Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
214
meny byly. Jedno, že jsou oni mnohými příčinami smlouvy a
unii v Kožmínku sročené zrušili; což slíbili při agendách a
dobrých obyčejích Jednoty, tomu dosti neučinivše jinam o po-
moci služebné se utíkavše, a lépe sobě nad Jednotu oblibo-
vavÉe, ovšem confessí, k níž přistoupili; potom odpor činivše,
a ji podle své vůle opravovavše a mistrovavše. Pročež sprave-
dlivě a hodně, že bychom jich odsednouti mohli a můžeme.
Druhé. Ceho se jim prvé podávalo, má jim ještě jako
osvědčeně povědíno býti, totiž chtí-li při confessí zůstati nepo-
hnuté à v fádu, i v posluienstvi s námi zůstáváti a se ostří-
hati bez trhání se ohyzdných, že my jim žádné povinnosti bra-
trské nezadrZime. Paklit nemohou pro svědomí (jakž oni pra-
vili a praví) ani všech artikulů confessí prijiti, ani s nami
v službách se srovnati, že jich proti svědomí k ničemuž ne-
potahujeme. Nechažť svou confessi, fád i sluZby maji, vedou
a konají, a zkušením dosahují pravdy jako otcové naši i my,
a však ať nás také proti našim svédomim nepotahuji, ani
k nápravě podle jejich vůle nezkušené, buď confessí neb do-
brych adiafor. Neb nám to možné neni netoliko dle svě-
domi, ale ani zbori nasich, aby zboufeni nebyli.
Třetí. Že my k nim na ty jejich synody neb sněmy jez-
diti neb vysílati nemůžeme a možné nám neni, buď pro práce
domácí při zbořích nesnesitedlné takměř, buď pro nebezpečen-
ství od vrchností, a naše též k nákladům na cesty nedostatky atd.
Čtvrté. A však nebudou-li se k nám nepřátelsky chovati,
my že chceme k nim lásky a milování ostříhati jako i k ji-
ným křesťanským učitelům a jednotám, s nimiž buď otců na-
šich neb potom nás snesení křesťanské se stalo.
O sjednocení se s Čechy.
Poněvadž čáka jest a hlasové o tom proskakují, že dá-li
Pán Bůh Maximilianovi dosednouti na stolici království Ce-
ského a korunovánu býti, bude chtiti nějakou reformací cír-
kevní míti, a snad podle confessí Augšpurské atd. napomenutí
se stalo, abychom se k tomu časně strojili, a která by pře Je-
dnoty byla i příčiny hodné oddělení atd., toho se zmocňovali,
až iconfessí Augšpurskou čtli a jí něco povědomi byli, o čemž
lini v synodu šířeji promlouváno i zapsáno jest. Confessi
Augšpurská psaná půjčena Dobromirovi a Zachariášovi.
De Christo mediatore.
Z příčiny těžké nesnáze, zniklé v Polště mezi Štangarem
a Pinčovskými o prostřednictví Kristovo, o čež i na Bratří
otázky bývají nejedny činěny, totiž strany-li obojího přirození
Kristus jest prostředníkem naším, jakž Pinčovští vedou, čili