Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
220 B. II. Zápisy pražské obecný od r. 14321.
30.
Nález obce Pražské, aby hod poswjcenj we wšech městech Pražských na geden den,
a sice tu neděli po sw. Wáclawu, slawen byl.
W Praze, 1421, b. d.
Léta od narozenie pána našeho Ježíše Krista tisicieho étyrstého a sedm-
mezcietmého, w nedéli po swate ...... (sic, chybj), obec wsecka welikého a
nowého měst Pražských, jsüci sebrána na rynku welikého města Pražského,
nález podepsaný z jednostajnć wuole též obce i wšech mistruow a kněží jest
učiněn a ohlášen takowýto :
Mistři a kněžie jednosworně hlediece napřed k chwále božie a ku prospěchu
obecného dobrého, znamenawše kterak obec tato skrze častá poswiecenie náklady
na ně nemalé činieci chudne; w nichž také hiiechowé zjewní, jakoito obzerstwa,
opilstwa i jiní rozlióni nerádowé swobodu mají; žádost upřiemů napřed ku pánu
bohu a k obecnému dobrému majíce: aby ti hriechowé, jimiž pána boha na ten
(sic) k welikému hnéwu popüzejí, klesli a padli, jednostajne se wsi obci su sie
swolili a nalezli, aby na jeden den, tociż tu nedéli po swatém Wiáclawé, po wsie
Praze takowé poswiecenie ode wiech stawuow duchownich i swétskych bylo swé-
ceno a pamatowáno. Ne proto aby tiem cti a chály bozie ubylo, ale aby to, coż
jest proti pánu bohu a k záhubě nemalé této obce, padlo a kleslo. A to su sli-
bili zdrZeti a zachowati w celosti a bez prerusenie wselikterakého. (Str. 142).
31.
Nález a umluwa mezi starým a nowým městy Pražskými o řády obecnj.
W Praze, 1428, b. d.
Léta od narozenie pana našeho Ježíše Krista tisícicho čtyrstého a osm-
mezcietmého . . . (den chybj) . . . Obce wsecky welikého a nowého mest Prai-
ských, na ptiekopé u swatého Benedikta walně sebrané, při mieru na kusech dole-
psaných ustanowili sů sie jednosworně :
We jméno božie Amen. Tak jakož z obdarowánie božieho tyto obce měst
Pražských o swětlé, jasné a swaté prawdy zákona božieho sú sie zasadily, Ze
w téch swatych prawdách s pomocí boží trwajíce, jich proti každému žiwému
člowčku, ktožby je moci neb kterýmkoli jiným obyčejem chtel od nich tisknúti,
hájiti a brániti mienie, do těch hrdel i statkuow,
Druhé sme sie ustanowili, aby tíž řádowé při službách božích od kněž-
stwa byli zachowáwáni, kteříž sú sie až do těchto časuow zachowáwali w uobů městů.
Třetie: wšecky obce z uobů městů prosie obojích kněží, aby byli za jeden
člowěk, a zwláště tů dwů kněží starších, aby sie ta dwa kněze spolu dobro-
wolně a beze wšeho zawazenie schodila, kdyžby sie jim widělo za podobné, a ty
obce k lásce, k swornosti a spasení wedla a učila.