ps2013-017-02-002-006.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin)
Myslím , že oba dva ty argumenty se dají vyvrátit . Zejména mě udivuje , že stát zákonem rozlišuje tzv . dobré a tzv . špatné investice , nebo lepší a horší . A k mému překvapení ty lepší jsou investice finančního charakteru a ty horší jsou například investice do bydlení . Pokud si vezmeme investiční fond , který se bude orientovat na věci spotřeby , tak ten bude zdaňován 5 % , a investiční fond , který bude investovat zdroje například do výstavby domů , bude zdaňován 19 % . Mně tady ta logika uniká a myslím si , že by to neměl být zákonodárce , který rozlišuje takhle striktně zákonem lepší a horší investice . Nebo si opravdu myslíme , že investice do bydlení je horší než investice do spotřeby ? Já osobně si to nemyslím , a přesto nastavujeme nerovné podmínky v neprospěch investice do bydlení .
Pak je tady zajímavá věc . Ten zákon zavádí rozdílné podmínky podle toho , kolik investor vloží do toho fondu . Když si zase vezmeme příklad a řekneme si , že fond bude investovat 50 milionů korun a vloží to padesát lidí s vkladem jeden milion , tak to bude zdaněno 5 procenty . Když tu samou činnost , tu samou investici provede fond , do kterého vloží deset lidí po pěti milionech , tak to bude zdaněno 19 procenty . Tady opravdu žádnou logiku nevidím a prosil bych o vysvětlení . Nebo je to bič na bohaté lidi ? Kdo investuje víc , bude platit více než ten , kdo investuje méně ? Opravdu tomu nerozumím . Myslím si , že ty efekty mohou být opačné a že výnos daně může být nakonec nižší . Nicméně uznávám , že ta částka plus nebo minus není částka , která by jakkoliv zásadním způsobem ohrozila plnění státního rozpočtu . Bezesporu to ale je zvýšení daní , přestože vláda říká , že nebude zvyšovat daně . Z 5 na 19 je prostě plus 14 procent .
A jsou tady dvě problematická ustanovení , o kterých jsem mluvil , to znamená taxativně , nebo respektive legislativně vybrané lepší a horší investice . Já osobně , kdybych měl investovat a měl ty volné prostředky , tak bych třeba raději investoval než do nějakých finančních derivátů , tak bych raději investoval do nemovitostí . Ale neudělal bych to , protože bych zjistil , že u nemovitostí je daň prostě vyšší a ta investice bude mít díky podmínkám , které nastavuje český stát , nižší výnosnost . A když se odvoláváme na mezinárodní spolupráci a podobně , tak přece existují v Evropské unii státy , kde je nula procent zdanění . Dneska změnit sídlo investičního fondu není žádný problém , je to otázka velmi rychlá . Když to z 5 na 19 zhoršíme , tak efekt může být takový , že tyto peníze odejdou z České republiky . Sice se budeme tvářit , že máme vyšší sazbu , že to bude lepší , ale efekt bude špatný .
Chtěl bych se zmínit ještě o § 247 a , to jsou pořádkové pokuty nebo pokuty až 500 tisíc . Zdůvodnění , které je v důvodové zprávě , na jedné straně bych řekl , že je poměrně logické v některých případech . Ale půlmilionová pokuta třeba za nesplnění oznamovací povinnosti - já znám případy , kdy dokonce finanční úřady se brání elektronickému podání . Velmi často se brání tomu , když to nechtějí elektronicky , aby vám vůbec orazily kopii . A znám případ , kdy firma normálně odváděla daň ze závislé činnosti a někde se ztratil ten formulář , na kterém se to jednou ročně hlásí . To se může stát každému , přitom nebylo jeden den zpoždění platby , a představa , že by mohla být pokuta až 500 tisíc , je podle mne nepřiměřeně tvrdá .
Pokud se argumentuje bojem s daňovými úniky , to je relevantní argument , ale pak by bylo dobré pokutu třeba navázat na obrat firmy . Je rozdíl , když povinnost nesplní malá firma , která má třeba obrat 3 miliony , a tam nemůžeme o žádných velkých daňových únicích hovořit , a dostane 500 tisíc , a něco jiného , když někdo opravdu organizuje daňové úniky a jedná se o desetimilionové částky . Takže já osobně bych považoval za mnohem rozumnější , pokud to chceme u těch , kteří unikají daním , kteří to programově a zločinně neplatí a vyhýbají se tomu , aby tam bylo procento . Myslím třeba procento z tržeb , které ta firma vykazuje . To si myslím , že by bylo mnohem spravedlivější . Mimochodem máte to všichni ve svých mailech , že Hospodářská komora České republiky na to upozorňuje s tím , že to byla její zásadní připomínka , která nebyla zohledněna v rámci vypořádání připomínek . A zase si myslím , že to není souboj koalice versus opozice , ale je to normální věcná debata o tom , jak ten parametr má vypadat . A když tam je jedna suma 500 tisíc , která se pravděpodobně dává až do výše , a může být argument , že bude vypracovaná nějaká metodika . Ale metodika není zákon . Mohou vznikat problémy , kdy mnozí podnikatelé , zejména když nesplní oznamovací povinnosti , že třeba dodám pozdě ten výkaz nebo něco , to budou považovat za nespravedlivý útok ze strany státu .
Nicméně je to věc , kterou musí připravit vláda . To si myslím , že je třeba promyslet . Bylo by dobré v této chvíli to třeba nechat na padesáti , jak je to dneska , a přemýšlet . My jsme nebyli schopni bez aparátu Ministerstva vnitra navrhnout třeba procentuální sazby . To si myslím , že se nedá takhle z opoziční lavice , že to chce opravdu důkladnou analýzu , aby to opatření dopadlo na ty , na které dopadnout má . Velmi často v zákonech chceme řešit nějakou nekalost a kvůli malému procentu lidí nové povinnosti dopadají na všechny . Neměli bychom tak pokračovat . Protože existují lidé , kteří daňové úniky organizují a kteří z nich těží , tak zaměřme to opatření na ně , tak aby pokud možno se to těm poctivým a těm , u kterých opravdu nehrozí velké daňové úniky , vyhnulo . To je další výhrada .
Mám pocit , že některý z těch pozměňovacích návrhů , pokud jsem to dobře studoval , už byl načtený . Ale my podáváme ten pozměňovací návrh , aby zůstalo stávající zdanění investičních fondů . Myslím , že to je spravedlivé . Myslíme , že tím pádem i vláda dodrží to , co slíbila , že nebude zvyšovat daně , i když znova opakuji , že ta částka není nijak vysoká . Nicméně efekt toho , že dojde k odchodu investičních fondů , jasně hrozí .
My jsme se v té debatě vyhnuli otázce , jak máme ten spor , jestli se daně zvyšují , nebo nezvyšují daně ze závislé činnosti a daně fyzických osob . Přestože jsem byl omluven z jednání rozpočtového výboru , mám zprávy od těch , kteří se ho účastnili , že i na rozpočtovém výboru náměstkyně pana ministra přiznala , že kdyby nedošlo k odkladu a kdyby daň z příjmů fyzických osob a ze závislé činnosti zůstala stejná od 1 . ledna , že by státní rozpočet vybral zhruba o 15 miliard méně , nebo 14 , 5 miliardy . To znamená o 14 , 5 miliardy by zůstalo více těm , kteří tu daň platí .
Takže my tady vidíme tři zvýšení daní v tomto návrhu . Za prvé tyto peníze , které mohli ušetřit daňoví poplatníci , a jsou to především zaměstnanci . Za druhé zvýšení daně zpět na 19 u některých investičních fondů , není to u všech , ale u některých . A za třetí omezení výdajových paušálů na straně výdajů , zejména u řemeslných živností a u zemědělců . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Stanjurovi . Požádám ještě o strpení pana kolegu Hovorku , protože s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Antonín Seďa . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane místopředsedo . Vážený pane ministře , jen v souvislosti s tím , co říkal tady předseda poslaneckého klubu ODS , já souhlasím s navýšením daně z příjmů na 19 % u investičních fondů . Ale tak jako já , tak určitě všichni poslanci , ale předpokládám , že i Ministerstvo financí obdrželo připomínku Asociace investičních fondů k § 17 b a k § 21 odst . 2 zákona , a chtěl bych se jenom ujistit jako zákonodárce , že jejich připomínka , která se týká vlastně toho , zda tyto paragrafy jsou v souladu , či nejsou v souladu s ústavním pořádkem České republiky . Zda pan ministr by mohl říci , že jsou v souladu . Mne by to určitě uklidnilo . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Seďovi za dodržení času . Nyní pan poslanec Ludvík Hovorka , řádně přihlášený do rozpravy . Ještě než mu dám slovo , budu konstatovat omluvy . Omlouvá se z dnešního jednání pan kolega Bohuslav Chalupa a pak poslanec Ivan Pilný .
Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text