidentech; moderní senátoři včetně Borena jsou méně skromní.
s-37 Výsledkem je, že senátní výbor při každé tajné akci jakési právo veta.
s-38 "Neřekl bych, že je to přímo právo veta," namítá Boren.
s-39 Ale copak by se prezident, který by jednal navzdory námitkám senátu, nepouštěl do vážných politických rizik?
s-40 "Ano, pouštěl," souhlasí předseda.
s-41 "To je ale něco, co by prezident měl vědět ještě předtím, než bude pokračovat dál."
s-42 Boren dokonce dokázal objevit v této situaci i dobré stránky.
s-43 Uvažuje tak, že mu tato epizoda pomůže "objasnit všechny nejasnosti" mezi výborem a administrativou.
s-44 Ukáže na dopis na svém pracovním stole, druhý během týdne od prezidenta Bushe, v němž se uvádí, že "nejsou výrazně proti".
s-45 Obecněji řečeno Boren doufá, že Panama připraví Washingtonu šok, díky němuž se zbaví strachu z použití vojenské síly.
s-46 "Možná nás to vytrhne z postvietnamského syndromu, že nejsme nikdy připraveni použít sílu," uvádí.
s-47 Možná - kdyby všichni senátoři sdíleli Borenovy zásady.
s-48 Jenže je stejně tak možné tvrdit, že i kdyby Boren uvízl po ramena v této šlamastyce, problém přesahuje právní interpretaci.
s-49 Třeba je problémem politický systém, který nechce jednat bez "výměny dopisů" a trvá na tom, aby zahraniční politiku řídil výbor, který se chová k prezidentovi prostě jako k dalšímu kamarádovi u stolu.
s-50 Odpověď Metzenbaumse a Cohense zní, že tyto dozorčí výbory nemůžeme zrušit, jelikož jsme zažili příliš mnoho zneužití výkonné moci.
s-51 Jenže Panama je dokladem toho, že jejich náhražka je systém plodící absurdní zmatek.
s-52 Nyní stojí v čele národní bezpečnosti právníci.
s-53 V Panamě byly zájmy Spojených států naštěstí ohroženy jen málo, zabiti byli pouze cizinci, které potkala ta smůla, že důvěřovali americké vůli.
s-54 Američané by ale příště nemuseli mít tolik štěstí.

Text viewDownload CoNNL-U