354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
65
troje neb čtvery platy na hrady a na města musili platiti oběma stranoma,
a vojska polní ostatek jim vydrali.... Ten zámutek... přišel skrze
falešné proroky... Ti najprve vidúce, že král a páni protiví se ká-
zanie pravému a kalichu boZiemu, zdvihli jsú boj proti ním. A potom
ti jistí kněží změnichu kázanie pravá a zatočichu lidem na jiné cesty
popúzejíce jich k bojóm proti straně odporné a roztrhali sú ten lid
rozličnými naučeními v roty...“ (7b). Chelčický odsuzuje
i přímo Tábority pro jejich hájení víry mečem: „A to
jsú učinili i v tento čas: uchopivše meč zdvihli jsú boj proti ne-
přátelóm kalicha Kristova a mnoho sú jich zbili na ten rozum praviece,
že tak zabíjejíce pudí na večeři, páléce a statky bližním derúce.“
(177%).
»lheologicky vyniká Cheléickyf jednou věcí mezi
husitskými bohoslovci nad jiné: se zvláštní zálibou
proti vlastním zásluhám člověka, tak jako později
Luther, kladenekoneénounedostateénost lidskouamo$Z-
nost spasení jen z milosti boží.“ (VIE. I. 177). V postille Cheléicky
vyslovuje se o té věci takto: „Jediné ten užitečně přistúpí k Kristovi,
ktož srdce své ustaví milostí boží; tať neodpadne pro nesnáze,
okusivši, kterak jest milý a sladký pán buoh, a vżdy jest srdci tomu
všudy chuten: v chudobě, v žaláři, v haněních, v pracech, i v jiných
bezpráviech vZdy nepfestívá milovati a ptáti se na jeho vuoli i na
skutky. Jinak čiem se koli ustavuje, s Kristem neostojit.* (105). Živá
víra působí, že se člověk stává účasten milosti boží.
»Otcové a matery majíce vieru veliká, živú, skutečnú, mohli by mnoho
prospěti dětem svým k dobytí milosti boží... (879). O kitu kněží
učí, že děti přijímají jím milost boží beze všeho zasloužení svého
skrze zásluhy Kristovy a skrze víru rodičův a kmotrův. Proti tomu
mluví Chelčický v tomto smyslu: Lid dávno odstoupil od Boha,
proto nezjedná na křtu dětem synovství božího, jehož
sám nemá. „Protož hledíce k apoštolóm a k jich potomním učedl-
níkóm, kterak sú oni viery požívali za mladé děti na křtu, nemuožem
tohoto světa poběhlého a od boha odvráceného přirovnati k němu v tom
skutku . ..* (81"—^). Chelčický ukazuje, že kněží mylně vztahují
slova Kristova o novém rozenízvodyaDuchasv. (Jan 8.)
jen k dítkám, že totiž dítky zemřelé po křtu půjdou do království
nebeského; toto tvrzení jejich má prý platnost jen potud, pokud děti
nemají vlády nad sebou, pokud jsou nemluvňaty; ale jakmile počínají
nabývati rozumu, poznávají hřích, a pak nemohou v hříších přijímati
Ducha sy. Reč Kristova má však širší a hlubší význam, vztahujíc
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile