Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení
Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováVeSněmovnětomámejednostranné.Poslanecsemůžeobracetnapanaministra.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekPaneposlančeFialoprostřednictvímpanímístopředsedkyně,cojetamvtétechnickénovelenekoncepční?Všechnyzměny,kterétamjsou,jdouklepšímu.Napravujíchyby,kterétadyvzákoněbylylétašpatněnastavené.Aukázalosepraxí,ženejsoudobřenastavenéaženefungují.Mněvadí,žepanposlanecFialatadyjmenujeakritizujevěci,kterésám,kdyžpřipravovaltutonovelu,dotétonovelydával,atojezkouškazgrafickýchdisciplín.Pročjetamzkouškazgrafickýchdisciplín?Protožedesetletsetadyvydávalystátnízkouškybezoporyvzákoně.Desetlettadystudentimělipapír,kterýjimvpodstatějenyníkničemu.Prototonapravujeme.Souhlasímsvámi,žeškolskýzákonmávelkémnožstvístránek.Alejásechcizeptatprostřednictvímpanípředsedající,vždyťjstebyljedenrokadvaměsíceministrem.Cojsteudělal,abytěchstránekbyloméně?Acojstevůbeczarokadvaměsícepředložil?Cokonkrétníhojstepředložil?Necobylorozpracováno,cojstedokončil?ApokudjstetadyvládlisedmletaporadcemtambylVáclavKlausmladší,kterývámnyníděláškolství,takvámpřipomenu,žekdyžnastupovaljakoporadce,takřekl,žeškolskýzákonbudemíttřistránky,ažtamskončí.Amánějakých123.Registručitelů.Tamvásmohuuklidnit.Registručitelůnaopaksnížíadministrativu,protožepoškoláchstálechcemenějakédotazníky,nějakéšetření.Nikdostímnepracuje.Tentoregistrtotosjednádojednohomístaabudepoužívattytoúdajeproto,abychommohlipredikovat,kamsetensystémvyvíjí.Opětsevrátímkzákonuopedagogickýchpracovnících.Mámešesttisícučitelůnaúřadupráceasedmtisícnekvalifikovaných.Těchšesttisícučitelůzúřaduprácenemůžepřejítdoškol,protožemajíjinoukvalifikaci,nežkteroumypotřebujeme.Učitelskýsborjepřestárlý,pedagogickéfakultyvčasnereagujínapotřebuanevytvářejídostatečnépodmínky.Tojejedenzdůvodů,pročsezavádíregistr.Chtělbychpožádatváženéposlankyněaváženéposlance,jestlibybylomožné,abystesepředtím,nežbudeteněconavrhovat,podívali,cojevzákonuaconavrhujetatonovela.Protoževěci,kteréněkteřízvásjmenovali,jsouuždelšídobuvplatnosti.Játoutonovelounezavádímjmenováníředitelůškol,alepouzeupravujemeto,abyředitel,kterýskončívesvéfunkci,nemuselodejítzeškolství.Jenompropořádek,souhlasímspanemposlancemStanjurou,ochranaředitelevoblastiškolstvíjevýraznějšínežnapříkladochranaředitelůdomovůdůchodcůnebojinýchzařízení.Výběrovákomisepřikonkurzujesloženazlidí,kteříbymělizajistitodpovídajícíobjektivitu-Českéškolníinspekce,jsoutamzástupciškoly,zástupcirodičů.Kdemožnávidímproblém,je,abyradapříslušnéhoměstapotédohlédlanato,abybylrespektovánvýsledekzkonkurzníhořízení.Domácívzdělávání-propaníposlankyni.Jájsemdomácívzdělávánízezákonanevypustil,paníposlankyně,protožedomácívzdělávánívzákoněnikdynadruhémstupninebylo.Jánejsemprotidomácímuvzdělávání,alepokudtadyléta,létaděláteexperimentálníověřovánídomácíhovzdělávánínadruhémstupni,takváspoprosím,nedělejtetonašestiškolách.Mámečtyřiapůltisícezákladníchškolajáchci,abychomtonejprveověřilinavětšímpočtuškol,anenašesti.Tojetendůvod,pročsimyslím,žebyověřování,kteréjsemnezrušil,mělopokračovat.Ověřovánípokračujeabudepokračovatnavětšímpočtuškol.Pokudhobudetechtítdozákonadodat,upozorňujinavýraznériziko,žesenemusívpraxiukázat,žedomácívzdělávánínadruhémstupnijeefektivní.Protochci,abyseověřovalonavětšímpočtuškol.Děkujizapozornost.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkuji.AnyníprosímsfaktickoupanaposlanceStanjuru.Prosím,abysekfakticképřipravilpanposlanecFiala.Prosím,paneposlanče,vašedvěminuty.Poslanec Zbyněk StanjuraPanministripanízpravodajkavolajíkvěcnédebatě.Panministr,místoabyodpověděl,takprovede,jábychřekl,sprostýpolitickýútok.Ajekomické,kdyžkumpánDavidaRathatadyškolíprofesoraarektora,želaickyvystupujevoblastiškolství.Tojefaktkomické.Přidámhnedkonkrétnípříklad,anejsemexpertnaškolství.Paneministře,vysifaktmyslíte,ževevýběrovékomisinařediteleškolysedízástupcerodičů?Kdovámtořekl?Tisedíveškolskéraděanevevýběrovýchkomisích.Naučtesetuvyhlášku.Apokudchcetemluvitsradními,taksiudělejtenějakýsumář,kolikrátvyšlovýběrovéřízení.Alemytadynemluvímeovýběrovémřízení,mytadymluvímeoúčelovémodvolávání.Otomjsemjámluvil,neovýběrovémřízení.Aťměnechytátezaslovo,plusminusjevročníkustotisícdětí,myslím,ženatomčísleseshodneme,podletoho,jakjesilnýročník,aspoňvletech,kteréteďnastupujídoškol.Domácíhovzdělávánísepodlemýchinformacíúčastnízhrubadvěstědětí,cožjemnohemméněnež1%.Jsoutodvěpromile.Nakolikastovkáchškoltochceteověřovat?Mněpřijdenaprostoneuvěřitelné,to,cotadyříkáte,vzhledemktakmalémupočtudětíatomu,žetěm,kteříteďkončíprvnístupeň,umožníme,abypokračovali.Tourčitěnerozvrátísystém.Amožnátěchdvěstědětí,ajátomunevěřím,budehůřvzdělánonežtěchostatních99800.Játomuprostěnevěřím!Aleikdybystemělpravduanaplnilysevašenejčernějšíobavy,takvrámcivzdělanostipopulacetonemážádnývliv.Ajázasejakopravicovýpolitikvěřímrodičům,ževědímocdobřeamnohemlépenežministrškolství,poslanec,senátor,školskárada,městskárada,cojeprojejichvlastnídítěnejdůležitější.Taktroškuvěřtetěmrodičůmivy.(Potlesk z pravé části sálu.)Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkujipanuposlancizadodrženíčasovéholimitu.AnyníprosímkfakticképanaposlanceFialu.PotésepřipravísfaktickoupanministrChládek.Prosím,vašedvěminuty.Poslanec Petr FialaPaneministře,tadyvásmohuoslovitpřímojakočlenavlády,jábychvámsamozřejměmohlvracetpolitickéaosobníútoky.Játoneudělám.Jádoufám,ževšichnividěli,akaždý,kdotoposlouchal,žejsemtadymluvilvěcně,říkaljsem,cojenaténovelešpatné,codobré,očemmámepřemýšlet,očemmámediskutovat.Sociálnídemokracieodpovědělatím,žetozačalapolitizovatazačalijstenaměosobněútočit.Každýsiotommůžeudělatobrázeksám.Mněsezdá,ženašepohledyseopravduzásadnímzpůsobemrozcházejí.Jávícevěřím,jakříkalpanpředsedaStanjura,rodičům,alevícevěřímižákům,vícevěřímučitelům,vícevěřímředitelůmškol.Vyjimnevěříte,chcetevšechnoregulovat,komplikovatatojeto,covámsamozřejměvyčítám.Nepovažujivůbeczakorektní,kdyžtadyříkáte,žejsemsněkterýmitěmivěcmipřicházel.Ano,některévěcijsmeřešiliachtělijsmejeřešit,některéipodobnýmzpůsobem.Tojsemvámvesvémvěcnémvýkladupřesněpopsal.Aleněkteréjsoutamvyřešenyzpůsobem,kterýmbychsijenedovolilpředložit.Jestližetamprostěupravujeme§16,atenjestrašnědůležitýajábychhotakéchtělupravit,takbychnepředstoupilpředSněmovnu,pokudbychnemělúplnějasnoupředstavuotom,cotobudestát,jaktobudufinancovat.Pokudjimáte,takjetovýbornéařeknětenámji.Jájsemvásonicjinéhonepožádal.