EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

259

sausedem hädku začal. Čtenář: Zajisté o náboženství. Farář: O náboženství, Útenář: V kterémžto puňktu? Farář: V tomtéž, o kterém sme nedávního času k slovům přišli, zdali jest k dosažení spasení dosti, když kdo v Krista věří, etu., atd. Pokračuje se v rozmluvě o tomto thematě.

Jindy vystupují: farář, osadní a sousedi, na pi. v rozmluvě na den sv. Jana, apoštola a evangelisty (104), na Nový rok (136) atd. V rozmluvě na den sv. Josefa vystupují jen dvě osoby, farář a čtenář (229), podobně v rozmluvě na pondělí velikonoční (291), na úterý velikonoční (314) aj., jindy zase jen farář a osadní (na den sv. Jana Křt. 505) atd.

Na konci postilly jsou 2 rejstříky: I. Registřík první, dle kterého sváteční řeči k nedělním šikovati se mohau. 2. Regi- střík druhý všech věcí v této knize obsaZenych", (Apostolové, bližní, cívkev, atd.)

Na konci: Všechno k větší slávě Boží; ke cti a chvále nej- světější Rodičky Boží Jičínské, která v svém milostivém obrazu první dobrodiní prokázala, když skrze časté na se vzezření kacírského pa- stýře srdce zejskala; k pocestnosti 5% Autonfna Paduśnskóho, jenż kladivem kacířův slauti zaslaużil.*

V postille této spisovatel vyvrací prote- stantské námitky proti katolictví a dokazuje samo- spasitelnost víry římsko-katolické. Kniha sama jest již Pflaumerem psána živě, soustavně bojujíc proti husitství, luteranství a kalvinství. (Vlč. II, 55, Hanuš ČČM 1863, 204.)

Na str. 346 Koniáš uvažuje o českých exulantech, zejména o jejich škodném a darebném do krajin nekatolických taulání.

O učení M. J. Husi kazatel pojednává na str. 76 a 8l. : Sprosták se táže, proč by měl zavrhnouti učení Husovo a Jeronýmovo, když o nich nic nectného není známo? Farář odpovídá, že oba byli etnostní, dokud nebyli nakažení učením Wiklifovým. Jakmile pry nakazili sebe i jiné jedem kacířským, ztratili všecku ctnost a spra- vedlnost a přestoupili zákon Páně učíce, že nemá býti v úřadě svět- ském ani duchovním ten, kdo hřešil smrtelným hříchem. Připomíná krvavé války, které prý jejich působením vznikly, a chce po- mlčeti o jejich zatvrzelosti, se kterou se postavili proti všeobecné církvi do skonání hanebného prý života svého. Hus byl prý nakažen čtením bludných knih (308); na str. 309 kazatel nazývá Husa hlavním arcikacířem v Čechách. Ani onen plamen, s kterým všeho půvo- dové Jan Hus aJan Jarolím (!) spravedlivé upáleni byli,


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile