Dependency Tree

wsj0041.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Letošek je rokem, kdy se negativní reklama, po léta přítomná ve většině politických kampaní jen druhotně, stala hlavní událostí.
s-2 Ironií je, že útočná volební reklama, která byla podpořena v loňské prezidentské kampani, dozrála ve volebně chudém roce, kdy se volby v USA pořádají jen na velmi málo místech.
s-3 Avšak ve třech nejvýznamnějších politických utkáních roku 1989 dosáhly negativní reklamy nové úrovně nepřátelství a vyvolaly obavy, že takovýto druh očerňování, nezabývající se zásadními problémy, znamená počátek nové éry bezobsažných kampaní.
s-4 "Nyní," říká Joseph Napolitan, průkopník politické televize, "je cílem jít do útoku jako první, poslední a vždycky."
s-5 Trend, jehož počátkem byly první politické střety a který vyvrcholil na počátku televizního věku a v roce 1988 se stal formou někdy laciného umění, dospěl do zcela nové fáze.
s-6 "Abyste v dnešní době upoutali pozornost lidí," říká politický poradce Douglas Bailey, "musí být vaše televizní reklama výrazná a zábavná, a to znamená stále častěji i konfrontační.
s-7 A na rozdíl od situace před pár lety se nemusíte obávat toho, zda je tato reklama pravdivá."
s-8 V roce 1989 jsou ústřední boje v hlavních kampaních roku dosti často podníceny samotnými reklamami.
s-9 Podívejme se tedy na hlavní útočné volební reklamy, které určily charakter úterních voleb v New York City, New Jersey a ve Virginii:
s-10 New York City:
s-11 Obrazovka se zaplňuje malým detailním záběrem obličeje Davida Dinkinse, demokratického kandidáta na post starosty New Yorku.
s-12 "David Dinkins nepodal daňové přiznání za poslední čtyři roky po sobě," říká mužský hlas v pozadí.
s-13 A potom se tato televizní reklama, placená z kampaně republikána Rudolpha Giulianiho a produkovaná Rogerem Ailesem, mistrem negativní reklamy, dostává k jádru věci.
s-14 Pan Dinkins, obviňuje jej reklama, rovněž neuvedl přesné částky příspěvků na svou kampaň, skryl své spojení se špatně hospodařící pojišťovnou a platil odsouzeného únosce "prostřednictvím vymyšlené organizace bez členů, příjmu a sídla".
s-15 "Proč David Dinkins," říká kritik, "vždycky vyčkává, dokud není chycen při činu?"
s-16 "Jsou to sprosté narážky," říká John Siegal, Dinkinsův ředitel pro sporná témata, "určené k trestnímu stíhání případu politické korupce, která prostě a jednoduše neexistuje."
s-17 Dinkinsovi televizní poradci Robert Shrum a David Doak, popuzeni Giulianiho reklamami, nakonec rozpoutali svoji vlastní negativní reklamu.
s-18 Na obrazovce vidíme dvě zkreslené rozmazané fotografie, pravděpodobně fotografie dvou politiků.
s-19 "Porovnejte tyto dva kandidáty na starostu," říká hlasatel.
s-20 "Jeden říká, že souhlasí se zákazem kónických projektilů.
s-21 Druhý se proti zákazu kónických projektilů postavil.
s-22 Jeden prohlašuje, že podporuje legalizaci potratů.
s-23 Druhý se proti právu matky rozhodnout se sama postavil."
s-24 "Zvláštní věc," říká kritik, "oba tito kandidáti se jmenují Rudolph Giuliani."
s-25 Kdo říká pravdu?
s-26 Všichni - a nikdo.
s-27 Je to klasická situace reklam, které jsou pravdivé, ale ne vždy zcela přesné.
s-28 David Dinkins skutečně nepodal daňové přiznání za čtyři roky, ale trvá na tom, že se k tomuto "přehlédnutí" dobrovolně přiznal, když se o něm začalo uvažovat v souvislosti s postem starosty.
s-29 Skutečně seděl s finančními problémy ve správní radě pojišťovny, ale trvá na tom, že z toho nikdy nedělal žádné tajemství.
s-30 Městská Rada pro financování kampaní odmítla Dinkinsovi vyplatit 95 142 dolarů z vyrovnávacích fondů, protože záznamy o jeho kampani jsou neúplné.
s-31 Kampaň tyto problémy v ohlašování svedla na počítačové chyby.
s-32 A Dinkins podle svých slov nevěděl, že muž, kterého platili v rámci kampaně za přesvědčování voličů k účasti, byl odsouzen za únos.
s-33 Podle Dinkinsových manažerů však měl sídlo a jeho organizace měla členy.
s-34 Vedoucí Giulianiho kampaně Peter Powers říká, že Dinkinsova reklama je "klamná".
s-35 Prohlašuje, že soupeři vědí, že "Giuliani vždy podporoval legalizaci potratů i přesto, že k nim osobní výhrady.
s-36 Vědí, že se obecně staví proti kónickým projektilům, ale že měl určité výhrady k formulacím v tomto zákoně".
s-37 Virginie:
s-38 Demokratický viceguvernér Douglas Wilder zahájil svou guvernérskou bitvu s republikánem Marshallem Colemanem reklamou týkající se potratů z dílny Franka Greera, o níž se analytikové každého politického přesvědčení shodují, že byla husarským kouskem.
s-39 Na pozadí záběru s americkou vlajkou, kterou překrývá Monticello, hovoří hlasatel o "silné tradici svobody a svobody jednotlivce", kterou obyvatelé státu Virginia rozvíjeli po celé generace.
s-40 Poté, ve chvíli, kdy se z obrazovky vytrácí obraz sochy Thomase Jeffersona, hlasatel pokračuje: "Co se týče potratů, Marshall Coleman vám chce odebrat vaše právo volby a dát je politikům."
s-41 Tato reklama - která uvedla, že Coleman chce upřít právo na potrat "dokonce i v případech znásilnění a incestu", což je obvinění, které Coleman popírá - změnila průběh kampaně a přeměnila ji, alespoň částečně, na referendum o potratech.
s-42 Reklama přiměla Colemana, bývalého generálního prokurátora Virginie, aby zahájil sérii reklam vytvořených Bobem Goodmanem, které měly otřást podporou Wilderovi právě mezi těmi ženami, jež reklama o potratech zaujala.
s-43 Coleman v protiútoku zareagoval detailním záběrem mladé ženy zakryté stíny a reklama naznačovala, že vzpomíná na utrpení prožité v soudní síni.
s-44 Hlas říká: "Ale jdi, copak nemáš žádného přítele?"
s-45 Do toho hlasatel poznamenává: "Byl to Douglas Wilder, kdo zavedl návrh zákona, který nutí oběti znásilnění ve věku 13 let a mladší, aby jim obhájci obžalovaných násilníků kladli otázky o jejich soukromém životě.
s-46 Takže bude příště Wilder mluvit o právech žen, zeptejte se ho na tento zákon, který se snažil prosadit."
s-47 Wilder před sedmnácti lety takovýto návrh zákona skutečně předložil, ale učinil to na žádost voliče, což byla běžná legislativní technika užívaná zákonodárci.
s-48 Legislativa sama uváděla, že tento zákon byl předložen "na žádost", a v roce 1983 předložil Wilder návrh zákona o ochraně obětí znásilnění před neoprávněným vyslýcháním.
s-49 "Lidé jsou těmito reklamami unaveni a Coleman získal stigma negativního vedení kampaně," říká Mark Rozell, politolog z Mary Washington College.
s-50 "Wilder se dokázal přenést přes obavy, že Coleman řekne cokoliv, aby byl zvolen guvernérem a - což je ještě důležitější - povedlo se mu přenechat důkazní břemeno za všechny negativní reklamy na Colemanovi."
s-51 Coleman tento týden řekl, že se po zbytek politické sezóny bude věnovat pozitivní kampani, ale toto příměří trvalo pouze pár hodin.
s-52 v úterý večer se na televizních stanicích objevily nové reklamy představující samotného Colemana, jak zpochybňuje Wilderovu citlivost vůči obětem znásilnění.
s-53 New Jersey:
s-54 Útoky začaly, když demokratický poslanec James Florio odvysílal reklamu, v níž se objevila kresba Pinocchia a fotografie Floriova soupeře, republikánského poslance Jima Courtera.
s-55 "Pamatujete si na Pinocchia?," říká ženský hlas.
s-56 "Připomeňte si Jima Courtera."
s-57 A potom se tato reklama, produkovaná Bobem Squierem, dostává ke svému ubohému a špinavému cíli.
s-58 Vyostří se záběry zrezivělých ropných barelů a ženský hlas vrní: "Nebezpečný odpad na jeho (Courterově) pozemku - sousedi podávají žalobu za podvod spotřebitelů."
s-59 A nos v Courterově tváři roste.
s-60 Jediným podvodem, křičí stoupenci Courtera, je sama Floriova reklama, a tak Courterova kampaň reagovala vlastní reklamou s Pinocchiem z Ailesovy dílny.
s-61 V této reklamě obrazovku zaplní fotografie obou kandidátů.
s-62 "Kdo opravdu lže?," ptá se ženský hlas.
s-63 "Florio lže," pokračuje hlas, protože "barel na Courterově pozemku... obsahoval topný olej, byl vyčištěn a nezpůsobil žádné znečištění."
s-64 Courterův dlouhý nos se zmenšuje, zatímco nos Jamese Floria roste.
s-65 Kdo tedy mluví pravdu?
s-66 Stephen Salmore, politolog z Eagleton Institute v New Jersey říká, že to je další příklad reklamy, která je pravdivá, ale ne zcela přesná.
s-67 Barely byly složeny na Courterově pozemku, stížnost byla podána, ale neexistuje důkaz o tom, že barely představovaly vážnou hrozbu pro životní prostředí.
s-68 I tak byla podle Salmoreho tato reklama "zničující", protože vyvolala otázky o Courterově důvěryhodnosti.
s-69 Ale staví na dlouholeté tradici.
s-70 v roce 1966 na cestě za znovuzvolení demokrata Franka O'Connora osobně vystoupil republikánský guvernér státu New York Nelson Rockefeller a řekl: "Chcete-li, aby zločinnost zůstala vysoká, O'Connor je váš muž."

Text viewDownload CoNNL-U