299
299
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
R. VI- XI. 371
Nářek, též i zhanění jedenkaždý v žalobě zejména a veyslovně po-
staviti mó.
R. IX.
Kdożby koli nafekl aneb zhanćl lidi z tohoto světa seëlé,
to jest, mrtvé, kteříž božským i všech národův právem po smrti
před každým pokoje užiti mají, proto, že jich duše jsau již
v rukau božích: proti takovému každému za původy mohau se
postaviti děti těch mrtvých pohlaví obojího jakožto jich dědi-
cové; též i ti, kteřížby právem nápadním v držení statkův jich
vešli; ano i ti, kteřížby od nich z lásky statky sobě odkázané
měli a za dédice naïfzeni byli. Ti véickni budau moci naïf-
kající a hánce mrtvých z nářku cti aneb z slov hánlivých viniti,
a pokut právem vyměřených proti nim uZiti. Neb podle práva
obecného nářek a hanění, kteráž se dějí lidem mrtvým, na jich
dědice vlastně se také vztahují.
Lidi mrtive kdoby naříkal neb hančl: ztakového nářku mohau viniti
děti mrtvých, též držitelé statkův jich, ano i ti, jimžby odkázán byl díl
statku od nich.
DE FAMOSIS LIBELLIS.
O cedulich zrádných.
R. X.
Kdožby koli v tom shledán a postižen byl, a to podle
práva bylo by na něho prokázáno, žeby cedule zrádné spisoval,
lípal, metal, pokautně kladl, aneb takových cedulí zrádných ne-
šlechetných aneb hánlivých příčinau byl: ten takový každý bez
milosti jakožto zrádce čtvrcen býti má.
Kdoby koli cedule zrádné spisoval, lípal, metal, pokautně kladl, aneb
toho příčinau byl: takový každý jako zrádce bez milosti čtvrcen býti má.
R. XI.
Ten pak, na néhoZby a na nepoctivost jeho cedule takové
zrádné se vztahovaly, od práva na své cti opatřen býti má
tak, že to, což jest v těch zrádných cedulích napsáno, položeno
a obsaženo bylo, není a býti nemá k ujmě a k ublížení jeho
cti a dobré pověsti nyní, na časy budaucí a věčné, s takovým
24*
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile