Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
148
hotovikuproléváníkrve: obéste, upalte, setnéterauéce!
... Nauétea se tuto, že Pán velí spolu nechati ruosti pšenice a kau-
kole do žní... Ale ne tak, jako vy to vedete, i hned jedno: ,Raute
upalte kacíře, oběste zloděje!l“ Jsaut na to práva, ustanovení,
a tak dříve bylo, že, kohož takového nešlechetného neb bludného
našli, tehdy vazbu kázali za čtyřidceti dní, zprávu a naučení dávali,
aby se mohl poznati v hříších a jich ве К& а Zeleti“ ... (71°);
» » » když zloděje popadnau, odsaudí jejnasmrt, aby oběšen
byl. Saudi spravedlivost, ale nespravedlivě, neb jsauc sami v smrtedlném
hříše, jsau hodni pekla; i odsaudí toho k uoběšení a sauc sami hodni
též zvěšení, neb, kdož jest pekla hoden, takéť jest oběšení hoden ;
i saudí spravedlivost nespravedlivě, neb by se měli prvé sami sau-
diti, a kdyZ by sami v se nahlédli právě, ne i hned by tak rychle
kvapili ¢lovéka na smrt odsauditi.^ (247*—9489). ,... Nepospíchal
drahý Pán, protáhl saudem [t. kdyZ pravil k cizoloZnici (Luk. VL.):
„Jdi a nechtéj více hřešiti !“] Ale my jedno chutně: ,Vsakt jest hoden I*
A, běda bude! Ba, má-liť kdo, veď, saudcí býti, máť býti světě živ,
aby, což saudí a neb sauditi má, samého se to nedotýkalo, a když
saudí, vždy více kmilosrdenství hleděl než k spravedl-
nosti...“ (250b—251°).
Za odstrasujici priklad nespravedlivého soudu
uvádí R. odsouzení Mistra Jana Husi: „... pohlediż,
hádaj, právě-li jsau odsaudili oni Mistra Jana Husi svaté paměti, onen
zbor Konstansky řkauc: „Myť tvú duši poraučíme dáblu!“? Bojím se,
žeť zvědí, a někteří sau již zvěděli !“ (252%).
B. mluví též proti (sněmům a) soudům, které v neděli
se konají, ačkoli jest to prý duchovními právy zaká-
záno: „Máme v duchovních právích, (že v neděli nic nemá je-
dnáno býti žádných rokův, a) jestliže by který saud byl v neděli
vydán, buď o manželství nebo o čemkoli, že se mohau jinam odvolati,
a že je to křivý a nepravý saud, proto že jest v neděli vydán.“ (332%).
R. mluví též protizneužívání přísahy: „Však jest to již tak
v lid uvedeno, že jedné jaký najmenší úřad kdo má přijíti, hned pří-
sahu uéih!, a kusa toho za žádný hřích nemají.“ (263).
dili, Ze mnozí ani pro cizoložstvo, tedy ohavnější zločin, hrdla nepozbývají. Tuto
lidskou zásadu hájil Rokycana r. 1438 i v sněmě Basilejském. Téhož mínění byli
potom čeští bratří, Chelčický psal o tom v Síti víry.“ — Sry. též Tomek, Děj.
Pr. IV. 509 (sněm o Novém roce v Praze 1432), 572, VIII. („vynasnažování to
mělo také účinek, tak že po více let nebyl v Praze žádný zloděj oběšen dle
staršího obyčeje.“)