977
977
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
XXXIII
ješté dvě odchylky od své předlohy, a sice přidal ve
verších 380—585, co se bylo stalo s penězi, které
Jidáš Židům vrátil, při čemž nejspíše použil nějaké
legendy o Jidášovi, snad ztracené části známé již
staročeské legendy (Výbor z literatury české L.,
169—174), ve kterć se snad zpráva tato nalézala.
Druhou odchylku od jeho pramene čteme ve ver-
sich 479—498, kde se zmińuje o věčném Ži-
dovi, kterážto zmínka podstatně se liší od jiných
posud známých pověstí. Jinde zmínky té ve staro
české literatuře není. Ostatně jest skladatel náš
velice neobratný a nejapný, bez všelikého básni-
ckého vzletu a nadání, ačkoliv zajisté mnoho též
pokazil písař a snad předělávač, jenž svou ne-
dbalostí mnoho veršů zkomolil, slova a i verse
některé vynechal a tím smysl i metrum značně
porušil. Soudě dle různých příznaků mám za to,
že naše skládání vzniklo asi na počátku XIV. sto-
letí. Novější opis jeho nalézá se taktéž v musej-
ním sborníku (5. I. 1, |. 1—35"). Kromé toho za-
chovaly se nám ještě zbytky veršované o Ansel-
movi, avšak jiné již redakce a sice z prvé polo-
vice XIV. století, které nalezl 1819 r. Josef Ed.
Horky v Dačicích ve svazku starých městských
účtův a které prý jsou nyní v knihovně Wiesen-
berské na Moravě, ačkoliv jich tam na ten čas ne-
mohou najíti. Vydány byly 1860 r. J. Feifalikem
v „Sitzungsberichte der phil-hist. Classe der k.
Akademie der Wissenschaften in Wien, Band
XNXIIL Jänner-Heft p. 210—222* a odtud zvlást
Ш
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile