EN | ES |

Facsimile Lines

812


< Page >

[1]
XX

[2]
Tím ovšem nemá býti řečeno, že by si vydavatelé Ep (a Op) ne-
[3]
byli dovolili vůbec žádných změn dotknu se toho ještě, nemáme zde
[4]
však dostatečné možnosti kontroly. Jak řečeno, jediný z těchto kusů
[5]
zachován jest mimo Ep (Op) ještě rukopisně, č. 118 v rukopise kapi-
[6]
tulní knihovny D 50 (Kp) a Vídeňské dvorní knihovny 4916 (Vdb). Zde
[7]
však najdeme značné rozdíly, mezery i přemístění. Především verše,
[8]
jimiž list jest zahájen a jež pak dále v text vsunuty, najdeme v obou
[9]
rukopisech na jiných místech než v Ep (Op); Vdb spojuje obojí verše
[10]
a klade je na začátek celého listu, vynechav, co v Kp (a Ep) mezi obě
[11]
části vsunuto, ale také Kp, rozdělení na dvě části podržuje, umisťuje
[12]
část druhou na jiné místo, než ji čteme v Ep (Op). Zde však, tuším, ne-
[13]
bylo těžko rozhodnouti, kterému čtení přísluší přednost. Mohou-li ony
[14]
rozdíly býti zárukou, že předloha rukopisu Kp a Vdb (u obou jistě různá)
[15]
nemohla býti táž jako předloha Ep (Op), a je-li spojení druhé části veršů
[16]
s první ve Vdb i přemístění její ve Kp do jisté míry aspoň zárukou
[17]
(nebo snad stopou), že také tento lístek byl původně psán na několika
[18]
cedulkách, logická souvislost ručí tu za správnost zařazení, jakého se
[19]
veršům dostalo v Kp. Po zmínce o vytrvalosti, jež zjedná pomoci bož-
[20]
ské, následují verše o utrpení Kristovš, neskonale větším, než jest naše,
[21]
k němuž jest třeba přispění Kristova, a na závěr zmínka o modlitbách
[22]
kněžských v žaláři, k níž hned se pojí úvaha prosou psaná o tom, jak
[23]
to (modlení v žaláři) přispívá k porozumění žaltáři i prorokům a zprá-
[24]
vám o umučení. Naproti tomu uspořádáním v Ep (Op), kde po zmínce
[25]
o stálosti a o srozumitelnosti žaltáře ve vězení následují teprve verše o mo-
[26]
dlení hodinek a o umučení Kristově, logický smysl zdá se mi býti porušen.

[27]
Dávám-li tudíž v tomto případě přednost čtení rukopisu Kp, nechci
[28]
tím říci, že by vydavatel Ep samovolně byl porušil znění své předlohy,
[29]
toho úplně vylučovati nelze, poněvadž si i jindy dovoloval ziněny
[30]
podle svého vkusu, ale nechci ani říci, že by se byl při opisování ce-
[31]
dulek Husových zmýlil již Petr z Mladoňovic. Rukopisu, jehož užívaly
[32]
Ep, a který se redukuje, přímo či nepřímo, na Petrovy opisy cedulek
[33]
Husových, neznáme, jest velmi dobře možno, že v něm (anebo již v -
[34]
vodním opise Petrově, byl-li rozdílný od předlohy Ep) bylo upozorněno,
[35]
kam vložiti příslušné verše, původně při opisování z roztroušených ce-
[36]
dulek nesprávně zapsané, nějakým znaménkem, jehož si písař nebo vy-
[37]
davatel nepovšiml, snad byly verše původně vtěsnány na okraj a p.,
[38]
zkrátka není příčiny, i když zde dáme přednost čtení rukopisnému, po-
[39]
chybovati jinak o přesnosti lextu Ep (arci relativní).

[40]
"Zde by se ovšem mohlo namitnouti, že Ep, navazujice myslenku o srozumitel-
[41]
nosti žaltáře a umučení Kristova hned na zmínku o stálosti, potom versi zde vloze-
[42]
nými tuto myšlenku prosou vyslovenou jen opakují, čímž by se získávalo logické
[43]
souvislosti; ale v tom případě byla by to již, hledíme-li k stejnému pořadu (třeba ne
[44]
umístění) veršů v obou rukopisech, kombinace Petra z Mladoňovic, a překáží tomuto
[45]
výkladu, že mezi tím čte se v Ep místo o doktoru Bibrašském.


Text viewFacsimile