Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
426 Desky dvorské král. Českého:
i zpravil sem JM* té véci. Tehdy pán JM* jel sám chtě se uvazovati v Chabařovice. I poslal mne
napřed, abych zvěděl, sú-li lidé pohromadě; pak-li by nebyli, aby se sešli, že pán JM" sám
jede. [ nebylo jich doma, neb jsú byli na pohřebu v Trmicích toho Trmického. Jel sem spätkem
a pověděl sem pánu, že jich doma nenie. Kázal mi pán do Trmic jeti a jim povédéti, aby
domů šli, že jich pán v Chabařovicích čeká. To sú učinili, a když sú domů přišli tehdy pán
žádal na nich, aby mu slibovali člověčenstvie. Tehdy v tom starý Melcehyar Kouč přijel,
žádaje, abý tú věcí nepospíchal. Tehdy jemu pán odpověděl: „Má-li syn tvuoj lepší sprave-
dlnost, než-li já, ať mi ji okáže. Chci mu hned spravedlivé od sebe učiniti.“ I podával se
pán JM“ k tomu, pak-li toho učiniti nechce, že se s ním chce rozeznati panem Dubským aneb
panem Děčínským. A na to sú mu člověčenství slibovali a pán jim také přiřekl, jestliže by
kto lepší spravedlnost měl, než-li pán, že jim to slibování má bez škody býti. A když pán
pryč odjel, i poručil jest mi, abych po Melchyara Kouče zase poslal, aby ke mně do Cha-
bařovic přijel, abych jemu ještě jednůú pověděl, aby syn jeho s spravedlností svú před pánem
stál, a jestliže by pán seznal, že by spravedlnost měl lepší než-li pán, že mu od sebe sám
spravedlivé učiniti chce. A potom jestě poslal pán k němu Ješka Trmického, Petra Kaybla
s tú řečí, že pán slyší, že by Kouč o něm mluvil, že mu se ještě podává, aby spravedlnost
svü okázal,a bude-li mieti lepší nežli pán, že mu chce sám od sebe učiniti. A také sú byli
s Krupky něco pěších i jízdných s brojí přišli do Chabařovic, ale žádnému jsú nepfekdżeli.
Actum ut supra [19. bfezna 1498]. [7%] Melchyar z Koute z vladyk udiniv přísahu oby-
čejnů, svědčil jest takto: To mi jest svědomo, Ze Chabařovští lidé přišli jsú do Trmic na
na pohřeb pánu svému, a když pochován byl a po vobědě bylo, tehdy přijel Jiřík Gayzlar,
páně Koldiců úředník, a vyvolal rychtáře s lidmi před most i mluvil s nimi bez našeho vě-
domí, a já sem jeho prosil, aby se u nás na tvrzi stavil a on jest nechtěl a jel jest zase
pryč. i mluvil sem s rychtářem a s lidmi z Chabařovic, aby nám pověděli, co jest s nimi
Jiřík mluvil sám. I pravil rychtář, že jest řekl týž Jiřík, že pán kázal, aby domů přišli, ne-
chtějí-li svého stratiti, a že pán tu sám jest. I řekl sem jim: 'Když je tak, já chci sám s vámi
jeti ku panu. I jel sem, a kdyż sem tam přijel, tehdy stál houf veliký jízdných i pěších
před kostelem ve zbroji a s kostelu střieleli ?s píštěl aneb z hákovnic. I přijel sem ku pánu a
prosil sem JM“ aby neráčil synu mému a těm chudým lidem moci činiti, neb práva a řá-
dové jdú v této zemi, žeť se syn muoj podává před hajtmanem země této aneb hajtmanem
kraje Litoměřického aneb před pána Děčínského. Nic jest to platné nebylo. Jel sám pán do
vsi a kázal lidem všem do jednoho domů, i pověděl jest hajtman lidem Chabařovského:
že chce pán s vámi konec a miesto jmieti.“ Aetum ut supra [19. března 1498). Frannikl
z Chabařovic sedlský, učiniv přísahu etc.: To mi jest svódomo, byli sme v Trmiciech na po-
chovávánie pana Jindřicha, a když jsme jej pochovali, tehdy sme jest šli nahoru na tvrz
na Trmice. Potom přijel pan Jiřík, hajtman páně Koldicuov, kázal nám, abychom šli domuov,
i šli sme. Když sme domuov přišli, tehdá chtěl od nás, abychom jemu holdovali. A my jemu
nechtěli holdovati, leč pán sám tu bude. A když pán přijel, tehdy chtěl, abychom jemu hol-
dovali. A my řekli, jest-li že by to nám naší cti neškodilo, to bychme my chtěli udělati, a
on řekl, že nám to nic ke škodě ani proti cti nic neškodí; "než bude-li kto k tomu mieti