ps2013-050-09-002-187.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin)
Tento návrh vzešel z diskuse s mladými začínajícími lékaři . A ze zkušenosti z praxe z nemocnice vím , že některé lékařky ho skutečně využívají . Není to masivně , ale skutečně některé lékařky vzhledem k tomu , že se starají o zdravotně postižené dítě nebo mají takovou rodinnou situaci , která to vyžaduje , tento nástroj využívají . Rozhodně to neznamená , že by lékařky , které se připravují k atestaci po dobu předškolního věku dítěte , vůbec nepracovaly , ale pro naplnění své rodičovské a rodinné úlohy by rády využily tento mechanismus .
Proto vás chci požádat , pokud se snažíme , a většina politických subjektů v této Sněmovně to opakovaně deklaruje , že chceme umožnit lepší sladění pracovního a rodinného života , abychom tento nástroj lékařkám umožnili . V praxi to nebude znamenat nějaké významné potíže .
Zároveň si ještě dovoluji avizovat jednu prosbu směrem ke hlasovací proceduře . Chtěl bych , aby bylo oddělené hlasování v bodech pod písmenem H , a to tak , aby alespoň bod H 3 se hlasoval zvlášť .
Děkuji vám za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Svobodu . Prosím , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Svoboda
Děkuji za slovo . Kolegyně a kolegové , tady opravdu vzplála jakási válka . Ale já chtěl bych začít od úplného začátku .
Zaznělo tady , jeden z kolegů to říkal , že zdravotnictví je jenom jedno . Já bych si dovolil protestovat . Zdravotnictví není jedno . Je dvojí , podle způsobu financování . Buď je financováno centrálně , nebo vícezdrojově . Potom je ještě druhá varianta zdravotnictví : zdravotnictví je buď dobré , nebo špatné . Tento zákon má přispět k tomu , aby zdravotnictví bylo dobré . A to bychom měli mít v tuto chvíli na paměti . Ne vlastní jednotlivé války . Vím , že na začátku sporu mezi pediatry byla jakási nedohoda mezi nimi , protože oni se snažili najít nějakou podobu , jak by fungovali . Nedohodli se a vzniklo jakési rozdělení té věci . A protože jsem byl při budování pediatrie vlastně účasten vzniku praktických lékařů pro děti a dorost , protože to byla komorová akce , také jsem podal pozměňovací návrh , který to má znovu rozjet . Důvody mám k tomu ale úplně jiné .
Vím velmi dobře , že to vlastně funkčně jsou dva trošičku rozdílné obory . Mají rozdílnou náplň . My to známe v naší profesi v gynekologii , protože ambulantní gynekologie a ústavní gynekologie je také velmi rozdílná . A my máme situaci , kterou zatím nemá pediatrie . U nás lékař , který odatestuje z gynekologie , v tom okamžiku získává kvalifikaci na všechno a druhý den po atestaci opouští nemocnici a odchází do ambulantní sféry . To je věc , která způsobila , že dnes na lůžkových odděleních lékaře nemáme . Nemáme hlavně lékaře s kvalifikací , s atestací . A je to věc , která potká určitě i pediatry . V okamžiku , kdy bude volný průnik , dojde k obrácené situaci . Nebudeme mít lékaře v nemocniční péči . To si myslím , že je problém , který je vážný . Proto bych tady skutečně apeloval na to , abychom při svém rozhodování zachovali dvě varianty péče o děti a dorost tak , aby do budoucna se mohly tyto dva obory dohodnout a domluvit na tom , jakou variantu budou volit . My jim to teď vlastně jako nařizujeme . Jsme pod nejrůznějšími tlaky , máme na to rozdílné názory . A nejsem si jist , že rozhodujeme dobře . Proto si myslím , že to je takové to zachování statu quo , že by bylo moudrou věcí , která by umožnila v budoucnosti to řešit .
V celém zákoně je ale celá řada věcí , která je pro nás naprosto zásadní a posouvá vzdělávání ve zdravotnictví směrem dopředu . Ať už je to jasné definování pravomocí těch , co mají absolvovaný kmen . Ať už jsou to jasně definované doby vzdělávání , ať už je tam jasně definována zodpovědnost toho , kdo za vzdělávání zodpovídá . Myslím si , že do budoucna bude muset směřovat k úplně . . . relativně velmi volnému systému vzdělávání , kdy za vzdělávání bude odpovídat pracoviště , které vzdělává . Bude nést osobní zodpovědnost a garance toho , kdo vzdělává , garance profesora nebo primáře , který to dělá , je to nejdůležitější , co může absolvent mít . A takový člověk také může říct , ano , tohoto člena vzdělávání nechám odatestovat dřív , nebo musí odatestovat ještě po nějaké době .
Máte lidi , kteří se naučí operovat za dvě operace . Jsou takoví , kteří se to nenaučí za celý život . A to je to , po čem my voláme . Po čem volají naši mladí lékaři . Oni chtějí mít relativně volnou ruku v tom , že mohou své vědomosti a dovednosti uplatnit a uplatnit je rychle . A chtějí také vědět , že po skončení vzdělávání se jejich životní úroveň změní . Z prodloužených studentských let se dostanou na úroveň , kdy budou moci skutečně začít žít plnohodnotně pracovně i ekonomicky .
A to všechno jsou věci , ke kterým tento zákon směřuje . Proto tady volám po tom - pojďme nechat sporů o věci , které nejsou až tak úplně životně důležité . Pojďme je nechat ležet tak , jak jsou , a pojďme rozhodnout všechny ostatní věci , které tam jsou . Je tam celá řada věcí , které jsou zásadní . Je tam řada věcí , které ještě mají nějaké nedostatky . Ale snazší je potom už doplňovat , než takovýto zákon , materiál nechat spadnout pod stůl .
Přimlouvám se tedy za to , aby tento zákon se stal funkčním , aby byl přijat , s tím , že říkám svoji výhradu , kterou považuji za velmi důležitou , protože její dopady jsou velmi obtížně hodnotitelné . A pravda je , že systém péče o děti je věc , která by nám měla ze všeho nejvíce ležet na srdci , a měli bychom odhodit své zbraně a počkat si na to , až řešení budeme znát dobře . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Děkuji . A prosím k mikrofonu pana poslance Brázdila . Prosím , máte slovo .
Poslanec Milan Brázdil
Děkuji vám , paní předsedající . Dámy a pánové , to je nádherné třetí čtení ! Krásné . Zákon o vzdělávání lékařů , třetí čtení ! Tolik názorů , tolik protikladů . Fakt tento zákon něco vyřeší ? Představte si , že připutoval sem na základě pracovní skupiny , která dlouhodobě se snažila něco řešit . A ejhle - my tu teď ale nemáme k projednávání ten původní , ale my tu máme návrh čtyř poslanců . A přitom říkáme , že je to předkládaný zákon Ministerstva zdravotnictví .
Já se ptám , pokud tedy prohlasujeme hlasováním prvním A , že tedy přijmeme jako základ pozměňující návrh , potom se tady vystřídá ministr a už tam nebude ministr - navrhovatel a přijdou ti další ještě tři navrhovatelé ? Je to tak ? Nebo mě poučte . No , víte , dozvěděl jsem se , že nemůžu dát teď návrh na to , aby ten zákon byl zamítnut . Prý proto , že to někdo nepřečetl ve druhém čtení . Sněmovna je suverén . Já ten návrh dávám , tak mě poučíte , že to nemůžu .
A druhý návrh dávám , aby tento zákon se vrátil , pokud neprojde to první , aby se vrátil do druhého čtení .
Víte , tento zákon vznikl proto , aby mladí lékaři , aby budoucí , kteří se teď rozhodují , že budou nějakým způsobem studovat , aby tu zůstali . Aby neutíkali , aby to bylo průhledné , jednoduché , zkrácené . Co z toho vzniklo ? Tolik lékařů , a každý má jiný názor . Mně se to strašně nelíbí . Jestli takhle budeme dále pokračovat , tak zákony nedělejme . Tento zákon , když neprojde , vůbec nic se nestane . V takové podobě , v tolika pozměňovácích . A ještě nevíme , ani které projdou . Vůbec nic se nestane . Naše zdravotnictví je výborné , zůstane výborné . A tento zákon , když bude , nebo nebude , nemá na to vliv .
Ještě jednou , paní předsedající , zkuste mi říct , jestli můžeme hlasovat o zamítnutí zákona . A pokud ne , tak o navrácení do druhého čtení .
Download XML • Download text