Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
214 B. II. Zápisy prazské obecnj od r. 1423.
23.
Náwrh k obecnému řádu, od obce Pražské přigatý.
Bez datum 1422, (m. Mai).
Znamenajic to, mili bratrie, Ze pro takowü sobéwolnost druhych lidi swét-
skych i duchownich tato obec wżecka, a zwlásté knézie, weliké tesknosti maji bozí
zákon šířiti, i wàie zemé dobré meskaji, a Ze neprátelóm božím a našim weliké
posilenie éinie: protoZ zdáloby sie, a6 sie WM" widi, aby již konec nékteraky a
miesto tomu bylo, a to takto:
Najprw, aby wšechny nechuti z srdce pominuly mezi bratií, jakoZ jsü od-
pustény, abychom lháii nebyli pred twári bozi i pred lidmi,
Druhé, aby tém, jenz knieżeti utrhaji anebo haneji kterymżkoli obycejem
skutečně bylo učiněno, buďte duchowni nebo swětští, aby sie toho wiece nedálo,
ale abychom w poctiwosti, w lásce a poslusenstwi, jakož sme před božím tělem
slibili, přebýwali, a JM' we cti jměli a jeho sie báli w pánu bohu a pro buoh,
jakož písmo swědčí, a wěrně poslůchali.
Dále, mělliby který člowěk buď duchowní nebo swčtský kterú wýstrahu
k obci činiti, aby tu wznesl na konšely na rathúsy, a konšelé dále na obec swolajíc,
jakož běh jest od staradáwna.
Dále, aby knieže a páni konšelé powolali každého řemesla zwláště, a ot
něho slib k chwále boží a k obecnému dobrému a k nebůření přijali, a čtyři
w každém řemesle ku přehledání toho ustawili, aby takowi, jenż jednotu swatu
rusie, ani w remeslech ani w obci trpieni nebyli. A kdyZby takowé neposluiné a
wýtržné lidi duchownie nebo swétské páni konselé anebo w remeslech wydani lidé
tresktali, aby sie iżadny w to newmèsowal. Pakliby sie kto wmiesil, aby hned
Kneze M', páni konselé i wsechna obec k tomu uéinila, jakozto k zrádci zákona
boZieho a wżech wernych této obce. A to aby bylo na wéénü pamét w knihy
městské jasně psáno, a mezi bratří u wojště ohlášeno. (Str. 215).
24.
Wýnos obce weliké, w sobotu po neděli Exaudi.
1422, (30 Mai),
Najprwé Polákóm a hostem, kteříž sů k nám s Kněze M“ pro obranu zákona
boZieho a pro dobré obecné přijeli, wsecka obec jednoswornè za škody slíbila a
slibuje státi, a listy záškodnie s pečetmi jim rozkázala dáti, a po čtrmezcietma
groších, jakož sů žádali, kaZdy étwrtek bez obmeškáwánie žoldu jim napřed psaným
hostem z rozkázánie obecnieho wydáwati, jakožto plnějie w listu záškodniem psá-
no stojí.