Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
62 B. I. Král Wiclaw a gednota panski r. 1399.
knieżata a páni: knez Wáclaw patriarcha Antiochensky, knéz Wolbram arcibiskup
Pražský, kněz Jan biskup Lutomyšlský, Jindiich z Rozemberka, Otta starsi z Ber-
gowa, Heiman a Benes z Chusnika, a Hynek Berka z Hoensteina, wsickni za jeden
èlowèk a nedielnè, mezi diiewepsanym panem naším králem a mezi jeho strani
s jedné strany, a mezi námi i jinymi ktoZ s nami stojie s druhé strany: takú
mera, ze ii swrchupsani ubrmani maji den swaté Margarety, jeito nynie přijde,
spolu byti, a maji plnú moc jednati to wżecko podle listów a prisah diiewestalych,
i jiné wšecky wěci, kterýchž jest potiebie k zemi i Králewč Milosti, nic po sobi
nepoostawujíc; a k tomu roku mají sie sjeti do Benesowa posléze ten den, a tu
koneènè dokonati; a byloliby jim třeba, tehda mají moc plnú dewátého nad sie wo-
liti. A takć w tom přímiří mají býti wšichni s obů stranů, ktoż jest pro koho
zašel a ktož pro koho činí nebo nechá bezelsti, tak že země Česká o ty žádné
strany nemá hubena býti, a ani w zemi ani do země škozeno; pakliby odkudkoli
škozeno bylo, tehda Králowa Milost má toho brániti, a to bezelsti stawiti pod zá-
kladem toho ptimitiee A také, ačby kterů potřebnů příčinů w tej chwili to ko-
nano nebylo, tehdy téch osm maji moc plnú, daliie piimiiie wlożiti pod tymż zi-
kladem. A my za ty wsecky wóci slibujem i slíbili smy swrchupsanym jednostaj-
nym nedielnym slibem, driewepsanym Králewé Milosti, méstóm, pánóm i muzóm
i k jich straně, tak že to má pewno, twrdo, jisto sdržáno býti bez prerusenie pod
základem swrchupsanym. Pakliby to kterakkoli nami nebo naší stranů sešlo, a to
sie nestalo, a na nás nebo na naài stranu tiem dobrym swédomim i dowedenim to
naše přerušenie a to nesdrzenie bylo dowedeno: tehdy smy ztratili základ swrchu
psaný, kterýžto mámy i slibujem jim inhed po ukizani a dowedeni hotowymi pe-
nézi plniti, od toho ukázanie a dowedenie we dwú nedelí porád zbehlü. Pakli-
bychom toho neučinili: ale my wšichni, napomenutí nebo nenapomenutí, (mámy) inhed,
jeden druhého nečekaje, ani sie druh druhem omlůwaje, ani na druhého ukazuje, každý
sim swym žiwotem wjeti, nebo miesto sebe rytieřského panoši poslati, každý s je-
dniem pacholkem a s dwěma koněma, do města do králowa, kdež nem w Českej
zemi bude ukázáno, na prawé a na obyéené lezenie, we ctnů hospodu, w jednu ne-
bo w wiece. A k tomu mají nem dosti bezpečenstwie učinili, abychom mohli bez-
pečně přijetí, ležetí i odjeti, kdyżbychom sie otwadili. A kdyżby bylo ot nas nebo
za nás dw? nedéli leZeno, a my tech penéz petinaste tisiców kop grosów jim Krá-
lowe Milosti i jinym ktož sú podlé Jeho Milosti, nesplnili: tehdy leč buď ot nás
a za nás ležáno, leč neležáno, dáwámy inhed tiemto listem swrchupsanym Králowe
Milosti, pánóm a mužóm, plnü moc i práwo, ty jisté penieze wzieti mezi židy nebo kře-
stany na nasi na wsech škodu; a my nebo za nás wZdy mámy to leZenie plniti a
z ného nikam a na zádné práwo newyjieti, donidzbychom swrchupsanym Králowé
Milosti i pánóm tém a muzóm téch peněz, jistiny i se wsemy škodami, kteréžby