Dependency Tree

wsj0609.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Prezident Bush trvá na tom, že to bude skvělý nástroj na omezení rozpočtového schodku a odstranění tuku z vládních programů.
s-2 Chce to hned teď.
s-3 Ne tak rychle, říká oklahomský poslanec Mickey Edwards, také jeden z republikánů.
s-4 "Považuji to za jednu z nejhloupějších myšlenek 20. století," říká.
s-5 Je to právo vetovat rozpočtové položky, postup, který prezidentovi umožní z nějakého velkého návrhu zákona o výdajích, který již prošel Kongresem, odstranit jednotlivé položky, aniž by vetoval celý zákon.
s-6 si o myšlence myslí kdokoli cokoli, je to mnohem více než rozpočtový trik, kterým se zdá být na první pohled.
s-7 Je to spíše nástroj, který může otřást celým vztahem prezidenta k demokratům i republikánům v Kongresu, podstatně zvýšit pravomoc prezidenta, a tudíž i změnit způsob jednání vlády.
s-8 Prezident Bush o právo vetovat rozpočtové položky velký zájem a dlouho usiloval o zákon, který by něco takového prezidentovi umožňoval.
s-9 Nyní Bílý dům prohlašuje, že se nemusí spoléhat na to, že Kongres - který neprojevil žádnou ochotu autoritě prezidenta ustoupit - právo veta rozpočtových položek, o které usiluje, schválí.
s-10 Mluvčí Bílého domu minulý týden uvedli, že Bush zvažuje, že prostě prohlásí, že Ústava mu takovou moc dává, a právo vetovat rozpočtové položky uplatní, čímž spustí soudní proces, který rozhodne, zda toto právo .
s-11 Ačkoli by to mohlo znít jako tajný manévr, který nikoho kromě Washingtonu nezajímá, vyvolalo by to politické zemětřesení.
s-12 "Dopady jsou obrovské," říká poslanec Don Edwards, kalifornský demokrat, který je vysoce postaveným členem sněmovního Justičního výboru.
s-13 "Je to skutečná zbraň vyzývající Kongres k osobnímu souboji."
s-14 Poradci Bílého domu vědí, že je to krok, který nelze udělat snadno - a z tohoto důvodu si prezident letos možná zahájení testovacího případu rozmyslí.
s-15 Někteří hlavní poradci tvrdí, že společně s dalšími boji o omezení daně z kapitálového zisku a s nejasně se rýsujícím návrhem na snížení rozpočtu Bush s Kongresem rozehraných sporů dost.
s-16 Raději by právo veta rozpočtových položek odložili alespoň na příští rok.
s-17 Bushe a některé další poradce to však stále silně táhne k myšlence právo veta rozpočtových položek vyzkoušet.
s-18 Tato myšlenka se objevila minulý týden, když viceprezident Dan Quayle veřejně v Chicagu řekl, že Bush hledá nějaký testovací případ.
s-19 Tiskový tajemník Bílého domu Marlin Fitzwater potvrdil, že se Bush o tuto myšlenku zajímá, ale upozornil, že ještě není pevné rozhodnut, že to zkusí.
s-20 Bush, bývalý prezident Reagan a mnoho konzervativních aktivistů tvrdí, že právo vetovat rozpočtové položky by udělalo mnoho pro obnovení kázně v rozpočtovém procesu.
s-21 Tvrdí, že prezident potřebuje mít možnost chirurgicky odstranit nákladné projekty volebních kampaní, které jsou spojeny s velkými souhrnnými výdajovými návrhy.
s-22 Tyto zákony nelze snadno vetovat celé, protože jsou často nutné, aby udržely vládu v provozu.
s-23 Konzervativci poznamenávají, že 43 guvernérů může právo veta rozpočtových položek použít pro státní rozpočty.
s-24 A aby se to ještě vyostřilo, začínají někteří konzervativní právní teoretikové tvrdit, že Bush nepotřebuje čekat na zákon, který mu toto veto , protože toto právo je součástí Ústavy.
s-25 Svůj argument zakládají na větě zakotvené v Ústavě v článku I v odstavci 7, která říká: Každá směrnice, usnesení nebo hlasování, kde je nutná shoda Senátu a Sněmovny reprezentantů (s výjimkou otázky odročení), musí být předložena prezidentovi Spojených Států a nabýt právní moci může, když ji schválí... nebo neschválí..."
s-26 Tato věta, jak tvrdí, rozšiřovat větu předchozí, která stanovuje, že prezident může vetovat "návrh zákona", a je dost obecná na to, aby mu umožnila vyškrtnout položky a dodatky uvnitř zákona.
s-27 Vůdce senátní menšiny Robert Dole (republikán za Kansas) tento argument za sebe přijímá a na počátku tohoto roku veřejně tlačil na Bushe, "aby použil právo vetovat rozpočtové položky a umožnil soudům rozhodnout, zda to je, či není ústavní".
s-28 Není téměř pochybnosti, že tento krok by soudy ihned odmítly a rychle by ho poslaly k Nejvyššímu soudu, aby jej definitivně vyřešil.
s-29 "Je to důležitá otázka a nebudou to chtít nechat na nižších soudech," uvádí Stephen Glazier, newyorský státní zástupce, jehož spisy byly nápomocny při protlačování myšlenky, že prezident již právo vetovat rozpočtové položky.
s-30 Poslanec Edwards, kalifornský demokrat, je jeden z těch, kdo slibuje, že bude Bushe ihned hnát před soud se slovy, že právo veta rozpočtových položek by rozšířilo prezidentské pravomoci daleko více, než měli tvůrci Ústavy na mysli.
s-31 "Staví to prezidenta do oblasti zákonodárství," prohlašuje.
s-32 "To není to, co měli naši předci na mysli."
s-33 Poslanec Edwards tvrdí, že kromě toho, že právo vetovat rozpočtové položky poskytne prezidentovi pravomoc měnit návrhy výdajů, které se mají tvořit v Kongresu, umožní hlavě státu také vydírat zákonodárce.
s-34 Poznamenává, že jako zákonodárce z oblasti San Francisca bojuje každý rok o zachování federálních dotací pro systém Bay Area Rapid Transit.
s-35 Pokud by prezident měl právo vetovat rozpočtové položky a chtěl ho přinutit podpořit nějakou spornou aktivitu v zahraniční politice, říká poslanec Edwards, může zavolat a prohlásit, že sám zruší dotace pro BART, jestliže se poslanec "nepřizpůsobí" této zahraničně-politické záležitosti.
s-36 Obhájci tvrdí, že prezident by využil práva veta rozpočtových položek spravedlivěji než takto.
s-37 Avšak s tímto nástrojem může být i jiný problém: navzdory všemu tomu politickému strachu, který způsobí, nemusí být pro snižování deficitu účinný.
s-38 Velkých soust vládního rozpočtu, jako jsou nárokové programy sociálního a zdravotního pojištění, by se netýkalo.
s-39 Guvernéři zjistili, že aby si udrželi politický respekt, musí tohoto nástroje používat zřídka.
s-40 A není ani jisté, že by právo vetovat rozpočtové položky ohrozilo některé projekty volební kampaně, protože takové programy bývají spíše než v samotných oficiálních návrzích na seznamu neformálních hlášení z konferencí, které doprovázejí návrhy výdajů.
s-41 Obhájci ale stále tvrdí, že právo veta by mělo na všechny návrhy úprav rozpočtu "chladící účinek", jak to nazývá Glazier.
s-42 Říkají, že zákonodárci by se měli v první řadě vyhnout tomu, aby do zákonů zahrnovali mnoho výdajových projektů, protože hrozí zmatky, tyto návrhy budou později vetem rozpočtových položek vyňaty.
s-43 bude mít testovací případ jakýkoli výsledek, prezident Bush se bude muset pohybovat opatrně, protože pouhý pokus mu může "znepřátelit nejen demokraty, ale i republikány", říká Louis Fisher, vědecký pracovník z Výzkumné služby Kongresu, který se specializuje na vztahy mezi výkonnými a zákonodárnými složkami.
s-44 Republikáni i demokraté mají stejný zájem "na tom, jak systém funguje," poznamenává.
s-45 Opravdu, ačkoli většina republikánů právo veta rozpočtových položek podporuje, někteří, od liberálního oregonského senátora Marka Hatfielda ke konzervativnímu poslanci Edwardsovi, jsou proti.
s-46 Poslanec Edwards je ztělesněním tradičního konzervativního pohledu, že je chybou dát do rukou jediné osoby tolik pravomocí.
s-47 Jak poznamenává, konzervativci, kteří dnes podporují právo vetovat rozpočtové položky, by toho mohli později litovat: "Jednou budete mít zase demokratického prezidenta", který bude těchto rozšířených pravomocí využívat proti těm samým konzervativcům.
s-48 Každá směrnice, usnesení nebo hlasování, kde je nutná shoda Senátu a Sněmovny reprezentantů (s výjimkou otázky odročení), musí být podle předpisů a omezení předepsaných pro případy návrhů zákona předložena prezidentovi Spojených Států, a když ji schválí, teprve pak může nabýt právní moci, když ji neschválí, musí ji v Senátu a Sněmovně reprezentantů schválit dvě třetiny.

Text viewDownload CoNNL-U