Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
64
poval k službě Boží, a podnikl řád mezi lidmi Boha bojícími,
aby opustě marné náboženství i práci škodlivou, při službě
hříchův i při dobývání živnosti, obmýšlel sobě užitečné při
službě ctnosti, dobývaje sobě živností prací, jakož dí: Díla
rukou tvých jísti budeš. A opět: Dělej, usiluje rukama svýma,
což dobrého jest, aby měl odkudby mohl uděliti nouzi trpícímu.
Pakliby nemohl práce mnohé vésti tělem pro starost neb
pro mdlobu a byl chudý, ale aby práci vedl v duchovních vě-
cech, nejvíce v častých modlitbách za se i za obecné potřeby.
A umělliby neb uměla, mladé aby hospodářství učil neb učila
opatrnosti, dítky kolébala, a čímby mohla, aby posloužila; a
bohatší, též pilni jsouc modliteb, snadně chudým udávali z statků
svých, lidí dělných i jiných pro jich nedostatky nepomlouvali,
ani klevet přijímali, ale raději zastavovali a podle onoho písma
činili: Vidis-li bratra hřešícího, pros zań. A jestliZeby jini
neučinili jim toho neb jiného, aby se nehor&ili, ani v dobrém
umenšovali, vědouce, že každému bude odplaceno podle skutkův
jeho. Nerodte, di, opét blouditi, Bůh nebude zklamán, co bude
kdo siti, to i Ziti. A pakliby kdo ochudl, neb k nezdraví přišel
pro plnění vůle Boží, aneb kterak koli v potřebě své nebyl
opatřen slušně od jiných, aby nechaje postíhání jiných a vi-
nění zpomenul na Sazara, že jemu ta veliká, za našich časů
neslýchaná nouze neuškodila, a sláva a hodování bohatce nač
řivedla. Protož pod takovými výminkami mají přijímáni býti
lidé ke křtu i k jiným svátostem, aby v čas potřeby mohli
říci s apoštolem: Napřed jsme pravili vám, že trpěti máte; a
opět: Nejsou hodná utrpení tohoto času a t. d.
0 přijímání bohatých urozených.
Zdá se spravedlivé, kdožby z bohatých, z urozených,
z moudrých nebo z učených mohl přijíti učení Pána Krista
nebo apoštolská na nízkém stupni, o němž apoštol dí: Boha-
tým tohoto světa přikaž, nevysoce smysliti, a t. d.; vyšší stu-
peň, vše rozdati chudým; a kdo chce býti moudrým, budiž
bláznem: a jakož napřed řečeno, kdyžby se k naučení ik tre-
stání poddávali a zavazovali, a nad některé chudé nebo hloupé,
neb s nimi zárovno zachovávali neb zachovati chtéli, hanbu i
nebezpeóonstvi s nami podstupujice, Ze bychom my také ne-
měli sobě se líbiti ale blížním svým, a učiniti podle onoho
písma: Není přijímání osob u Boha, a u nás také aby nebylo.
A poněvadž na Pána Krista hanění hanějících přišla pro spo-
máhaní hříšníkův i hříšnic, zjevných i tajných; kdo jsme pak
my, abychme Boha i církev, i sami se před hanbou zachovati