Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
194
tikul položili, a tak jakž se jim zdálo pravili. I nalezeno
v tom, že jsou některé paragrafy vypustili, a nato místo jinou
sentencí položili. Jako nejprv druhý paragraf v confessí vy-
pustivše, položili místo něho tato slova: Při užívání slušném
večeře Panské věrní všickni netoliko chleba a vína užívají
jako pokrmu tělesného, ale též užívají pravdivě těla jeho,
kteréž jest vydáno. Zdálo se jim to tvrdě býti povédino, což
stojí v paragrafu, totiž že chléb večeře Páně jest pravé tělo
Kristovo.
Když pak oni tak proměňovali ten artikul na některých
místech, i dotázání jsou na sumu smyslu jejich při tom artikuli,
totiž při večeři Páně.
I vypravoval Srněnský, že oni slovům Páně se neprotiví,
ale věří také, že chléb večeře Páně jest tělo Kristovo, jakž
slova Páně vznějí, však že ihned to vypravují, proč chléb
tělem ode Pána jest nazván, a kterak jest chléb tělem, že ne
tak podstatně realiter, substantialiter, ale sacramentaliter.
cireumcisio foedus est,
Jako 4| pascha transitus,
| baptismus regeneratio.
Kristus Pán pak nazval chléb tělem svým proto, že my
skrze přijímání svátosti věrou právě se sjednocujeme s Kristem,
svou hlavou, a též jeden oud s druhým oudem. Jakož jeden
oud od druhého i daleko jsa místem, však maje jednostejnou
viru, i jedno jest s nim, takż majice i my částku téhož ducha
Kristova, kterýž ho naplnil, i i jsme s ním spolu jedno: oudové
z oudů jeho, tělo z těla jeho. A málo toho vypravoval vše
na ten smysl: Guod sacramenta sunt signa exhibitiva ministe-
"aliter atf sacramentaliter, quod nos fide accipimus; ac sum-
tione sacramentorum verissime reddimur participes Christi.
Za tím dal se v širší vykládání toho, pravě, Ze tripliciter ex-
hibetur corpus Christi: per Spiritum sanctum, verbum, sacra-
menta. Potom dále jsa dotázán od B. Matěje Cervenky, véti-li
o tom, že zlí lidé, obcující večeři Páně, jedí tělo Kristovo,
odpověděl, że 1 zlí přijímají chléb nazvaný tólem Kristo-
vým. Ale jakž věřící jedí tělo Kristovo s Pánem Kristem se
jednotice, tak že zlí těla Kristova duchovně skrze víru nejedí,
se Pánem Kristem se nepojí, poněvadž víry nemají. Tu ještě
dotázání byli, jsou-li všickní v té jednomyslnosti jejich starší
a ministrové? | odpověděli, že vtom artikuli jsou všickni ce-
leji a toużeji nežli v jiných vši ckni jednomyslní i starší, i pá-
nové, 1 všickní kněží.
TakZ jim tu ieprv vypravovan skrze B. Matéje Cervenku
smysl Jednoty při svátosti té. A nejprvé oznámeno jest jim,
že my slova Pána Jezíše Krista napřed stavíme, a jím víru