EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

214

meny byly. Jedno, že jsou oni mnohými příčinami smlouvy a unii v Kožmínku sročené zrušili; což slíbili při agendách a dobrých obyčejích Jednoty, tomu dosti neučinivše jinam o po- moci služebné se utíkavše, a lépe sobě nad Jednotu oblibo- vavÉe, ovšem confessí, k níž přistoupili; potom odpor činivše, a ji podle své vůle opravovavše a mistrovavše. Pročež sprave- dlivě a hodně, že bychom jich odsednouti mohli a můžeme.

Druhé. Ceho se jim prvé podávalo, jim ještě jako osvědčeně povědíno býti, totiž chtí-li při confessí zůstati nepo- hnuté à v fádu, i v posluienstvi s námi zůstáváti a se ostří- hati bez trhání se ohyzdných, že my jim žádné povinnosti bra- trské nezadrZime. Paklit nemohou pro svědomí (jakž oni pra- vili a praví) ani všech artikulů confessí prijiti, ani s nami v službách se srovnati, že jich proti svědomí k ničemuž ne- potahujeme. Nechažť svou confessi, fád i sluZby maji, vedou a konají, a zkušením dosahují pravdy jako otcové naši i my, a však nás také proti našim svédomim nepotahuji, ani k nápravě podle jejich vůle nezkušené, buď confessí neb do- brych adiafor. Neb nám to možné neni netoliko dle svě- domi, ale ani zbori nasich, aby zboufeni nebyli.

Třetí. Že my k nim na ty jejich synody neb sněmy jez- diti neb vysílati nemůžeme a možné nám neni, buď pro práce domácí při zbořích nesnesitedlné takměř, buď pro nebezpečen- ství od vrchností, a naše též k nákladům na cesty nedostatky atd.

Čtvrté. A však nebudou-li se k nám nepřátelsky chovati, my že chceme k nim lásky a milování ostříhati jako i k ji- ným křesťanským učitelům a jednotám, s nimiž buď otců na- šich neb potom nás snesení křesťanské se stalo.

O sjednocení se s Čechy.

Poněvadž čáka jest a hlasové o tom proskakují, že dá-li Pán Bůh Maximilianovi dosednouti na stolici království Ce- ského a korunovánu býti, bude chtiti nějakou reformací cír- kevní míti, a snad podle confessí Augšpurské atd. napomenutí se stalo, abychom se k tomu časně strojili, a která by pře Je- dnoty byla i příčiny hodné oddělení atd., toho se zmocňovali, iconfessí Augšpurskou čtli a něco povědomi byli, o čemž lini v synodu šířeji promlouváno i zapsáno jest. Confessi Augšpurská psaná půjčena Dobromirovi a Zachariášovi.

De Christo mediatore. Z příčiny těžké nesnáze, zniklé v Polště mezi Štangarem a Pinčovskými o prostřednictví Kristovo, o čež i na Bratří otázky bývají nejedny činěny, totiž strany-li obojího přirození Kristus jest prostředníkem naším, jakž Pinčovští vedou, čili


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile