Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
F. XII— XIIT. 113
a sestrách; lečby matka těch dětí, nepoctivě živa jsauci, o nápad se takový
připravila. .
Ш. A nebylo-li by ani otce, ani matky těch dětí: tehdy
sami bratří a sestry jejich vlastní statek takový nápadem všecek
i před dědem, i před bábou těch dětí, i také přede všemi jinými
obdržují.
Pakliby otce ani matky těch dětí nebylo, tehdy na samy bratří a
sestry takový statek připadne, před dědem i bábau těch dětí.
IV. Avšak při tomto sluší na to pamatovati, že tolik a
jednostejný počet osob při nahoru vstupujících, aneb rodičův, se
nachází, kolikýž jest mezi dolův stupujícími. Neb synové a ro-
dičové povinné zření a patření k sobě mají, to jest, jsau corre-
lativa. Lt correlativorum est eadem natura. Jsau nějakým jako
svazkem k sobě připojení a patření k sobě mají. A když se
jedno jmenuje, tehdy hned druhé se také rozumí, jichžto přiro-
zení a povaha jest jednostejná.
Při nápadích počet osob vstupujících jest rovný s sstupujícími. Neb
rodičové a synové povinné zření a patření k sobě mají.
F. XIII.
I. Kdyżby pak ani dolüv sstupujících, ani nahoru vstu-
pujících nebylo: tehdy ti, kteřížby po obau stranách těch umrlých
pozůstali nejbližší: collačerales, a slovau poboční krevní přátelé,
nápadním právem v statky těch, kteříž bez pořízení a dědicův
z tohoto světa sešli, vkračují. Obecní zajisté o tom regula a
pravidlo jest: Jestli žeby nebylo dolův sstupujících, ani nahoru
vstupujících, tehdy statek bratra umrlého aneb sestry umrlé
připadá na bratry a na sestry vlastní téhož umrlého, přede všemi
jinými přátely pobočními.
Statek bratra umrlého aneb sestry umrlé (není-li dolüv sstupujících,
aní na horu vstupujících) na bratry a na sestry vlastní téhož umrlého při-
padá, přede všemi přátely pobočnými.
1L Lečby také ještě před rukama byli synové aneb dcery,
z některého spolubratra aneb sestry jich zplození aneb zplo-
zené, jejichžto rodičové prvé z tohoto světa sešli: tehdy ty a
takové děti obojího pohlaví, právem a nápadem rodičův svých,
s streyci, s ujci, s tetami obojími k nápadům se připauštějí, in
stirpes et non in capita. To jest, byl-li by jich větší počet, nežli