Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
92
aneb pro opravu té osoby a pro výstrahu budoucí. A také ne-
sluší nad nevědomým neb nemocným neb nedostatečným toho
činiti, aneb z lehké příčiny pro rozkazování svá k svým užitkům:
než kdežby bylo proti dobrému obecnému, neb užitku, neb na
zkázu něčeho, a aby pro svá neb svých předkův ustavení ne-
rušili Božích přikázaní, a aby svých pří osobných proti sobě
činěných nemstili; neb to nepříleží k spravedlnosti. Neb ani
zákon první toho nedopouštěl víc se mstíti než uškozeno. A
nový zákon zapovídá odpírati zlému.
Též při odjetí cti má soud jistý býti, jako z úřadův ssa-
zení, vyobcování z obce, z cechu atd., sluší-li pro tu příčinu
to učiniti čili nic; a můžli tím opravu neb kázeň spravedlno-
sti uvésti čili nic.
Též při trestání trápením na těle, bitím, vězením, hladem,
okovami co má nad sobě volnými toliko činěno býti, a ješto
od svého zlého škodlivého řečí ani hanbou ani škodou mohou
odvedeni býti, než samou bázní toho.
Při odjetí oudův a ovšem života, tu sluší jistý soud Boží
míti, hoden-li je podle úsudku Božího pro tu vinu toho, a ne-
můžli jináč od svého zlého odveden býti, jiným škodlivého.
A při těch při všech trestáních sluší se ukrutnosti, zlosti,
pomsty, nenávisti a jiných nepravosti vystfihati, a soudy v
milosrdenství činiti a práva k užitku přítomnému poddanych
nakloňovati. Item. Aby moci nebylo požíváno proti starým a
novým zápovědem ani ku pomoci duchovních věcí.
Zpráva uředníkům.
Úředníci mají učeni býti, aby k úřadům světským, kdož
v nich zvláště nebyl, žádný nechvátal. A pakliby kdo prvé
býval v tom, aneb v tom prvé zastížen, má učen býti, aby
v tom hodně chodil, a nejprv aby byl u pána spravedlivého.
Item. Neználi, aby se učil řádu spravedlnoti, a uče se podle
něho činil; totiž že Boží věci před lidské stavěti má, a lid-
skou věc obecnou užitečnou před svou obláštni atd. V té zří-
zené spravedlnosti aby pánu svému věrně a právě činiti chtěl,
maje s ním smlouvu, aby proti spravedlnosti a svému svědomí,
i proti svému spasení nic nepomáhal proti Bohu i lidem v do-
bývání užitkův neb v zprávě lidí. Item, aby pýchy, marné
chlouby a chvály, lakomství, zlosti a ukrutnosti, i náhlosti,
zlořečenství, lání, i všeho zlého s pilnosti se stfihl. Item. Soudy
spravedlivé soudil bez přijímání osob. Item. Darův aby nepři-
jímal oslepujících i pravost ukřivujících. Item. Nekradl pánu
tajně ani zjevně, ale všelikou upřímost a věrnost ukazoval.